دستگیری دو خبرنگار آلمانی که به عنوان توریست وارد ایران شده، ولی به فعالیت های رسانه ای مشغول بودند، سوژه جدید جنجال غرب علیه ایران شده است؛...
 
 
 
 
 به گزارش تابناک، خبرگزاری «آلمان» در گزارشی مرتبط با این خبر نوشت: «آنجلا مرکل»، صدراعظم و «گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان، در تلاش برای آزادی دو خبرنگار آلمانی هستند که در ایران دستگیر شده‌اند.

گفته ‌می‌شود، اتهام‌هایی که مقامات ایرانی متوجه این دو آلمانی کرده‌اند، راه نجات آنها را دشوار می‌کند. دولت آلمان در تکاپوی جدی و پیگیر برای آزادی دو شهروند دستگیر شده این کشور در ایران است.

خانم مرکل، صدراعظم آلمان به روزنامه‌نگاران گفته که وزارت خارجه و خودش از هیچ اقدام ممکن برای رهایی بازداشت‌شدگان فروگذاری نخواهند کرد.

«گیدو وستروله»، وزیر خارجه آلمان که هم اکنون در نیویورک است، دوشنبه شب (یازدهم اکتبر / نوزدهم مهر) در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود، منوچهر متکی، خواستار آزادی فوری خبرنگار و عکاس آلمانی شد. به موازات تلاش ‌مقامات ارشد دولت، وزارت خارجه آلمان نیز در حال بررسی شرایط دستگیر شدگان و چگونگی آزادی آنهاست.

همچنین «اشپیگل آنلاین»، در این باره گزارش ‌داد، صبح روز سه‌شنبه (۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر)، چند دیپلمات آلمانی برای میانجیگری در این زمینه به سفارت ایران در برلین رفته‌اند. یکی از کارکنان سفارت آلمان در تهران، کوشیده است در تبریز به دیدار زندانیان آلمانی برود. دیگر دپیلمات‌های مقیم ایران نیز از کانال‌های دیگر، در صددند با دادستانی یا مقامات دیگر جمهوری اسلامی برای رهایی این دو خبرنگار رایزنی کنند.

این نشریه همچنین در گزارش خود، از آمادگی وزارت خارجه آلمان برای پرداخت جریمه جهت نقض مقررات روادید توریستی توسط این دو خبرنگار نیز خبر داده است.

«اشپیگل آنلاین» در تازه‌ترین گزارش خود از خطیر بودن اتهام‌های اعلام شده علیه دو خبرنگار آلمانی نوشته است. آن‌گونه که محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرده، این دو نفر بدون جواز کار و با روادید توریستی وارد ایران شده و به انجام مصاحبه با فرزند و وکیل سکینه محمدی آشتیانی، زن محکوم به سنگسار مبادرت کرده‌اند.

اما جالب اینکه «اشپیگل آنلاین» با آنکه خود معترف به تخلف خبرنگاران یاد شده است، می نویسد: با یادآوری سوابق جمهوری اسلامی در بازداشت اتباع خارجی، تأکید کرده که نخستین واکنش‌ها از تهران، نشانگر کوشش ایران در بهره گیری سیاسی از شرایط دو خبرنگار آلمانی است؛ این دو خبرنگار متهم به تماس با شبکه «ضد انقلاب» در بیرون کشور شده‌اند؛ فارغ از اینکه خبرنگاران آلمانی دستگیر شده، چه ارتباطی با رسانه های ضدانقلاب داشته اند.

این موضوع حتی از سوی خود آلمانی ها هم پذیرفته شده است که این دو نفر تخلف کرده اند، همان گونه که رسانه های آلمانی نیز معترفند این دو نفر با ویزای توریستی وارد ایران شده و سپس به مصاحبه با خانواده فردی اقدام می کنند که یکی از جنجالی ترین پرونده های قضایی سال های اخیر را داشته و به واسطه آن، هزینه های سیاسی سنگینی به ایران وارد شده است.

به این جمله دقت کنید؛ «این نشریه در گزارش خود، از آمادگی وزارت خارجه آلمان برای پرداخت جریمه جهت نقض مقررات روادید توریستی توسط این دو خبرنگار نیز خبر داده است.» این جمله نشان می دهد که مقامات آلمانی خود نیز به خوبی می دانند که شهروندانشان در این باره به راحتی قوانین را زیر پای گذارده و تخلف کرده اند.

این کار، تخلف آشکاری است که خوشبختانه رسانه های آلمانی نیز بدان اعتراف دارند؛ پس اگر هم درگذشته مواردی بوده که در آن زیاده روی شده باشد، این مورد قطعا کار درست و در راستای دفاع از منافع ملی است، زیرا یک ایرانی وقتی به عنوان توریست به کشوری اروپایی سفر می کند، در صورت انجام چنین کاری، به یقین، با برخوردی سخت تر از این روبه رو خواهد شد.

با این اوصاف، به نظر می رسد، برخورد با صبوری و درایت، می تواند از سوءاستفاده غرب از دستگیری دو توریست متخلف آلمانی جلوگیری کند.
 
 
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir