روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در سرمقاله بخش بین الملل خود به انتخابات ایران و تاثیر حضور خاتمی در این رقابت ها و آینده روابط ایران و آمریکا پرداخته است.
  این روزنامه آمریکایی می نویسد:" خاتمی امید دوباره ایران برای ایجاد یک رابطه خوب با همسایگان و جامعه بین الملل و نجات اقتصاد ایران _که در اثر سیاست های اقتصادی محمود احمدی نژاد رو به ورشکستگی می رود _ است. خاتمی همچنین امید فعالان دموکراسی خواه ،زنان و فعالان حقوق بشر در ایران است".

این روزنامه با اشاره به چالش های خاتمی برای شرکت یا  پیروزی در انتخابات آتی ریات جمهوری می نویسد:" شاید شورای نگهبان که متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان است صلاحیت خاتمی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری رد کند و یا شاید خاتمی در مرحله اول آن قدر رای نیاورد که برای رقابت نهایی با احمدی نژاد به دور دوم انتخابات راه یابد. در این صورت ممکن است حامیان احمدی نژاد وی را مجددا برای یک دوره 4 ساله دیگر در منصب ریاست جمهوری نگاه دارند".

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تلاش اوباما برای گفتگو با ایران می نویسد:" اگر خاتمی در انتخابات آتی پیروز شود ،باراک اوباما رییس جمهور آمریکا شانس خوبی برای ایجاد یک رابطه جدید با ایران خواهد داشت".

بوستون گلوب در ادامه ضمن توصیه به باراک اوباما برای اتخاذ یک سیاست هوشمندانه در قبال ایران می نویسد:" اوباما باید با اذعان به  احترام به تمدن ملت ایران و اعلام اینکه خواستار رشد و توسعه و تشکیل یک ایران پیشرفته و مدرن است به طور احتیاط آمیزی از موضع خاتمی در انتخابات آتی حمایت کند و جلوی تبلیغات " تندروها"ی ایرانی را بگیرد. اوباما باید بارها تکرار کند که خواستار ممانعت ایران از داشتن تکنولوژی صلح امیز هسته ای نیست و تنها می خواهد مانع دست یابی ایران به سلاح اتمی شود. اوباما باید تصویری نوید بخش را برای ایرانیان از مزایای بهبود رابطه ایران با آمریکا و غرب ترسیم کند".

این روزنامه آمریکایی در ادامه نتیجه می گیرد که :" این نکته چندان عجیبی نخواهد بود که فرض کنیم بسیاری از ایرانی ها خواهان تداوم تندروی حکومت احمدی نژاد نیستند و مایلند وی را با یک رییس جمهور خوش فکر و میانه رو تعویض کنند".

   

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news