ديدار ايران برابر عربستان که شنبه شب در ورزشگاه هفتاد و پنج هزار نفری ملک فهد برگزار شد، حاشيه‌های فراوانی به همراه داشت.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به ریاض، در حالی ایران از جهنم ریاض با یک امتیاز با ارزش فرار کرد که حضور بازیکنان ایران در ورشگاه ملک فهد با حاشیه‌های فراوانی همراه بود که مهترین آن پرتاب هجده عدد نارنجک دست ساز بود. اتفاقی که احتمالا با واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه خواهد شد.

* بازیکنان تیم ملی ایران ساعت 20:30 دقیقه به وقت محلی با اسکورت چند دستگاه ماشین پلیس وارد ورزشگاه ملک فهد شدند.

* مهرزاد معدنچی و سیدمهدی رحمتی اولین بازیکنان ایرانی بودند که وارد زمین چمن ورزشگاه شدند که هنگام ورود این بازیکنان تماشاگران پر تعداد عربستانی با ایجاد سر و صداهای عجیب شرایط دشواری را به وجود آوردند.

* 45 دقیقه پس از ورود بازیکنان تیم ملی ایران به ورزشگاه ملک فهد، دیگر بازیکنان ایرانی در میان سر و صدای وحشتناک تماشاگران عربستانی پا به زمین چمن گذاشتند. در این لحظه هم بازیکنان تیم عربستان در میان تشویق کر کننده ی تماشاگران عربستانی وارد زمین چمن شدند. در حالی که تنها بازیکنان اصلی ایران برای گرم کردن بدن‌های‌شان به زمین چمن وارد شدند، هر هجده بازیکن عربستانی زیر نظر «گنارو» دستیار فرانسوی جوهر تمرین کردند.

* حضور تماشاگران ایرانی اندک مقیم ریاض از ساعت 20 و 45 دقیقه آغاز شد. این تماشاگران که حدود 40 نفر بودند در کنار جایگاه ویژه مستقر شدند. در حالی که از ابتدا هم حضور این تعداد تماشاگر ایرانی قابل پیش بینی بود با این حال فدراسیون فوتبال عربستان بر اساس قانون 20 درصد ظرفیت ورزشگاه را برای ایرانی‌ها آماده کرده بود.

* تماشاگران عربستانی هم از ساعت 20 کم کم وارد ورزشگاه شدند. آنها با در دست داشتن پرچم این کشور به تشویق تیم‌شان می‌پرداختند. برخی از آنها کاوری بر تن کرده بودند که به زبان عربی روی آن نوشته شده بود: «دست در دست هم دهیم تا عربستان برای پنجمین بار به جام جهانی برود.»

* در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا به تازگی سخت گیری زیادی بر روی مجهز بودن ورزشگاه‌ها به امکانات مورد لازم رسانه‌ها انجام می‌دهد اما، جایگاه خبرنگاران ورزشگاه هیچ امکاناتی نداشت و حتی تمامی چراغ‌های جایگاه خبرنگاران خاموش بود. اینترنت سالن کنفرانس مطبوعاتی ورزشگاه ملک فهد وضعیت بسیار بدی داشت به طوری که عکاسان ایرانی به سختی عکس‌های خود را به تهران فرستادند.

* با وجود تبلیغات فراوانی که عربستانی‌ها روی این بازی انجام داده بودند، رسانه‌های گروهی این کشور استقبال بسیار سردی از این بازی داشتند و حدود ده خبرنگار عربی که در ورزشگاه بودند ترجیح دادند به جای حضور در جایگاه خبرنگاران در سالن کنفرانس مطبوعاتی و زیر باد کولر گازی این سالن بازی را از طریق تلویزیون تماشا کنند.

* در حالی که فدراسیون فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2006 به دلیل پرتاب یک نارنجک دست ساز با جریمه سنگین کنفدراسیون فوتبال آسیا همراه شد، تماشاگران عربستانی در طول نود دقیقه بازی اقدام به پرتاب 18 نارنجک دست ساز کردند که این مساله احتمالا با واکنش کنفدراسیون فوتبال‌ آسیا همراه خواهد شد. به گفته یکی از مسوولان فدراسیون فوتبال ایران این احتمال وجود دارد که ایران هم از عربستان شکایت کند. پس ازپرتاب این نارنجک‌ها بوی باروت ورزشگاه را پر کرده بود.

* تماشاگران عربستانی هنگام پخش سرود جمهوری اسلامی ایران رسم مهمان نوازی را به جا نیاوردند و با ایجاد سر و صداهای عجیب فضای بدی را در ورزشگاه به وجود آوردند. نکته جالب این بود که تماشاگران عربستانی با کوچکترین حرکت تکنیکی بازیکنان‌شان به وجد می‌آمدند اما پس از گلی که دریافت کردند، یک صدا یاسر القحطانی را صدا زدند تا اینکه الجوهر تسلیم شد و القحطانی مصدوم اما محبوب را به زمین وارد کرد اما او هم کاری از پیش نبرد.

* تمامی اعضای سفارت ایران در ورزشگاه حضور داشتند و دستمال‌چی نایب سفیر ایران در ریاض در غیاب سفیر که در ایران حضور دارد، در ورزشگاه حاضر شده بود.

* وزیر ورزش و جوانان عربستان که شاهزاده این کشور هم محسوب می‌شود، بلندترین مقام رسمی عربستان بود که در کنار مهدی تاج در جایگاه ویژه نشسته بود.
مطلب مرتبط:
توهین به سرود ملی ایران در دیدار مقابل عربستان!