در حالی که مرکز آمار ايران زمان تحويل فرم های اطلاعات اقتصادی خانوارها را تا پايان هفته ديگر تمديد کرده است ؛ يکی از ماموران ثبت اين آمار، از تلخی ها و شيرينی های جمع آوری اين اطلاعات طی يک ماه گذشته سخن می گويد.

 

"سید مرتضی علم الهدی" که دست به قلمش هم خوب است تلاش کرده طی 30روزی که از زمان ثبت اطلاعات اقتصادی خانوارها گذشته ؛ نکات تلخ و شیرینی را یادداشت کند که خواندن آن، خالی از لطف نیست.
** یکی از موارد جالب که در ثبت نام اطلاعات اقتصادی خانوارها با آن برخوردم این بود که یک خانواده سه نفره، روز تولدشان یک روز بود! همه آنها در 23شهریور ماه به دنیا آمده بودند.
** در روز اول ثبت اطلاعات خانوارها، پیرزنی 88ساله خود را کشان کشان به محل ثبت آمار رساند و بعد از اینکه اثر انگشتش را بر پایان برگه های آمارگیری ثبت کرد گفت :" نمردم و این را هم انجام دادم."
** برخی نامهای مطرح شده نیز برایم جالب بود: مخمل، قلنج ، داداش ، رنجور ، با با آغا و ...البته برخی اسامی هم در جدول مورد نظر جا نمی گرفت مثل : میرزا آقا حسن مرحوم .
** یک نفر فرم خود را اینگونه پر کرده بود:" استان : تهران - شهر : تهران - آبادی : یوسف آباد!" . شاید گمان کرده که منطقه یوسف آباد جزو آبادی است.‌
**‌ تعداد زیادی از افراد قدیمی تاریخ تولشان اول فروردین بود که برایم جالب بود.
**‌ یکی از مواد جالب که با آن برخورد می کردیم ، دلایل و بهانه های برخی بود برای اینکه کارشان زودتر راه بیفتد. برخی آقایان می گفتند که از محل کار مرخصی ساعتی گرفته اند. برخی خانم ها هم می گفتند که غذاشون روی گازه ! البته برخی خانم ها هرطور بود صدای بچه کوچکشان را در می آوردند تا بتوانند چند نوبت جلو بیفتند.
**‌ کشف شماره های جعلی هم از نکات قابل توجه بود. گفتنی است برای اینکه نوبت ها دقیق باشد شماره ای به افراد داده می شد تا نظم و ترتیب رعایت شود ولی بعضا دیده شد که برخی با تایپ شماره های مذکور و در حقیقت جعل دقیق آن، در پی آن بودند که از دیگران جلو بزنند.
**‌ آقایی که 600متر ملک مسکونی در یک نقطه خیلی خوب تهران داشت قیمت ملک خود را 180میلیون تومان ذکر کرده بود یعنی متری 300هزار تومان !
** امان از حواس پرتی ! یکی از مراجعان سه بار برای تحویل مدارکش مراجعه کرد ولی هر سه بار ، یکی از مدارکش را کم آورده بود. نکته اینکه هر بار مدرکی را کم می آورد که سری قبل آورده بود!
** گاهی تلخی و شیرینی به هم پیوند می خورد. در حالی که یکی از پیرمردهای مراجعه کننده از اینکه فرزندانش تنهایش گذاشته اند گلایه می کرد، یکی از پیرمردها هم از همکار خانم ما پرسیده بود که آیا ازدواج کرده است یا نه؟!
** یکی از تلخی ها هم این بود که خانم جوانی که همراه دختر کوچک خود به محل دریافت اطلاعات خانوارها آمده بود در قسمتی از فرم اطلاعات خانوار که مربوط به شغل سرپرست خانواده بود ، نوشته بود "زندانی". او تاکید داشت که جلو فرزندش چیزی در این باره نگویم.
** این آمارگیری برای هر که آب نداشت ، برای کسانی که دستگاه فتوکپی داشتند ، نان داشت و آنها بجای گرفتن کپی صفحه اول شناسنامه پیشنهاد می کردند که تمامی صفحات کپی گرفته شود.
**‌ در فرم های شماره دو که پاکنویس فرم های شماره یک بود ، واحد پول به هزار ریال و میلیون ریال نوشته شده بود و نیاز بود که یک صفر به اعداد اضافه شود، همین موضوع نگرانی برخی مراجعه کنندگان را به همراه داشت که البته گاهی فقط به اظهار نگرانی خاتمه نمی یافت... البته ماموران ثبت آمار خانوار ها، با خوشرویی مشکلات را رفع می کردند و پاسخگوی مردم بودند. ‌
گفتنی است از دوشنبه هفته آینده(هجدهم شهریور) خانواده های تهرانی برای مدت چهار روز و خانواده های شهرستانی برای مدت دو روز فرصت دارند که فرم های خود را به پایگاه های مرکز آمار تحویل دهند.

منبع:ایرنا
 
مطالب مرتبط:
 
آنچه مردم در مورد فرمهای اطلاعات اقتصادی بايد بدانند
 
اشکالات پرسشنامه 30ميلياردی دولت