در پاسخ به يادداشتی با عنوان «جلسه ساعت 12» كه در ستون نكته كيهان سه شنبه 87.6.19 درج شده بود، علی كردان وزير كشور، جوابيه ای برای حسین شریعتمداری...
 

در پاسخ به یادداشتی با عنوان «جلسه ساعت 12» كه در ستون نكته كیهان سه شنبه 87.6.19 درج شده بود، علی كردان وزیر كشور ، که این روزها به خاطر پرونده ی رسوای مدرک جعلی اعتبارش به شدت مخدوش شده است، جوابیه ای برای حسین شریعتمداری ارسال داشته  است كه متن كامل آن همراه با پاسخ كیهان را  در زیر ملاحظه می كنید:

 

جناب آقای حسین شریعتمداری
مدیرمسئول روزنامه كیهان
سلام علیكم
روزنامه كیهان روز سه شنبه 1387.6.19 در ستون نكته صفحه دوم به قلم شما مطلبی را منتشر كرده است كه به موجب قانون مطبوعات مطلب ذیل را در همان ستون و صفحه منتشر نمایید.
روزنامه كیهان روز سه شنبه با ادعای یك خبر موثق اقدام به انتشار مطلبی نادرست درباره قرارداد گاز كرسنت نمود كه جا دارد ابراز تاسف خود را از نادرستی بخش های عمده این مطلب ابراز نمایم.
حداقل انتظار از مدیر مسئول محترم روزنامه كیهان این بود كه به خود اجازه می داد تا قبل از نگارش مقاله و طرح اتهاماتی واهی، اندكی تامل كرده و با تحقیق بیشتری مطالبی را منتشر می كرد كه ناچار نمی شد در ماه مبارك رمضان مطالب دروغ و غیرواقعی را به خادمان كشور نسبت دهد.

در مقاله روزنامه كیهان ادعا شده مدیرعامل شركت اماراتی كرسنت وارد تهران شده و قرار است در جلسه ای با وزیر كشور قرارداد خرید گاز را نهایی كند، جهت اطلاع مدیرمسئول روزنامه كیهان و همه خوانندگان گرامی عرض می كنم كه بحث هیچ قراردادی در حال حاضر مطرح نیست بلكه مذاكرات برای تامین هر چه بهتر منافع جمهوری اسلامی در حال برگزاری است و هیچ فرد و مقامی قصد فعالیت خارج از چارچوب حقوقی و قانونی ندارد و این جلسه قرار بود با حضور وزیر محترم نفت برگزار شود ولی ایشان به دلیل حضور در اجلاس اوپك خارج از كشور بودند و آقای جشن ساز به نمایندگی از ایشان در این جلسه حضور پیدا كردند.

شبهه دیگری كه مدیرمسئول كیهان از روی بی اطلاعی مطرح كرده است بحث مسئولیت اینجانب در بحث گاز كرسنت می باشد كه جهت اصلاح اطلاعات جناب آقای شریعتمداری عرض می كنم كه مسئولیت مذاكرات در ارتباط با گاز كرسنت از سوی وزیر محترم نفت به بنده سپرده شده بود و گزارش جلسات نیز مستمراً به استحضار ایشان می رسید و از آن طریق نیز به مراجع ذیصلاح اطلاع داده می شد.

در مقاله كیهان به موضوع حضور آقای رحیمی در جلسه مذاكره با مدیرعامل شركت كرسنت اشاره شده است و ذكر این نكته ضرورت دارد كه آقای رحیمی در یكی از روزهایی كه با شركت كرسنت جلسه داشتم به دفتر اینجانب آمده بودند و هیچ اطلاعی از جلسه مذكور و محتوای آن نداشتند و به طور تصادفی با مهمانان جلسه موضوع كرسنت مواجه شدند و از قضا چون از سابقه تخلفات صورت گرفته از قرارداد اولیه گاز كرسنت را در دیوان محاسبات اطلاع داشتند و به طور صریح و شفاف به تخلفات گذشته و نادرست بودن مسیر كار در قرارداد اولیه و زیان هایی كه متوجه كشور شده بود اشاره و به مدیرعامل شركت كرسنت اعتراض كردند و فضای مواجهه آقای رحیمی با مدیرعامل گاز كرسنت به قدری تلخ شد كه هیچ گونه قراری برای جلسه عمومی و خصوصی مطرح نشد و این نكته از مطالب، كاملاً نادرست مقاله مدیرمسئول روزنامه كیهان می باشد.

در مقاله كیهان از فردی به عنوان رابط اصلی ماجرای قرارداد گاز كرسنت با ایران نام برده شده كه در این زمینه باید بگویم كه قرارداد اسیر دعوای دو دلال بزرگ از كشورهای اسپانیا و امارات متحده عربی بوده است و از هنگامی كه بنده مسئولیت كار را بر عهده گرفتم با تمام توان و قدرت تلاش كردم كه جمهوری اسلامی ایران را از این مرحله خارج كنم تا آنها برای كشورمان تصمیم گیرنده نباشند.

لازم به ذكر است در تمامی مراحل كار كه طرف مقابل می خواست به شیوه دیگری بحث را ادامه دهد با كمك دوستان وزارت اطلاعات مسیر كار را به سوی منافع ملی كشورمان هدایت كردم و برای رسیدن به این هدف حدود سه ماه وقت صرف شد تا طرف مقابل دریافت كه باید از مسیری سلامت مذاكره را ادامه دهد و در اینجا مزید اطلاع جنابعالی عرض می كنم تا این لحظه كه مذاكرات را ادامه دادیم مبلغ یك میلیارد و دویست میلیون دلار به نفع جمهوری اسلامی ایران كارسازی شده است و قیمت گاز هم 5 برابر قیمت اولیه در این قرارداد رسیده است و البته هنوز این رقم قطعی نیست و مذاكرات را برای تامین كامل و بیشتر منافع جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.

جهت اطلاع جنابعالی و مردم عزیزمان عرض می كنم به هنگامی كه مسئولیت پرونده شركت گاز كرسنت به اینجانب محول شد یكی از شخصیت های محترم كشور به من گفت شما در این پرونده غیرفعال شوید و من به ایشان پاسخ دادم این پرونده گاز كرسنت یك پرونده سرطانی شده است و باید در چارچوب منافع جمهوری اسلامی حل و فصل شود و اگر اصل كار من دقیق و قانونی و شرعی باشد آبروی بنده هیچ ارزشی ندارد و من معتقدم حجم این پرونده به قدری بزرگ است كه من برای خودم حق تصمیم گیری قائل نیستم و در نهایت گزارش جلسات و مذاكرات از طریق وزیر محترم نفت می بایست به مراجع ذیصلاح تقدیم شود.

از برادر عزیز و ارزشی جناب آقای شریعتمداری انتظار هوشیاری سیاسی بیشتری داشتم زیرا جالب است كه بدانید چهار روز قبل از انتشار مقاله كیهان، فردی محتوای این مطالب را در جایی رد وبدل نموده كه سوابق فكری و شخصیتی این فرد هیچ سنخیتی با افكار و مرام كیهان و به ویژه مدیرمسئول محترم آن ندارد.

اما این نكته كه چرا بنده با وجود مسئولیت سنگین در وزارت كشور این جلسات را پیگیری می كنم باید به این موضوع اشاره كنم كه چون مسئولیت مذاكرات اولیه با بنده بود برای اینكه تعدد مدیریت صورت نگیرد از بنده خواسته شد همچنان مسئولیت این پرونده بزرگ را بر عهده داشته باشم و من هم این كار اضافه را برای حفظ و صیانت از منافع ملی پذیرفتم.

در خاتمه به آقای شریعتمداری عرض می كنم شبهه ای نداشته باشند كه قطعاً دلسوزی بنده برای منافع كشور كمتر از شما نخواهد بود و لذا از شما درخواست داریم در این مورد و سایر مواردی كه با منافع ملی و حیثیت كشور و افراد سر و كار دارد و یك طرفه به قاضی نروید و این احتمال را بدهید كه شما هم ممكن است اشتباه برداشت كنید و یا عوامل موذی پیام اختلاف و سوءظن را از كانال های خاص و از قلم و زبان شما در جامعه منتشر كنند.
علی كردان

و اما پاسخ کیهان :

 
اگرچه بعد از واكنش متعهدانه برخی از مسئولان كه درپی یادداشت كیهان از ماجرا باخبر شده بودند و با اقدام به موقع و سریع آنها قرارداد مورد نظر كرسنت منعقد نشد و مدیرعامل این شركت درحالی كه یادداشت كیهان را باعث ناكامی خود می دانست عصر همان روز سه شنبه با هواپیمای اختصاصی خود به امارات بازگشت و... از این روی نیازی به ادامه ماجرا نمی دیدیم ولی در جوابیه آقای كردان مطالب خلاف واقعی مطرح شده كه پاسخ به آنها برای پیشگیری از موارد مشابه ضروری است.

1-
آقای كردان نوشته اند برخلاف ادعای كیهان، مدیرعامل كرسنت برای نهایی كردن قرارداد نیامده بود بلكه موضوع جلسه روز سه شنبه بحث و تبادل نظر درباره تأمین هرچه بهتر منافع جمهوری اسلامی ایران بود! كه در پاسخ باید گفت؛ جناب كردان! ما خبر موثق داریم- و شما هم به خوبی می دانید- كه مدیرعامل كرسنت پیش نویس نهایی قرارداد را با خود آورده بود و مطابق هماهنگی قبلی حضرتعالی با او، قرار بود در جلسه ساعت 12 روز سه شنبه این پیش نویس به عنوان قرارداد نهایی امضاء شود. و دقیقاً به همین علت بود كه جنابعالی از آقای جشن ساز مدیرعامل شركت ملی نفت ایران برای حضور در جلسه دعوت كرده بودید. چرا كه امضای قرارداد مطابق قانون باید توسط وزیر نفت و یا مدیرعامل شركت ملی نفت ایران صورت پذیرد و اگر چنین نبود، حضور مدیرعامل شركت ملی نفت ایران در جلسه ضرورتی نداشت و مانند دو جلسه قبلی شما با مدیرعامل كرسنت، از كارشناسان وزارت نفت برای حضور در جلسه دعوت به عمل می آمد. خب! در این باره چه توضیحی دارید؟

2-
آقای كردان نوشته اند كه قرار بود در این جلسه وزیر نفت شركت كند ولی از آنجا كه آقای نوذری برای شركت در اجلاس اوپك به وین رفته بود، آقای جشن ساز به نمایندگی از ایشان در جلسه شركت كرده بود. در این باره باید گفت؛

الف: همین نكته كه جلسه بایستی با حضور وزیر نفت و یا مدیرعامل شركت ملی نفت تشكیل می گردید گواه روشنی بر این واقعیت است كه جلسه مورد اشاره برای نهایی كردن قرارداد بوده است و نه آنگونه كه شما می فرمائید برای بحث درباره منافع نظام و...

ب: خبر موثق ما حكایت از آن دارد كه برخلاف آنچه آقای كردان در جوابیه نوشته اند وزیر نفت كمترین اطلاعی از تشكیل این جلسه نداشت و بعد از یادداشت كیهان از طریق یكی از مسئولان وزارت نفت از تشكیل این جلسه مطلع شده است. آیا این واقعیت را انكار می فرمائید؟!

ج: آقای جشن ساز مدیرعامل شركت ملی نفت نیز كه نسبت به تشكیل و اهداف جلسه یاد شده تردید داشت قصد حضور در جلسه را نداشت ولی درپی اصرار جنابعالی، با مقامات بالاتر خود تماس گرفت و سپس به شرط آن كه هیچ سندی را امضاء نكند اجازه حضور در جلسه را پیدا كرد. این نیز گواه دیگری بر صحت نظر كیهان و نادرست بودن نظری است كه جنابعالی در جوابیه مطرح فرموده اید.

3-
نوشته اید از آنجا كه قبلاً در جریان مذاكرات با شركت كرسنت بوده اید، بعد از خروج شما از وزارت نفت و تصدی وزارت كشور، آقای وزیر نفت مسئولیت ادامه مذاكرات را به شما سپرده اند و شما نیز گزارش جلسات را به وی می داده اید. در این باره فقط به این نكته بسنده می كنیم كه اگر ادعای شما صحت دارد، چرا وزیر محترم نفت از جلسه روز سه شنبه بی خبر بوده است؟! و از سوی دیگر، چگونه ممكن است كه مسئولیت مذاكره با یك شركت نفتی برعهده وزیر كشور نهاده شود؟! البته تصدی این مسئولیت درحالی كه شما قائم مقام وزارت نفت بودید، طبیعی است اما وقتی وزیر كشور شده اید دیگر چرا؟!

4-
درباره حضور آقای رحیمی در جلسه یاد شده فرموده اید كه ایشان به علت دوستی دیرینه با جنابعالی، به طور تصادفی آن روز به دیدن شما آمده و در جلسه حضور یافته بود كه باید عرض كرد، ظاهراً شوخی می فرمائید! مگر می شود پذیرفت شخصی با مسئولیت ایشان- معاون رئیس جمهور- بدون هماهنگی و اطلاع از حضور یا عدم حضور وزیر كشور و یا بدون اطلاع از جلسه ای با آن اهمیت، به طور تصادفی به دیدن شما آمده باشند؟! و برفرض كه مراجعه ایشان به وزارت كشور صرفاً تصادفی و برای دیدار با شما بوده است، چرا در جلسه حضور پیدا كرده و در مذاكرات نیز به طور جدی شركت كرده اند؟!

5-
فرموده اید فردی بنام «همایون انصاری شیرازی» را كه در یادداشت كیهان به او اشاره شده است نمی شناسید. و در پاسخ باید گفت اگرچه بسیار بعید است كه حضرتعالی نام ایشان را نشنیده باشید ولی برفرض قبول نظر جنابعالی، اولاً؛ سؤال این است كه چگونه ادعای اشراف بر پرونده كرسنت را دارید و از اصلی ترین مهره پشت صحنه آن یعنی یك عنصر مفسد و ضد انقلاب نظیر انصاری شیرازی بی خبرید؟ و ثانیاً؛ اگر شما او را نمی شناسید، نشانه كم اطلاعی شماست چرا كه برخی دیگر از دست اندركاران این ماجرا به خوبی او را می شناسند و كیهان آماده است نام آنها را فاش كرده و از مراودات آنان با آقای همایون انصاری شیرازی پرده بردارد.

6-
آقای كردان درباره اشاره كیهان به قیمت بسیار اندك- بخوانید ثمن بخس- كه برای گاز صادراتی به شركت كرسنت پیشنهاد شده بود این خبر كیهان را نفی كرده می نویسد بلكه قیمت پیشنهادی گاز صادراتی به كرسنت 5برابر قیمت اولیه در این قرارداد بوده است! و باید گفت؛

اولاً؛ خبر كیهان كاملاً موثق و مستند است به طوری كه كمترین زمینه ای برای انكار آن نیست.

ثانیاً؛ برفرض كه قیمت گاز پیشنهادی به قول آقای كردان 5 برابر قیمت قبلی باشد. خب! قیمت قبلی مربوط به چندین سال قبل است و برپایه قیمت آن زمان نفت یعنی بشكه ای 18 دلار محاسبه شده بود، ولی امروزه قیمت نفت 6 برابر شده است، بنابراین اگر هم قیمت اندك و ثمن بخس آن زمان 5 برابر شده باشد، هیچ اتفاق تازه ای نیفتاده است بلكه باز هم قیمت گاز را با ثمن بخس به شركت كرسنت پیشنهاد كرده اید. یعنی باز هم مفت و مجانی! آیا غیر از این است جناب آقای كردان؟

ثالثاً؛ مطابق اطلاع دقیق كیهان كه كاملاً مستند و غیرقابل انكار است، قیمت جدیدی كه پیشنهاد كرده اید به هیچوجه 5 برابر نبوده است، بلكه فقط 1.81 دلار به قیمت قبلی افزوده اید.

7-
جناب آقای كردان آیا موافقید كه قیمت پیشنهادی برای فروش گاز ایران به شركت كرسنت را با فرمول فروش گاز به تركیه و سایر قراردادهای اخیر مقایسه كنید تا تفاوت فاحش و غیرمنطقی و غیرقابل توجیه آن مشخص شود و سپس توضیح بفرمائید كه چرا و با چه انگیزه ای درپی فروش گاز ایران به كرسنت با این قیمت بسیار اندك و ناچیز بوده اید؟

و آیا حاضرید قیمت پیشنهادی فروش گاز به كرسنت را با قیمت خرید گاز از تركمنستان نیز مقایسه بفرمائید و بعد توضیح بدهید كه چرا باید گاز وارداتی را با آن قیمت كلان از تركمنستان خریداری كنیم و در همان حال گاز صادراتی را با این بهای اندك و ناچیز به كرسنت بفروشیم؟!

اكنون باید از برادر محترم جناب آقای كردان كه كیهان را به انتشار مطالب دروغ و غیرواقعی در ماه مبارك رمضان متهم كرده اند، پرسید؛ برادر عزیز! آیا هنوز هم متقاعد نشده اید كه حضرتعالی باید به خاطر تلاش برای انعقاد قرارداد غیرقانونی و مغایر با منافع ملی و بیان خلاف واقع در ماه مبارك رمضان، استغفار كنید، نه كیهان كه از منافع ملی دفاع كرده است؟

البته، همانگونه كه در یادداشت(نكته) روز سه شنبه كیهان آمده بود باور اولیه ما این است كه آقایان كردان و رحیمی در این ماجرا مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند و حریف با بهره گیری از ساده اندیشی این برادران آنها را فریب داده است و صد البته كیهان كمترین نسبت سویی را متوجه آقایان نكرده و نمی كند، بلكه مانند همه مردم انتظار توجه بیشتر از جانب آنان را دارد.

8-
و بالاخره، ماجرای كرسنت، علاوه بر ابعاد اقتصادی، دارای برخی از جنبه های سیاسی و امنیتی نیز هست كه كیهان از پرداختن به آن اجتناب می ورزد با این امید كه مسئولان ذیربط، خود پی گیر ماجرا باشند.
منبع: فرارو