اگر بخواهيم وزرای كابينه را به تفكيك حوزه‌های سياسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تقسيم كنيم...
 

به گزارش جام جم آنلاين ، اگر بخواهیم وزرای كابینه را به تفكیك حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تقسیم كنیم ، 4 وزارتخانه كشور ، ‌امور خارجه ،‌ دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اطلاعات در حوزه سیاسی قرار می‌گیرند كه محمدنجار ، متكی ،‌ وحیدی و مصلحی برای تصدی آنها به مجلس معرفی شده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فردا به مدت 3 روز رای اعتماد به وزرای دولت دهم را بررسی می‌كنند و این 4 وزیر هم باید منتظر باشند نظر نهایی نمایندگان درخصوص رای اعتماد به آنها مشخص شود.

اگرچه احتمالا خود این افراد تا این لحظه با توجه به جلساتی كه با نمایندگان و كمیسیون مربوط یعنی كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی داشته‌اند، به یك جمع‌بندی كلی درخصوص نظر احتمالی مجلس نسبت به خود رسیده‌اند.

در یك نگاه كلی به فهرست وزرای معرفی شده از سوی رئیس‌جمهور به مجلس، این نكته بوضوح خودنمایی می‌كند كه احمدی‌نژاد در انتخاب همكاران خود در دولت دهم به سمت افرادی رفته است كه هماهنگی بیشتری داشته باشند والبته این مساله چیزی نیست كه رئیس‌جمهور خواسته باشد آن را پنهان كند و در اظهاراتی كه در یكی دو هفته گذشته داشته بصراحت آن را بیان كرده است.

محمود احمدی‌نژاد برای وزارت كشور كه یكی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های كشور است، مصطفی محمدنجار، وزیر دفاع سابق خود را برگزیده است. وزارت كشور دولت نهم، یكی از بی‌ثبات‌ترین وزارتخانه‌ها در 4 سال گذشته بود. مصطفی پورمحمدی، اولین وزیری بود كه به دلیل ناهماهنگی با رئیس‌جمهور بركنار شد.

علی كردان، وزیر بعدی كشور از سوی مجلس مقبول واقع نشد و با استیضاح كنار رفت و در نهایت صادق محصولی با رای اعتماد حداقلی مجلس،‌ در چند ماه پایانی دولت نهم وزارت كشور را اداره كرد.

احمدی‌نژاد برای پرهیز از این وضعیت در 4 سال پیش رو،‌ نجار را كه در 4 سال گذشته، كارنامه خوبی در وزارت دفاع از خود به جا گذاشته است و در هماهنگی با او نیز مشكلی ندارد، به مجلس معرفی كرده است.

وزارت دفاع در دوره تصدی نجار، دستاوردهای متعددی داشت كه از جمله آنها تولید موشك ماهواره بر امید و توانمندی ایران در پرتاب ماهواره به فضا بود كه در كنار دستاوردهای نظامی این وزارتخانه، اهمیت بالایی داشت.

با وجود این از اظهارات نمایندگان در چند روز گذشته این طور برمی‌آید كه اگرچه اكثر آنها نیز عملكرد نجار در وزارت دفاع را قابل قبول می‌دانند؛ اما معرفی او برای وزارت كشور را بی‌ارتباط با حوزه كاری و تجربیات پیشین او قلمداد می‌كنند.

وزارت كشور با توجه به جایگاه خاصی كه دارد، باید با همه جریانات سیاسی، فعالان سیاسی، احزاب و گروه‌ها در كشور، تعاملات ویژه‌ای داشته باشد. همچنین وزیر كشور، استانداران را به رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌كند و فرمانداران را مستقیما منصوب می‌كند و به همین دلیل حساسیت خاصی بر وزارت كشور حكمفرماست كه مسوولیت برگزاری انتخابات‌ مختلف نیز بر این حساسیت‌ها می‌افزاید.

با این توصیفات طبیعی است انتخاب مصطفی محمدنجار برای این مسوولیت كه سوابق او اغلب در حوزه‌های نظامی است، برای نمایندگان مجلس محل تامل باشد و جلسات فوق‌العاده‌ای كه نمایندگان در یكی دو هفته گذشته داشته‌اند، موید همین مساله است.

محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی تلویزیونی خود در این خصوص ضمن اشاره به موفقیت‌های نجار در وزارت دفاع گفت: وزارت كشور یعنی تجلی خدمتگزاری به مردم و وزارت كشور هم باید جزو مردمی‌ترین وزارتخانه‌های ما باشد.

آقای نجار هم اصلا خصلتش مردمی است و از اول هم كه توی كارها آمده است، ارتباطات مردمی دارد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌كه وزارت كشور باید مدیری داشته باشد كه در همه جای كشور بتواند حضور یابد، اضافه كرد: آقای نجار آدم توانمندی است، متخصص هم هست، كار خوب تخصصی هم انجام داده است.

در كنار اظهارات احمدی‌نژاد، این نكته را هم نباید فراموش كرد كه یكی از وظایف اصلی وزارت كشور، تامین امنیت داخلی كشور است و سوابق مصطفی محمدنجار می‌تواند به او در این زمینه كمك كند.

در رئوس برنامه‌ها و اهدافی كه از سوی نجار برای 4 سال آینده وزارت كشور ارائه شده است محورهایی چون سلامت سیاسی مبتنی بر رضایتمندی عمومی، بسط و تقویت امنیت پایدار و درونزا، توسعه اجتماعی پایدار با تكیه بر ظرفیت‌های بومی، بسط فعالیت‌های عمرانی با رویكرد مردم‌محوری، تحول در نظام مدیریتی و بسط و تقویت شایسته‌سالاری مشاهده می‌شود.

در روز رای اعتماد مجلس مشخص می‌شود كه وزیر پیشنهادی كشور تا چه حد توانسته با ارائه جزئیات درخصوص این محورهای كلی و عمومی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در مورد برنامه‌های خود قانع كند.

سرپرست سازمان اوقاف گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات

شاید حوادث و رویدادهای اخیر و آنچه در سال‌های اخیر از آن به عنوان تهدیدات نرم یاد می‌شود، بیش از گذشته اهمیت وزارتخانه اطلاعات را نشان داده باشد؛ وزارتخانه‌ای كه آخرین وزیرش در واپسین روزهای دولت نهم به گفته احمدی‌نژاد به خاطر عملكرد ضعیف در حوادث پس از انتخابات بركنار شد.

حیدر مصلحی، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، گزینه‌ای است كه از سوی رئیس‌جمهور به عنوان جایگزین محسنی اژه‌ای به مجلس پیشنهاد شده است.

وی متولد سال 1336 است و در كارنامه‌اش نمایندگی امام خمینی(ره) در قرارگاه كربلا و خاتم سپاه و پس از آن نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه، نیروی مقاومت بسیج و نیروی هوایی به چشم می‌خورد.

احمدی‌نژاد در بیان ویژگی‌های مصلحی، او را فردی با ارتباطات اجتماعی بسیار وسیع معرفی كرده كه زوایای كار فرهنگی را بخوبی می‌داند و معتقد است می‌تواند تغییرات اساسی را كه باید در وزارت اطلاعات انجام شود، به سروسامان برساند.

در بدو معرفی مصلحی از سوی رئیس‌جمهور، آنچه از سوی نمایندگان درخصوص او مطرح می‌شد، شبیه همان چیزی بود كه درخصوص نجار بیان می‌شد و آن، نداشتن سابقه مرتبط به این وزارتخانه بود ؛ اما پس از جلساتی كه نمایندگان عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با این وزیر پیشنهادی دولت دهم داشتند ، علاءالدین بروجردی ، رئیس این كمیسیون اعلام كرد: برخلاف نظر كسانی كه فكر می‌كنند مصلحی تاكنون سابقه اطلاعاتی نداشته است، باید بگویم تا قبل از تصدی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه، همه فعالیت مصلحی در حفاظت اطلاعات سپاه و بسیج بوده است؛ به گونه‌ای كه تجربه خوبی در زمینه كارهای اطلاعاتی دارد و برای این وزارتخانه، گزینه مناسبی است.

مصلحی در برنامه‌هایی كه برای دوره 4 ساله وزارت اطلاعات اعلام كرده است، مقابله با جنگ نرم بیگانگان و كشف توطئه‌های آمریكا و صهیونیسم علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران را مورد تاكید قرار داده است. باید دید در صورت اعتماد مجلس به او، آیا می‌تواند در این زمینه موفق باشد یا خیر؟

كاهش آسیب‌پذیری در زیرساخت‌ها، كنترل و محدودسازی جنبش‌ها، مهار تحركات دشمن در حوزه قومی و شناخت علل بروز نارضایتی و زمینه‌های ایجاد گسست مردم با نظام از دیگر مواردی است كه از سوی حیدر مصلحی به عنوان رئوس برنامه‌های چهارساله آینده وزارت اطلاعات عنوان شده است.

ابقای یك وزیر همراه

منوچهر متكی، وزیر سابق امور خارجه، یكی از معدود گزینه‌هایی است كه در 4 سال گذشته توانست در كنار آنچه احمدی‌نژاد از آن به عنوان همگرایی یاد می‌كند،‌ با مجلس نیز تعامل خوبی داشته باشد و رضایت نسبی نمایندگان را در حوزه فعالیت خود جلب كند.

متكی در این 4 سال همگام با رئیس‌جمهور توانست در عرصه خارجی در حوزه آمریكای لاتین روابط جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد و در زمینه انرژی هسته‌ای نیز در گفتگو با كشورهای 1+5 روند فعالانه و روبه جلویی را پیگیری كند؛ هرچند گفتگو با مقامات 1+5 در حوزه اختیارات دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

امتیازی كه منوچهر متكی نسبت به سایر وزرای معرفی شده در حوزه سیاسی دارد، این است كه به دلیل آشنایی با وزارت امور خارجه و 4 سال تجربه وزارت در این حوزه نسبت به سایر گزینه‌هایی كه هیچ تجربه كاری در این زمینه ندارند و پیچیدگی‌های سیاست‌های امور خارجه را نمی‌شناسند، برتری دارد.

آنچه از مجلس نیز به گوش می‌رسد، این است كه نمایندگان با ابقای متكی در سمت خود مخالفتی ندارند و وضعیت او مثبت به نظر می‌رسد.

با وجود این به نظر می‌رسد نمایندگان به‌رغم شرایط جدید جهانی و با توجه به برخی انتقادات از عملكرد وزارت خارجه در ارتباط با كشورهای اروپایی، از منوچهر متكی برنامه‌های جدیدی را می‌خواهند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو كمیسیون امنیت ملی معتقد است: سیاست خارجی ما نیازمند نگرش فنی در دیپلماسی با محوریت تنش‌زدایی و حفظ قدرت است و متكی برای موفقیت در 4 سال آینده باید برنامه جدیدی ارائه كند و برنامه‌های او تكرار گذشته نباشد.

متكی در 4 سال گذشته، سفرهای متعددی به كشورهای مختلف داشت. در مجامع و كنفرانس‌های مختلف فعالانه شركت كرد.

با مقامات كشورهای جهان ارتباط مناسبی داشت كه اگر نتیجه همه این سفرها را لااقل در كف خواسته‌ها بررسی كنیم، آن است كه ذهنیت كشورهای جهان علیه ایران تا حد زیادی مثبت شد و این شاید تنها یكی از موفقیت‌های متكی در وزارت خارجه باشد.

جانشین وزیر در راه وزارت

وزارت دفاع یكی از حوزه‌هایی است كه با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی و روندی كه در طول 30 سال گذشته پشت سر گذاشته، روز به روز اهمیتی مضاعف یافته است. ماهیت اصلی صنایع دفاعی قبل از انقلاب ماهیتی مونتاژی و وابسته بود كه با پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی و شرایط تحریم به سمت خود كفایی و نوآوری پیش رفت. اما در دهه اخیر، جنگها و حضور نظامی دشمن در منطقه، نشان از تغییر در ماهیت نبردها و هوشمندتر شدن جنگ‌ها بویژه در حوزه الكترونیك دارد. مجموعه این تغییرات، تاثیرات فراوان و گسترده‌ای در نیازهای نیروهای مسلح كشور ایجاد كرده كه نگاهی به فعالیت‌های وزارت دفاع در سال‌های اخیر نشان‌دهنده عزم مسوولان برای حركت در این مسیر است.

احمدی‌نژاد پس از پایان دولت نهم، احمد وحیدی جانشین مصطفی محمد نجار، وزیر قبلی را برای تصدی وزارت دفاع برگزیده است.

وحیدی متولد سال 1337، دارای مدرك كارشناسی مهندسی الكترونیك از دانشگاه امیركبیر و كارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت است. او در حال حاضر نیز دانشجوی دكترای مدیریت استراتژیك است.

وزیر پیشنهادی دفاع كه فرماندهی در سطوح مختلف سپاه پاسداران را در كارنامه خود دارد، در برنامه پیشنهادی خود برای وزارت دفاع بر محورهایی از جمله نوآوری و خلاقیت از راه‌های میانبر، توسعه تحقیقات و تولید علم، استانداردسازی و ارتقای كیفیت محصولات و توسعه صادرات محصول و خدمات فنی مهندسی دفاعی تاكید كرده است.

با توجه با سابقه وحیدی و با توجه به جلساتی كه نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت او داشته‌اند، ظاهرا نظر مجلس نسبت به او مثبت است.

علاوه بر این كه هیاهوی رسانه‌های غربی درخصوص اتهامی كه مقامات آرژانتین در قضیه پرونده‌ای به وحیدی وارد كردند، عزم مجلس را برای دادن رای اعتماد به وی بیشتر جزم كرده است تا پاسخی قاطع به كشورهایی باشد كه در امور داخلی ایران خالت می‌كنند.
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir