تماس لاریجانی با رئیسی درباره قرارداد ایران و چین
مشاور رئیس سابق مجلس درباره علت استعفای لاریجانی از سمت خود در توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین توضیح داد

علت استعفای لاریجانی از سمت خود در توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین

منصور حقیقت‌پور:

* (درباره علت استعفای لاریجانی از سمت خود در توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین): «سابقه موضوع را باید نگاه کنیم. بعد از برجام دولت آقای روحانی تمایلی به کار کردن با شرق و به خصوص چین نداشت. برآورد خودشان این بود که با غربی‌ها می‌توانند کار را به صورت اقتصادی و صنعتی جلو ببرند و این باعث شد بسیاری از کار‌ها و حوزه‌هایی که می‌شد با شرق و چین انجام شود، در دولت روحانی جلو نرفت. ما کم‌ترین بهره برداری توسعه اقتصادی برای کشورمان را از سبد چین برداشت کردیم. در سفری که رییس جمهور چین به ایران داشتند وقتی مقام معظم رهبری بحث توافقنامه طولانی مدت و راهبردی را با ایشان مطرح کردند، مشکلات را ارزیابی کردند و دیدند که دولت روحانی تمایل سیاسی برای همکاری با شرق و چین را ندارند بنابراین تدبیر هوشمندانه‌ای را انجام دادند و رییس مجلس وقت یعنی دکتر لاریجانی را برای این کار انتخاب کردند.»

* دکتر لاریجانی هم محبت کردند در چندین مرحله پیش نویسی تهیه و دو طرف باهم گفت و گو کردند. در نهایت در سفر اخیر وزیر خارجه چین به ایران این توافقنامه امضا شد. در این فاصله هم آقای لاریجانی بر اساس مفاد توافق 25 ساله چین که یک موافقت نامه همه جانبه است، تعداد قابل توجهی کمیته اجرایی سازماندهی کردند که برآورد‌های خوبی هم به همراه داشتند و بعضی از آن کمیته‌ها توانستند کار را جلو ببرند. دولت که تغییر کرد، آقای لاریجانی حرف‌شان این بود که دولت روحانی تمایل نداشت با شرق همکاری کند اما این دولت گویا می‌خواهد کار کند و اگر تمایل به کار دارند بهتر است که خودشان آن را پیش برند. لذا ایشان با اقای رییسی تماس گرفتند و گفتند اگر تمایل دارید ما کار را به شما منتقل کنیم و شما ادامه دهید. بر این اساس هم آقای رییسی گفتند که معاون اول کار را تحویل می‌گیرد و جلو می‌برد.

* «کار با چین با محوریت دولت و آقای مخبر پیش خواهد رفت و هیچ نگرانی بابت عدم اجرای مفاد توافق نامه نیست. توافق نامه بسیار منطقی و برد برد است. در زمینه‌های پتروشیمی، صنعت، معدن، انرژی، راه و راهسازی، و... سرمایه‌گذاری‌های بسیاری را فراهم می‌کند و برای جمهوری اسلامی فرصت بسیار خوبی است که برای ترمیم کرسی‌های سرمایه‌ای خود استفاده کند. ضمن اینکه ما می‌دانیم که چینی‌ها در زمینه‌های مختلف پیشرفت خوبی داشتند و می‌توانیم به تبادل و انتقال تجربه و علم روز بپردازیم که بتوانیم سرمایه، معادن و سازمان‌های مورد نیاز را به نحوی با تکنولوژی چینی‌ها به روز کنیم.

* (درباره اینکه آیا لاریجانی به سمت یک انزوای سیاسی خودخواسته رفته و کناره گیری کرده است): «شما فکر می‌کنید آقای احمدی‌نژاد که خودشان را نخود هر آشی می‌کند و می‌خواهد خود را به هر طریقی نشان دهد، بازیگر صحنه سیاسی است؟ آقای احمدی‌نژاد الان چه کاره هستند که به نمایشگاه دبی می‌رود یا در هر کاری به پوتین و این و آن نامه می‌فرستد؟ این انزوای لاریجانی شرف ندارد به آن خودنمایی؟»

* لاریجانی آدم عاقل و پخته‌ایست و قاعده بازی را بلد است. شما احمدی نژاد را نگاه کنید؛ هنوز تکلیف احراز صلاحیت‌ها مشخص نبود، گفت که اگر مرا تایید نکنید انتخابات را تحریم می‌کنم اما آقای لاریجانی در مقابل همه مسئولیت‌هایی که تا کنون داشته در سکوت و ادب مطالعات خود را می‌کند که این نشان دهنده اخلاق مداری در اصول سیاسی است. ایشان نظام و پیشرفت انقلاب را مدنظر قرار داده‌اند و حاضر به سکوت شده‌اند. اگر در مقطعی نیاز باشد نقدی صورت گیرد، منصفانه نقد هم می‌کنند؛ اگر نیاز به حمایت باشد حتما ورود پیدا می‎کنند. ایشان اقتدا کرده‌اند به حضرت علی (ع) و در خانه نشسته و سکوت کرده‌اند.

* (در پاسخ به این پرسش که آیا خبر پیشنهاد ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد با علی لاریجانی صحت دارد یا خیر*: «خیر این خبر را کاملا تکذیب می‌کنم. من از ایشان سوال کردم و تایید نکردند. ایشان بیشتر تمایل دارند کار‌های مطالعاتی و نا‌تمام خودشان را به انجام برساند.»


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
Seemorgh.com/news
منبع: entekhab.ir