وی همچنين در پاسخ به سؤال يكی از خبرنگاران مبنی بر اينكه مقرر شده بود تا آگهی‌های دولتی برای حمايت از روزنامه‌های غيردولتی فقط به روزنامه‌هاي دولتی سپرده نشود و روزنامه‌های غير دولتی هم سهمی از اين آگهی‌ها داشته باشند، گفت:...
 
 
 
 محسنی اژه‌ای با بیان اینكه رئیس قوه قضاییه اظهار نظر خود را درباره دانشگاه آزاد به رهبری فرستاند گفت: از محتوای كامل نامه اطلاعی ندارم، اما تا آنجایی كه اطلاع دارم نتیجه آن بوده كه وقف دانشگاه آزاد درست نبوده است.

به گزارش فارس، محسنی اژه‌ای سخنگوی جدید قوه قضائیه عصر امروز در ادامه اولین نشست خبری خود در جمع خبرنگاران تصریح كرد: درباره مواد مخدر و ورود آن به زندان باید گفت كه همه ما باید تلاش كنیم تا این جرم ریشه‌كن شود.

وی ادامه داد: منكر ورود مواد مخدر به زندان نیستیم كما اینكه بارها دیده شده كه خانواده‌ها و ملاقات كنندگان با متهم در حاشیه انتقال متهم به زندان یا انتقال متهم از زندان به دادسرا به صورت جاسازهای قوی و غیرقابل دسترسی به متهمان مواد مخدر رسانده‌اند كه در بسیاری از موارد می‌توان آنها را پیدا كرد.

سخنگوی افزود: موضوع بعدی بلعیدن مواد مخدر توسط متهمان است كه در مواردی دیده شده متهمان تا 700 گرم مواد مخدر را بلعیده‌اند و به داخل زندان برده‌اند كه البته با هماهنگی‌های انجام شده و خریداری دستگاه‌های اسكنر قوی در تلاشیم تا این موضوع را به صفر برسانیم و بتوانیم بگوییم مشكل مواد مخدر را حل كرده‌ایم.

محسنی‌اژه‌ای خاطر نشان كرد: از روز اول حضورم به عنوان دادستان كل كشور خطاب به سازمان زندان‌ها نامه‌ای نوشتم و از آنها خواستم تا تمامی تدابیر لازم را بیندیشند تا بتوانیم موضوع ورود مواد مخدر به داخل زندان را كنترل كنیم و امیدواریم این سختگیری‌ها نتیجه بدهد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه مقرر شده بود تا آگهی‌های دولتی برای حمایت از روزنامه‌های غیردولتی فقط به روزنامه‌های دولتی سپرده نشود و روزنامه‌های غیر دولتی هم سهمی از این آگهی‌ها داشته باشند، گفت: قوه قضائیه قرار نیست در این موضوع وارد شود.

دادستان كل كشور همچنین درباره سؤال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه برنامه قوه قضائیه در اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها چیست؟ گفت: هدفمند كردن یارانه‌ها یك موضوعی است كه عزم كل كشور را می‌طلبد و تنها با همیاری كل مردم می‌توان به آن دست پیدا كرد البته اگر دستگاه‌های اجرایی آن از قوه قضائیه كمك بخواهند قوه قضائیه ورود پیدا می‌كند اما به طور معمول وظیفه خاصی ندارد و صرفا در مواردی كه سایر دستگاه‌ها از آن تقاضای كمك كنند وارد عمل خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر سرنوشت زندانیان حوادث پس از انتخابات و اینكه گفته می‌شود برخی از آنها 500 روز است به خانواده‌های خود سر نزده‌اند و به آنها مرخصی اعطا نشده، گفت: مسائل مربوط به محل نگهداری زندانیان ،ملاقات با آنها و اعطای مرخصی به آنها بر اساس ماده 231 قانون سازمان زندان‌ها برعهده سازمان زندان‌ها است كه در این مقطع من از شما سؤال می‌پرسم در كجای دنیا این همه آزادی برای زندانیان در نظر گرفته شده است به گونه‌ای كه ما به زندانی ملاقات می‌دهیم ، مرخصی می‌دهیم حتی به وی تلفن با كارت تلفن می‌دهیم تا بتواند با هر جا كه خواست در تماس باشد.

سخنگوی جدید قوه قضائیه گفت: كاش یكی از خبرنگاران از من می‌پرسید كه مبنای این مرخصی‌ها كه شما به زندانیان می‌دهید كدام قانون است؟ شما بر اساس كدام قانون است كه به متهم مرخصی می‌دهید؟

وی ادامه داد: در مورد كسانی كه محكوم نشده‌اند نظر قاضی در مورد مرخصی و اعطای ملاقات دخیل است و در مورد كسانی كه محكومیت آنها ثابت شده دادستان نظر می‌دهد.

محسنی اژه‌ای افزود: اگر كسی مرتكب جرمی شود اما پس از ارتكاب پشیمان باشد، توبه كند در مقام جبران برآید و حتی با دستگاه‌ها برای رفع آن مشكل همكاری كند این فرد بر اساس قانون با كسی كه هیچ كدام از این كارها را نكند فرق دارد و قطعا قانون به این فرد امتیازات ویژه‌ای می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران مبنی بر اینكه دادستان تهران اظهار كرده است كه سران فتنه به زودی محاكمه خواهند شد، گفت: برخی از افرادی كه امروز از آنها به سران فتنه تعبیر می‌شود ظلم بزرگی به مردم كردند و خدمت بالایی به دشمنان قسم خورده ما كردند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطر نشان كرد: خیلی بدیهی است كه اگر این افراد توبه نكنند و متنبه نشوند و جبران مافات نكنند باید مجازات شوند، این را قانون می‌گوید، مردم می‌خواهند و عدل و انصاف هم این است كه این افراد محاكمه شوند زیرا نمی‌توان از كنار ظلم‌هایی كه آنها كرده‌اند بی‌مسئولیت رد شد.

اژه‌ای ادامه داد: بنابراین پرونده این افراد برخی رسیدگی شده و برخی در حال رسیدگی است و باید گفت در برخی از موارد هم پرونده‌ در حال تكمیل شدن است.

وی افزود: این موردی هم كه به در برخی از محافل خبری خارجی گفته می‌شود كه این افراد پول گرفته‌اند تا به نظام ضربه بزنند صرفا یك گفته بیرونی است كه اگر قرار است مورد بررسی قرار گیرد و در محكمه‌ای نسبت به این اظهارات بررسی انجام شود باید عدله‌ای محكمه‌پسند ارائه شود.

محسنی‌اژه‌ای همچنین در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران كه گفت نیازی دادستان سابق كل كشور اشاره كرده كه دست‌های بانفوذی در دستگاه‌های اجرایی مانع از محاكمه مفسدین اقتصادی و دانه درشت‌ها می‌شوند، گفت: نمی‌توانیم هر كسی اظهار نظری كرد ما هم اظهارنظری كنیم و جواب او را بدهیم زیرا برخی از افراد با توجه به علمی كه دارند اظهار نظرهایی می‌كنند اما باید بگوییم قوه قضائیه مصمم است تا با كسانی كه در تلاش‌اند تا عده‌ای مجازات نشوند و محاكمه نشوند برخورد كنند. ما بدون تفاوت قائل شدن بین افراد پرونده‌ها را بررسی می‌كنیم اما ممكن است كسانی هم درصدد آن باشند تا اعمال نفوذ كنند اما تلاش می‌كنیم و از شما رسانه‌ها هم می‌خواهیم تا تلاش كنید تا دست كسانی كه قصد اعمال نفوذ دارند كوتاه شود.

وی در مورد سؤال یكی از خبرنگاران كه گفت رئیس‌جمهور در سفر به نیویورك اظهار امیدواری كرده و گفته است دوست داریم تا دو متهم آمریكایی باقیمانده آزاد شوند، گفت: هر كسی می‌تواند دوست داشته باشد كه این دو متهم آزاد شوند شما خبرنگاران هم می‌توانید دوست داشته باشید اما پرونده این افراد در حال بررسی است تا پرونده‌شان تكمیل شود.

محسنی‌اژه‌ای در آخرین بخش از نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران مبنی بر اعلام نظر قوه قضاییه درباره دانشگاه آزاد و موضوع وقف این دانشگاه گفت: پس از آنكه متولیان این دانشگاه در یكی از شعب دادگاه اقدام به جلوگیری از اعمال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را كردند تشخیص داده شد كه این كار آنها خلاف بوده و اعمال ماده 18 شد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرا گذاشته شد اما در مورد موضوع وقف و صحت آن مقام معظم رهبری رئیس قوه را موظف كردند تا مباحث حقوقی آن را مورد بررسی قرار دهند كه پس از بررسی‌ها، رئیس قوه قضاییه نامه‌ای را در مورد اظهار نظرشان به رهبری فرستاند. من از محتوای كامل نامه اطلاعی ندارم اما تا آنجایی كه اطلاع دارم نتیجه آن بوده كه وقف دانشگاه آزاد درست نبوده است.
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com