یونسکو که ملیت های مختلف الحادی و الهی درآن حضوردارند،نمی تواندبه هدفی جامع ومشترک برسد/60درصد درآمد کره زمین صرف آدم کشی می شود/درفرهنگ دینی اگرکسی همسر دارد وبه نامحرم نگاه کند مریض است/غیرت ازبرترین فضائل انسانی است...
 
 

ایلنا: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دو دید الهی و الحادی به هیچ وجه قابل جمع نیست، گفت : کنفرانس اسلامی اصل مشترکی دارد و می تواند حرف مشترکی بزند، بخش فرهنگی کنفرانس اسلامی که آیسیسکو است هم می تواند در این زمینه حرفی بزند اما یونسکو در اخلاق حرفی برای گفتن ندارد. او هر چه بگوید اخلاق اجتماعی، اخلاق زیستی ، فایده ندارد چرا كه الحادی فکر می کند. ممکن نیست او بگوید اخلاق؛ و آن اخلاقی که اخلاقیان و فرهنگ بانان می اندیشند داشته باشد. او دارد برای باغ وحش اخلاق می نویسد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت‌الله جوادی آملی روز گذشته در دیدار معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کمیته علمی کنگره بین المللی اخلاق زیستی افزود: بشر تشنه معارف الهی است و باید پیام دین را با زبان گویا و رسمی به آنها برسانیم.
استاد حوزه علمیه قم افزود: یونسکو و امثال یونسکو که ملیت های مختلف الحادی و الهی در آن حضور دارند، نمی توانند به هدفی جامع و مشترک برسند زیرا تسامح در مسائل حقوق شخصی ممکن است اما در مسائل علمی و فرهنگی و تکوینی در اختیار کسی نیست و نمی توان گفت که از حقوق مردم اغماض یا صرف نظر شود.
وی تاکید کرد: در اثر پیشرفت علم، آنها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این گروه الحادی نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح حیوان گویا شناخت، سطح فن شریف طب که از برجسته ترین و شریف ترین علم است را آنقدر پائین آوردند که به علم بیطاری (دانش پزشکی ستوران) معرفی کردند.
مفسر بزرگ قرآن کریم تصریح کرد: به نظر آنها هیچ فرقی بین طب و بیطاری نیست، یعنی بیطاری سایر حیوانات را درمان می کند و طب، حیوانی را درمان می کند که حرف می‌زند. مثلا بعد از مرگ گرگ کسی از او سئوال نمی کند که چرا درنده بود، و کسی بعد از مرگ صدام و هیتلر و... از آنها سئوال نمی کند که چرا درنده بودید، چون به نظر آنها تمام هویت انسان تا گور است و انسان که می میرد، می پوسد و روح ملکوتی و جان انسانی، افسانه است.
آیت الله جوادی آملی افزود: این دیدگاه كه انسان تا گور خلاصه می شود و همین یک وجب را می بیند، طب را بیطاری و طبیب را بیطار می کند، مهمترین ضربه را به فن شریف طب زده است.
استاد حوزه علمیه قم نقطه مقابل این دید منحوس و الحادی را دید الهی دانست و افزود: دید الهی آن است که گور اولین منزل انسان است و انسان ابدیتی دارد که با مرگ از پوست به در می آید و با همان بدنی که خودش ساخت ابدی می شود.
وی تصریح کرد: در قیامت هم از تبهکار سئوال می شود که چرا بیراهه رفتی و هم به پرهیزگار پاداش داده می شود که راه خوبی را انتخاب کرده است.
وی با بیان اینکه دو دید الهی و الحادی به هیچ وجه قابل جمع نیست، اظهار داشت: کنفرانس اسلامی اصل مشترکی دارد و می تواند حرف مشترکی بزند، بخش فرهنگی کنفرانس اسلامی که آیسیسکو است هم می تواند در این زمینه حرفی بزند اما یونسکو در اخلاق حرفی برای گفتن ندارد. او هر چه بگوید اخلاق اجتماعی، اخلاق زیستی و...؛ الهی ، فقط حرف می زند و الحادی فکر می کند. ممکن نیست او بگوید اخلاق و آن اخلاقی را که اخلاقیان و فرهنگ بانان می اندیشند داشته باشد. او دارد برای باغ وحش اخلاق می نویسد.
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: کسی که می گوید مرگ پوسیدن است فضای کوچک را می بیند اما او که از نگاه الهی به مرگ بنگرد، شهر و تمدن معماری شده را می بیند.
وی مرگ را اول زندگی و هجرت توصیف کردند و یادآور شد: اینکه می بینید عده ای دست به خودکشی می زنند فکر می کنند مرگ پوسیدن است و آنها با این کار راحت می شوند اما کسی که الهی فکر می کند می گوید مرگ اول مسئولیت است و عذابش از آنجا شروع می شود.
مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: حیات امانت خداست و ما باید این امانت را حفظ کنیم و حق نداریم خودکشی کنیم، چراکه اولین عذاب ما از آنجاست که در قبر از ما سئوال کنند که این حیات را چرا از دست دادید؟
وی تصریح کرد: بنابراین آنها ممکن است به اخلاق زیستی اشاره کنند اما این اخلاق زیستی را در حد باغ وحش منظم می دانند که هیچ حیوانی به حیوان دیگر کاری نداشته باشد.
آیت الله جوادی آملی منظور یونسکو از اخلاق را تحمیل صلح و آرامش به طبقات کشورهای ضعیف دانست و اظهار داشت:حدود 60 درصد درآمد کره زمین صرف آدم کشی می شود و با بررسی تعداد کشته شدگان روزانه خاورمیانه، به عمق این مطلب پی می برید که در این منطقه نظیر چرخ های خیاطی پشت سر هم آتش است.
وی با اشاره به تحرکات رژیم صهیونیستی و آمریکا و کشورهای سلطه گر در کشورهای پاکستان، افغانستان، یمن، عراق، غزه، لبنان، تونس و... تصریح کرد: آنها برای کشتن انسان ها افسران آدم کش تربیت می کنند و بمب افکن ها، بمب ها، هواپیماهای شکاری می سازند.
استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: اخلاقی که آنها می خواهند برای آرام کردن طبقه مظلوم و زیرسلطه است وگرنه به تجاوزهای صهیونیست ها و کشورهای سلطه گر کاری ندارند.
وی در ادامه سخنان خود خطاب به اعضای کمیته علمی کنگره بین المللی اخلاق زیستی گفت: این کنگره باید حرف اسلام و انبیای الهی را مطرح کند و شما در مقالات و سخنرانی های رسمی به معرفی انسان بپردازید چون اخلاق جزو علوم انسانی است و تا انسان شناختی نسبت به خود نداشته باشد ما نمی توانیم صلح و جنگ و حیات و ممات او را تنظیم کنیم.
این مفسر قرآن کریم، تاکید کرد: وقتی ما می توانیم انسان را درست بشناسیم که جایگاه او را از نظر هندسه عالم و انسان و پیوند بین این دو را بدانیم.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه احزاب که به نحوه حرف زدن همسران پیامبر(ص) اشاره دارد، گفت: در فرهنگ دینی اگر کسی همسر دارد و به نامحرم نگاه کند مریض است، به خاطر اینکه او که انسان و عالم را آفرید و پیوند بین این دو را برقرار کرد، گفته است که غیرت از برترین فضائل انسانی است.
وی تاکید کرد: غیرت اصلی است که از سه عنصر محوری تشکیل شده است که اولی شناخت محوری انسان است و وقتی هویت انسان مشخص شد دو امر دیگر او را همراهی می کنند. یعنی چون هویت انسان مشخص شد نباید به هویت دیگران تجاوز کند و نباید به دیگری اجازه دهد که به حریم او تجاوز کنند.
وی با بیان اینکه کسی که به حریم دیگری تجاوز می کند بی غیرت است، تصریح کرد: دفاع مال غیور است و یک کشوری که بیگانه وارد حریم او می شود و دفاعی انجام نمی شود غیرزدایی ندارد.
آیت الله جوادی آملی در پایان خطاب به حاضران در این جلسه خاطرنشان كرد: شما با حفظ تواضع و بالاتر از دیگران در این کنگره حرف صاحب شریعت را بیان کنید و با زبان گویا و رسمی پیام دین را به آنها برسانید. وجدان بیدار جهان حرف شما را می پذیرد چراکه بشر تشنه معارف الهی است.
در ابتدای این دیدار نیز طالبیان قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور شعر و ادب گزارشی از برگزاری کنگره بین المللی اخلاق زیستی ارائه کرد.

 

 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:ilna.ir