هشدار سلحشوری درباره عدم تصویب FATF
پروانه سلحشوری در یادداشتی در روزنامه اعتماد درباره پیامد عدم تصویب لوایح مبارزه با پولشویی هشدار داد

یادداشت پروانه سلحشوری درباره پیامدهای عدم تصویب FATF

نماینده مردم تهران در مجلس نوشت:

مساله لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی مدت‌هاست در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است ولی هنوز و به‌رغم اصرار مسوولان دولت دوازدهم و پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نتیجه مشخصی ختم نشده و كماكان هستند عده‌ای كه با این لوایح مخالفت می‌كنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تلاش دوچندان دولت برای تصویب این لوایح نیز كارساز نشود. با این همه امروز منتقدان و مخالفان باید پاسخ دهند كه در صورت عدم تصویب این لوایح در مرحله نخست مسوولیت آن برعهده چه كسی است و در مرحله بعد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

باید پذیرفت كه شرایط امروز ساده نیست. قوای مجریه و مقننه به عنوان نهادهای انتخابی از نوع پیشرفت اقدامات درباره این لوایح گلایه‌مندند ولی در این میان عده‌ای همچنان بر طبل لجبازی می‌كوبند. مخالفان باید بدانند كه در صورت بازگشت ایران به «لیست سیاه» و همسایگی تهران و پیونگ‌یانگ در این فهرست، امكان نقل و انتقالات مالی حتی با كشورهای همسایه نظیر سوریه، لبنان و عراق كه روابط حسنه‌ای با جمهوری اسلامی دارند نیز از بین خواهد رفت.

حتی كشورهایی نظیر روسیه و چین نیز كه روابط استراتژیكی با ایران دارند، از این قاعده مستثنی نخواهند بود. مخالفان گمان می‌كنند با عدم تصویب لوایح در ارتباط با گروه ویژه اقدام مالی دولت حسن روحانی یا شخص رییس‌جمهوری متضرر می‌شود، حال آنكه این فرضیه از پایه و اساس نادرست است؛ چرا كه با بازگشت ایران به «لیست سیاه»، حتی امكان كمك به برخی گروه‌های مدنظر مخالفان نیز از بین خواهد رفت و همه كشور آسیب خواهد دید.

در این میان و با توجه به نوع كنش و واكنش مخالفان درموضوع FATF، به نظر می‌رسد اصرار دولت برای تصویب این لوایح نتیجه‌ای جز مقابله بیش از حد مخالفان در پی ندارد؛ مقابله‌ای كه البته تجربه نشان داده ماحصل آن احتمالا پیروزی مخالفان است. تا كی باید دولت برای تصویب این لوایح اصرار كند و عده‌ای مقابل آن بایستند؟ شاید اگر دولت دفاع نكرد، آنها نیز كوتاه آمدند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: روزنامه اعتماد