ابوترابی فرد: نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول تکان دهنده است
آقایان رؤسای قوا کشور توان تامین افزایش حقوق و درآمدهای شما را ندارد.یکی از دلایل جدی مشکلات جامعه ما افزایش درآمدهای اینچنینی است.

ما چهار دهه مقابل امثال شما ایستادیم آقای ترامپ

حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: انسان می‌تواند در سایه حیات عقلانی و پرتو فهم شکل بگیرد. ایمان و عمل صالح باید باهم گره بخورد. خداوند در آیه‌ای از قرآن می‌گوید ای مردم شما در سایه صبر می‌توانید رفتار اصولی را بر پایه اسلام در جامعه نهادینه کنید.

وی در تشریح این آیه گفت: برای رسیدن به قدرت و خلق یک جامعه سالم و دستیابی به یک اقتصاد مولد و نهادمند باید باهم پیوند داشته باشیم. پیوند جریان‌های سیاسی نظام راه را برای نظام هموار می‌کند.

ما برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و اجتماعی راهی جز مسیر مبتنی بر علم و خلق نظرات توسط دانشگاهیان نداریم. به لطف و رحمت الهی جایگاه ویژه و ممتاز رهبری نظام که مبتنی بر آموزه های دینی است، هموار کننده این انسجام و وحدت است.

اگر سیاست‌های کلی رهبری به نقشه راه مسئولین تبدیل شود راه را برای حرکت هماهنگ هموار می‌کند. دولت و ملت در کنار هم باشید. دولت باید از تمام توان خود برای خلق این اجماع استفاده کند.

تجربه من این است که قوه مجریه با توجه به ظرفیت‌ها و ابزارهای فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند راه را برای انسجام و اجماع اهداف بالای نظام فراهم کند؛ منتهی نیازمند فکر و برنامه ریزی است.

وی در ادامه با گرامی داشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و رزمندگان گفت: در قرآن از کلمه "مصابره" استفاده کردند؛ این کلمه جنبه داخلی و خارجی دارد. در مورد بخش خارجی یعنی ای  جامعه اسلامی، ای جامعه ایرانی در مقابل دشمنان خود ثابت قدم باشید. دشمن با شما دوستی ندارد مگر اینکه از اصول خود کنار کشیده باشید. اگر صبر و استقامت امت اسلام بر صبر دشمن غلبه نکند امت اسلام شکست می خورد.

دفاع مقدس را نگاه کنید که محصول استقامت ملت ایران است. محصول "صابروا" است. ملت عزیز اگر دیروز ایستادگی نمی کردید، امروز بر پای خود نایستاده بودید.

جانبازان، همسران شجاع و فرزندان تربیت شده در خانه استقامت، به جانبازی خود افتخار کرده و خانواده هایشان شاکر حضور آنان هستند؛ چراکه افتخار حضور در کنار جانباز دفاع مقدس را دارند.

رئیس جمهور آمریکا که به نظر می رسد فاقد علم سیاسی است و مشاوران خوبی ندارد، به این سخن کوتاه اما پر محتوای رئیس جمهور فرانسه توجه کند؛ رئیس جمهور نسبتا آشنا به تاریخ ایران و منطقه در کنگره آمریکا توصیه کرد که در مقابل ایران دچار اشتباه مثل گذشت‌گان نشوند. ما چهار دهه مقابل امثال شما ایستادیم آقای ترامپ. تحریم‌های فلج کننده و فشارهای سیاسی باعث پیشرفت ما شد. اینکه غرب نقشه خود را مقابل ایران تغییر داد به دلیل فهم از اقتدار ایران بود.

امروز رفتار شما موجب شد که ملت ایران، چهره‌های فرهیخته کشور و مدیران ارشد به این فهم روشن برسند که در هیچ عرصه‌ای نباید به نظام سلطه بویژه آمریکا اعتماد کرد. ما با این راهبرد که راهبرد اسلام و برآمده از آموزه‌های قطعی قرآن است می‌دانیم که در این جریان باید به یاران وفادار اسلام و انقلاب، کشورهایی که در این فراز و نشیب‌ها با مقاومت موفقیت‌هایی داشتند، نزدیک شد.

برای رسیدن به قله‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی همچنان بر اساس آیه قرآن که به صبر و استقامت دعوت می‌کند، راه را ادامه می‌دهیم.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به تنش‌هایی که در بازار ارز ایجاد شد، گفت: با توجه به سیاست‌هایی که دولت محترم و مدیران اجرایی اخذ کردند چند توصیه دارم؛ تنش‌هایی که در بازار ارز و عملکرد بازار اقتصادی ایران در حوزه رشد اقتصادی، بی کاری، تورم و امثال آن مشاهده می شود ناشی از عملکرد دولت، مسئولین و قوای وابسته به این موضوعات است. باید نسبت به عوامل موثر در اقتصاد ایران توجه کنیم.

وی با بیان اینکه" تکیه بر درآمدهای نفتی یک اشتباه استراتژیک است" سال‌ها رهبری بر این موضوع تاکید کردند اما این توصیه یعنی "قطع رابطه نفت و تولید " مورد توجه قرار نگرفت. عوامل سیستمی در کاهش یا افزایش قیمت نفت موثر هستند. باید رابطه بودجه کشور را با درآمدهای نفت کم کنیم.

تامین مالی دولت دومین شاخص اثر گذار بر اقتصاد است. سیاست های تامین مالی دولت نقش بسیار ماثری بر اقتصاد کشور دارد. نامه وزیر جهاد کشاورزی به معاون اول تکان دهنده است؛ آقایان روئسای قوا کشور توان تامین افزایش حقوق و درآمدهای شما را ندارد. من امروز با صراحت عرض می کنم یکی از دلایل جدی مشکلات جامعه ما افزایش درآمدهای اینچنینی است. اگر منابع مالی ما تامین نیست چرا بی‌ضابطه بعضی دستگاه‌ها تا ۵۰/. نسبت به افزایش درآمدها اقدام کردند؟ هزینه‌ها را خلق می‌کنید بعد از بانک مرکزی استقراض می‌کنید. استقراض دولت از بانک مرکزی سم مهلکی برای اقتصاد است. تزریق پول پرقدرت یعنی تورم. استقراض دولت یعنی کاهش توان بانک ها برای تزریق به بخش تولید.

وی با انتقاد از شرایط دریافت و خرج دلارهای نفتی گفت: شاخص سپرده، سود سپرده و سود تسهیلات بسیار مهم است. دولت و مسئولین کشور می توانند این سیاست ها را با آینده نگری و اجماع با ارتباط نردیک مجلس درست کنند. نمی شود که بودجه را دولت بنویسد و به مجلس بگویید تصویب کنید. باهم باید نقشه راه کشور را تدوین کرد. شاخص سیاست ارزی متاثر از این سیاست‌ها است، شاخص سهولت فضای کسب و کار هم مهم است. سهولت این فضا یعنی پاسخ به رهبری انقلاب برای استحکام تولید ملی است. سهولت فضای کسب و کار یعنی فراهم آوردن فضای کسب و کار در کشور.

باید به اصلاح رفتارهایمان به طور جدی اقدام کنیم. ما نیازمند هستیم اقتصاد خود را خودکفا کنیم. برای رسیدن به این جایگاه باید فضای کسب و کار را برای کارآفرینان و نیروهای عالم جهت خلق دانش هموار کنیم.

ما باید از زحمات سربازان گمنام امام زمان(عج) که جایگاه ایران را در عالی ترین سطح از اقتدار قرار داده اند تشکر کنیم؛ آنها با الهام از رهبر انقلاب مراقب هستند و در برابر خطرها و آسیب‌ها ملت را حمایت می‌کنند. از پلیس که مورد تکریم کشور است نیز تشکر می‌کنیم. پلیس و نیروی انتظامی از ارکان اقتدار هستند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir