حکومت مبارک آخرین دقایق خود را می گذراند،سرکوب ،خشونت ، حکومت نظامی و حتی سخنرانی حسنی مبارک برای دادن وعده به مردم هم نتوانست خشم مخالفان مبارک را فرو بنشاند و این حکومت را لحظه به لحظه به سقوط نزدیک تر می کند...
 
 

به گزارش جهان مبارك طی سخنانی با اعلام بركناری دولت فعلی گفت كه دولت جدیدی را معرفی می‌كند."حسنی مبارك " ضمن دفاع از سركوب مردم خشمگین توسط پلیس و دادن وعده‌های بهبود اوضاع گفت كه تغییر از طریق گفت‌وگو و نه هرج و مرج میسر می‌شود.
حسنی مبارك گفت: من تظاهرات‌ها و شعارها را دیدم و بخاطر كشته شدن بیگناهان از هر دو طرف متاسفم. پلیس در این ناآرامی به دفاع پرداخت . 

وی گفت: این تظاهرات بدون آزادی اتفاق نمی‌افتادند. یك خط ظریفی بین هرج و مرج و آزادی وجود دارد.مبارك افزود: ما باید مراقب و محتاط باشیم تا مثل آنهایی که دور و بر ما هستند به سوی هرج و مرج نرویم.
وی ادامه داد: تغییر از طریق هرج و مرج میسر نمی‌شود، بلكه نیازمند گفت‌وگو است. من كاملا از خواسته‌های مشروع و رنج‌های مردم مصر آگاهم. من همیشه طرف مردم فقیر بوده‌ام و خواهم بود. 

مبارك گفت: من امروز نه تنها به عنوان رئیس جمهور بلكه به عنوان یك شهروند مصری با شما سخن می‌گویم... مرحله اصلاح نقطه بازگشتی ندارد و ما ادامه خواهیم داد... ما بیكاری را كاهش خواهیم داد و اوضاع خدمات درمانی و آموزش را بهبود خواهیم داد.

رژیم مبارك سرنگون باید شود
این در حالی است که پس از پایان این سخنان مردم مصر بار دیگر با حضور در خیابان‌ها و سردادن شعارهایی علیه دولت حسنی مبارك خواستاری بركناری رژیم وی شدند. 

خبرنگار الجزیره از قاهره گزارش داد كه مردم خشمگین مصر پس از سخنرانی مبارك بار دیگر در خیابان‌ها به تظاهرات پرداخته و شعارهایی را علیه رئیس جمهور كشورشان سر دادند. از جمله این شعارها "رژیم مبارك سرنگون باید شود " بود كه شنیده می‌شد.

همچنین نیك رابرتسون ، خبرنگار سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام كرد كه هنوز شعارهایی در خیابان سر داده می‌شود كه «ما او را نمی‌خواهیم».

مردم مصر با سخنان باراك اوباما، نیز قانع نمی‌شوند

رئیس جمهور آمریكا طی اظهاراتی پس از سخنرانی حسنی مبارك از دولت قاهره به عنوان متحد نزدیك واشنگتن در خاورمیانه یاد كرد و خواستار گفت‌وگو بین دولت و مردم در مصر شد.
وی اعلام كرد كه لحظاتی پس از سخنرانی "حسنی مبارك "، رئیس جمهور مصر با وی گفت‌وگو كرده است.
اوباما گفت كه در این گفت‌وگو وی از مبارك خواسته است تا اقدامات عملی را در تحقق اصلاحاتی كه مردم مصر خواستار آن هستند، انجام دهد. 

وی افزود: آنچه الان لازم است ... یك مسیر تغییر سیاسی كه منتهی به آینده‌‌ای با آزادی بیشتر می‌شود... در مصر باید اصلاحات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی صورت گیرد.
اوباما با اشاره به اینكه دولت قاهره یكی از متحدان نزدیك واشنگتن است، از دولت مبارك خواست تا خشونت اجتناب كند. رئیس جمهور آمریكا خواستار گفت‌وگو بین طرفین شد.
وی همچنین از دولت مصر خواست تا امكان دسترسی به اینترنتی و وسایل ارتباطی را دوباره مهیا سازد .

رئیس جمهور آمریكا خواستار احترام به حقوق شهروندان مصری شد و گفت كه سركوب ایده‌ها باعث فرار آنها نمی‌شود.

فریاد الله اكبر برای كناره گیری مبارك

جمعه روز خشم مصری‌ها بود. دیروز مصر برای چهارمین روز متوالی صحنه اعتراض‌های شدید مخالفان رژیم مبارك بود. جایی كه هزاران مصری طی وعده قبلی در قاهره گردهم آمده بودند تا به انسداد سیاسی، فساد اقتصادی و بحران‌های اجتماعی در این كشور اعتراض كنند. 

حزب اخوان المسلمین كه از پایگاه قابل توجهی در میان مسلمانان مصر برخوردار است یك روز قبل از تظاهرات آمادگی خود را برای حضور در این تظاهرات اعتراض آمیز اعلام كرد. 

پنج‌شنبه شب نیروهای امنیتی مصر نزدیك به ۲۰ نفر از اعضای اخوان را بازداشت كردند كه در میان این افراد پنج نفر نماینده سابق پارلمان و پنج نفر دیگر از اعضای دفتر سیاسی هستند و دو نفر از رهبران معروف این حزب نیز در میان بازداشت شدگان قرار دارند. 

از سوی دیگر معاون دبیر كل اخوان اعلام كرد اعضای این حزب در تظاهرات روز خشم شركت كرده اند. وی بر حمایت اخوان المسلمین از جنبش اعتراضی مردم مصر تاكید كرد. معترضان مصری دیروز بعد از نماز جمعه در حالی كه فریاد الله اكبر سر می‌دادند خواستار كناره گیری حسنی مبارك از حكومت شدند.
این در حالی بود كه نیروهای پلیس از گلوله‌های پلاستیكی و گاز اشك آور برای متفرق كردن جمعیت استفاده كردند. 

الجزیره از كشته شدن یك زن در میدان تحریر(آزادی) و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر خبر داد. با این كشته تعداد كشته‌های مصری به ۸ نفر رسیده است. همچنین اخباری مبنی بر زخمی شدن ایمن النور رهبر حزب الغد نیز منتشر شد. این در حالی است كه معترضان دفاتر حزب حاكم دموكراتیك ملی در شهرهای دمیاط، منصوره و اسماعیلیه را تصرف كردند و عكس‌های حسنی مبارك را پایین كشیدند. 

درگیری‌ها علاوه بر قاهره در اسكندریه، سوئز، اسماعیلیه، منصوره و شهرهای دیگر نیز وجود داشته است. همچنین برخورد نیروهای امنیتی و مردم معترض در العریش در شمال سینا به خشونت كشیده شد. انتظار می‌رود با توجه به برخورد شدید نیروهای امنیتی مصر با معترضان واكنش مصری‌ها شدیدتر شود. بر همین مبنا معترضان نیز با سنگ به نیروهای پلیس حمله كرده اند. 

قطع اینترنت و تلفن
دولت مصر همچنین برای جلوگیری از حضور گسترده مردم اینترنت را یك روز قبل از آغاز تظاهرات قطع كرد. ریك فرگوسن كارشناس مسائل امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت ۸۸ درصد از مناطق تحت پوشش مصر قطع شده است. سایت‌هایی كه مردم رابه اعتراض‌های خیابانی دعوت كرده‌اند از جمله سایت جنبش جوانان ۶ آوریل نیز مسدود شد. همچنین شبكه اس ام اس نیز كاملا قطع شد.

مقامات مصری معتقد هستند كه معترضان با تحریك بیگانگان در خیابان‌ها حضور یافته اند. نیروهای امنیتی مصر همچنین به دفتر الجزیره حمله كردند و دفتر این شبكه تلویزیونی را بستند. علمای الازهر نیز هرگونه قیام علیه حكومت مبارك را مصداق فساد فی الارض دانستند. با این وجود هزاران مصری در نزدیكی كاخ ریاست‌جمهوری شعارهایی را علیه مبارك سر دادند و خواستار كناره گیری وی از قدرت شدند. 

حدود ۲۰ هزار مصری نیز مقابل دانشگاه الازهر تجمع كردند. برخی از خبرگزاری‌ها از محاصره كاخ ریاست‌جمهوری از سوی مخالفان خبر دادند. در خبرها همچنین اشاره شد كه شهر سوئز در كنترل معترضان قرار گرفته است. همچنین مخالفان، استانداری اسكندریه را به آتش كشیدند. 

از سوی دیگر نیروهای ارتش برای جلوگیری از سقوط مبارك در مقابل رادیو و تلویزیون مصر مستقر شدند و دستور قانون حكومت نظامی در این كشور صادر شد. این حكومت نظامی علاوه بر قاهره در سوئز و اسكندریه نیز برقرار شد. حسنی مبارك از ارتش كه وفاداری بسیاری به او دارد خواسته است كه برای تامین امنیت وارد عمل شود. 

در همین راستا شبكه العربیه از تمرد تعدادی از نیروهای پلیس و ارتش از دستور رژیم حاكم و پیوستن آنها به صفوف مردم معترض خبر داد. العربیه دیروز در یك خبر فوری اعلام كرد كه نیروهای پلیس مصر كه ماموریت داشتند تظاهرات‌كنندگان مصری را متفرق كنند، با در آوردن لباس‌های فرم خود در خیابان‌ها به صف تظاهرات‌كنندگان علیه رژیم مبارك پیوستند و با آنها هم صدا شدند. 

الجزیره نیز اعلام كرد كه در اسكندریه نیروهای امنیتی مصر از دستور استفاده از گازهای اشك‌آور علیه مردم خشمگین تمرد كردند. با این وجود برخی از نیروهای امنیتی از گزینه خشونت علیه تظاهرات‌كنندگان استفاده می‌كنند.

آمریكا خواستار عدم استفاده از خشونت شد

دولت آمریكا نیز با اوج گیری اعتراض‌ها مجبور شد از حكومت مصر بخواهد از ابزار خشونت برای مهار اعتراض‌ها استفاده نكند. باراك اوباما رئیس‌جمهور آمریكا اعلام كرد خشونت راه حل عادلانه‌ای برای پاسخ به مطالبات مردم مصر نیست. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه وی ضمن اینكه مردم معترض و حكومت مصر را به خویشتنداری دعوت كرد بر اهمیت پاسخ به مطالبات مصر تاكید كرد. كاخ سفید اما از مصر به عنوان یكی از شریك‌های مهم ایالات متحده تاكید كرد. 
این در حالی است كه دولت فرانسه ضمن اینكه از حكومت مصر خواست به حق آزادی بیان احترام بگذارد تاكید كرد سرنوشت صدها زندانی مصری را با دقت پیگیری می‌كند. همچنین سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز از دولت مصر خواستند نسبت به مردم معترض خویشتنداری نشان دهد.

حمایت مردم تونس و تركیه از مردم مصر

اما همزمان با اوج گیری اعتراض‌ها در مصر صدها تن از مردم استانبول جهت اعلام همبستگی با مصری‌ها تظاهرات كردند. تعدادی از مردم تونس هم در مقابل سفارت مصر در این كشور تجمع كردند و خواستار كناره گیری حسنی مبارك از قدرت شدند. به گزارش سایت روزنامه لوریان لوژور لبنان این معترضان اعلام كردند ما در كنار مردم لبنان هستیم زیرا ما از دیكتاتوری رنج برده ایم و می‌دانیم مردم مصر از دیكتاتوری چه رنجی می‌برند. 

درخواست مبارک از عبدالله

خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «اسن ان اس» سوریه اعلام كرد منابع آگاه نزدیك به جنبش جوانان ۶ آوریل اعلام كردند حسنی مبارك، خانواده و نزدیكانش و برخی از مقامات مصری از پادشاه عربستان خواسته‌اند تا به شهر جده این كشور سفر كنند.

منابع مطلع و نزدیك به جنبش جوانان ۶ آوریل اعلام كردند كه « بسیاری از نیروهای امنیتی مصر هم اكنون در كنار مردم قرار دارند و اوامر و دستورات فرماند‌هان خود را رد می‌كنند.» این درحالی است كه این منابع می‌گویند: مبارك از «احمد فتحی سرور» رئیس پارلمان ملت مصر خواسته در صورت ترك كشور، اداره امور را به‌دست گیرد. 

قبلا نیز خبرهایی نیز مبنی بر فرار جمال مبارك فرزند رئیس‌جمهور به مصر به لندن منتشر شده بود . از سوی دیگر پایگاه خبری دبكا  اسرائیلی گزارش داد حسنی مبارك محمدحسین طنطاوی وزیر دفاع خود را به واشنگتن فرستاد تا حمایت این كشور را در مقابله با شورش‌های عمومی جلب كند. 

براساس این گزارش این مسئول مصری در سفر خود به آمریكا اوضاع و آخرین تحولات امنیتی مصر را به اطلاع باراك اوباما و تعدادی از مسئولان سیاسی و امنیتی آمریكا رسانده است. طنطاوی در دیداربا مقامات آمریكایی تاكید كرده است اگر اقدامات جدی علیه تظاهركنندگان اتخاذ نشود، ‌دولت سقوط خواهد كرد. طنطاوی همچنین نسبت به اخوان‌المسلمین مصر نیز هشدار داده و در تلاش برای تحریك مقامات آمریكا گفته است كه این حزب اسلامگرا به دنبال فرصت است تا بر این كشور مسلط شود.

موج گسترده اعتراضات در منطقه
«انقلاب یاس» تونس در مجاورت تنگه جبل الطارق اكنون به الگویی برای مخالفان در این كشورها تبدیل شده است و پیروزی جنبش مردمی تونس بر دیكتاتوری زین العابدین بن علی باعث شده است موجی از امید در سایر كشورهای عربی همسایه و حتی غیر همسایه تونس ایجاد شود. 

تظاهرات مخالفان حسنی مبارك روز سه شنبه و در «روز خشم» آغاز شد و روزهای چهار شنبه، پنج شنبه و جمعه ادامه یافت و عمیق تر شد به گونه ای كه بزرگ‌ترین اعتراض ها علیه حكومت مصر در ۳۰ سال اخیر شكل گرفت. 

در تونس مردم علیه مافیای اقتصادی خاندان بن علی، سركوب اسلامگرایی و محدودیت آزادی‌های سیاسی و انتخابات‌های فرمایشی قیام كردند و در مصر نیز اعتراض‌ها به فساد اقتصادی و گسترش فقر و سركوب جریان‌های سیاسی است. 

در الجزایر نیز مردم نسبت به ناكارآمدی هیات حاكمه و بحران‌های متعدد اقتصادی و سیاسی معترض هستند و تظاهرات‌هایی را در اعتراض به بحران‌ها برگزار كردند كه چند كشته نیز در هفته‌های گذشته داد. در لیبی نیز مردم بندر بن‌غازی نسبت به بحران مسكن در این كشور دست به اعتراض زدند. همچنین در خاورمیانه  یعنی در كشور اردن نیز اوضاع سیاسی بحرانی به نظر می‌رسد. در اردن اعتراض‌ها نسبت به تورم و افزایش قیمت‌ها با واكنش شدید مردم مواجه شد و پلیس اردن با ابزار زور مخالفان خود را مهار كرده است.
 
  در فلسطین بعد از افشاگری‌های الجزیره در مورد خیانت تشكیلات خودگردان به آرمان‌های فلسطین فضای سیاسی ملتهب شده است. 

در یمن مردم این كشور به‌ویژه دانشجویان نسبت به فضای بسته سیاسی و مشكلات اقتصادی و ناامنی و تمایل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور برای افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری اعتراض‌هایی را سازماندهی كردند و روز پنج شنبه عمده ترین تظاهرات علیه دولت یمن شكل گرفت. 

در این میان تنها شیخ نشین‌ها و پادشاهی‌های نفتی حاشیه خلیج فارس در كنار كشورهایی چون سوریه و مراكش هستند كه روزهای آرامی را سپری می‌كنند. 

حوادث بی‌نظیر اخیر در جهان عرب كه گستره جغرافیایی وسیعی دارد نشان می‌دهد در آینده نه چندان دور «خاورمیانه جدید»رخ خواهد داد.

خروج 3 هواپیمای شخصی از قاهره 
سه هواپیمای شخصی لحظاتی پیش تحت تدابیر شدید امنیتی فرودگاه قاهره را ترك كردند. 

گزارش‌های خبری حاكی از این است كه سه هواپیمای شخصی  تحت تدابیر شدید امنیتی فرودگاه قاهره را ترك كردند. 

 

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jahannews.com