اروپا: تحریم ایران علیه ما با انگیزه سیاسی است !
یک سخنگوی اتحادیه اروپا با گذشت بیش از یک ماه از پایان ناآرامی‌ها در ایران مدعی شد که دور جدید تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران که دوشنبه گذشته به بهانه مسائل حقوق بشری وضع شد مستدل اما تحریم‌های وضع شده از سوی ایران با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.

سیاهه تحریم‌های ضدایرانی اتحادیه، به ۱۷۳ شخصیت و ۳۱ نهاد افزایش یافت


 این ادعا را پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه در نشست با خبرنگاران مطرح در مقر اتحادیه اروپا مطرح کرد و مدعی شد: اقدامات ایران صرفاً انگیزه سیاسی دارد و ما به عنوان اتحادیه اروپا آنها را کاملاً رد می‌کنیم. در مقابل، تحریم‌های اتحادیه اروپا که اخیراً به تصویب رسید، بر اساس مبانی قانونی واضح و با دلایل روشن بر اساس شواهد مربوط به نقض حقوق بشر اتخاذ شده است.

این مقام اروپایی در تداوم اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران گفت: ما همچنان از مقامات ایران می‌خواهیم که آزادی‌های اساسی مردم خود را تضمین، سرکوب غیرقابل قبول آن‌ها را متوقف و دیدگاه‌های خود را به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز بیان کنند.

شورای وزیران امورخارجه ۲۷ کشور اروپایی دوشنبه گذشته به بهانه مسائل حقوق بشری چهارمین بسته تحریمی علیه ایران را تصویب کرد. بر اساس این تصمیم ۱۸ شخصیت و ۱۹ نهاد ایرانی از جمله وزیر ورزش کشورمان، تعدادی از فرماندهان سپاه، نمایندگان مجلس و مدیران صدا و سیما به فهرست تحریم ها اضافه شده و به این ترتیب .

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند. بر همین اساس وزارت امورخارجه کشورمان چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از تحریم برخی اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس خبر داد.

در این بیانیه آمده است: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران وفق مصوبات مراجع ذیربط و در چارچوب قواعد مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه، به عنوان عمل متقابل، اشخاص و نهادهای زیر را در حوزه اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس به علت حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران که به مثابه تروریسم اقتصادی می‌باشد، تحت تحریم قرار می‌دهد.

این بیانیه افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل و نیز خودداری از مقابله با اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور که نقض تعهدات بین‌المللی در حوزه مبارزه با تروریسم است، اعلام می‌دارد که اقدام آنها در اعمال و تشدید تحریم‌های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین‌الملل مندرج در منشور ملل متحد است.

وزارت امورخارجه تصریح کرد: نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.





گردآورِی: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir