ظهر امروز( يك‌شنبه) به مناسبت 16 آذر تجمعی در دانشگاه تهران برگزار شد.
 

به گزارش ایسنا، در ابتدای این تجمع كه بدون مجوز رسمی دانشگاه تهران برگزار می‌شد، تعدادی از تجمع‌كنندگان با در دست داشتن پلاكاردهایی به سمت در دانشكده‌ فنی حركت كردند و پس از حلقه زدن، سرود «یار دبستانی» و «ای ایران، ای مرز پرگهر» را خواندند.

سپس تجمع‌كنندگان داخل دانشگاه با خواندن سرود یار دبستانی به سمت درب غربی حركت كردند و درحالی كه نیروی انتظامی در بیرون از دانشگاه حضور داشت، دانشجویان تجمع‌كننده داخل دانشگاه به سمت در هجوم بردند تا كسانی كه در بیرون از دانشگاه حضور و قصد ورود داشتند را به داخل دانشگاه بیاورند، اما از آنجا كه تجمع‌كنندگان نتوانستند در را بشكنند و افراد بیرون از دانشگاه را به داخل بیاورند به درب بالایی (خیابان 16 آذر) رفته و با سر دادن شعارهایی جلوی در رسیدند، در این هنگام با شكسته شدن در دانشگاه از تجمع‌كنندگان، افراد بیرون دانشگاه نیز به داخل دانشگاه آمدند.

در این هنگام تجمع‌كنندگان رو به خیابان شعارهایی علیه نیروی انتظامی حاضر در خیابان 16 سردادند و سپس به داخل دانشگاه حركت كردند.

تجمع‌كنندگان سپس درحالی كه شعارهایی علیه دولت سرمی‌دادند جلوی دانشكده‌ فنی رفتند و سپس تجمع‌كنندگان به دلیل آن‌چه آزاد نشدن دو دانشجو از سوی انتظامات دانشگاه می‌خواندند، به سمت در دانشكده‌ پزشكی (خیابان پورسینا) حركت كردند.

تجمع‌كنندگان در این هنگام همچنان به سردادن شعار می‌پرداختند و چند نفر از آنها نیز اقدام به پرتاب سنگ به سمت دفتر انتظامات دانشكده‌ پزشكی كردند. در این بین برخی از دانشجویان فریاد می‌زدند «تحت هیچ شرایطی هیچ چیز را خراب نكنید» ولی با این وجود برخی از تجمع‌كنندگان گیت‌های مقابل در دانشكده‌ی پزشكی – تنها گیتی كه از دانشگاه تهران جمع نشده بود – را شكستند.

پس از مذاكراتی كه برخی از دانشجویان تجمع‌كننده با انتظامات این دانشگاه كردند، دو دانشجو مذكور به میان تجمع كنندگان بازگشتند و تجمع‌كنندگان مجددا با سر دادن شعارهایی به سمت دانشكده‌ی فنی حركت كردند.

هنگامی كه این تجمع‌كنندگان در مقابل دانشكده‌ی فنی جمع شدند دو نفر از آن‌ها پرچم‌هایی با نمادهایی از كمونیسم در دست گرفتند كه این موضوع با اعتراض شدید تجمع‌كنندگان دیگر مواجه شد و این موضوع درگیری فیزیكی را بین تجمع‌كنندگان ایجاد كرد كه به پایین آمدن این پرچم‌ها منتهی شد.

پس از مدتی تجمع‌كنندگان در جلوی دانشكده‌ فنی نشستند. در این هنگام مجری برنامه رو به تجمع‌كنندگان اعلام كرد:«خیلی‌ها نمی‌خواستند این برنامه برگزار شود بنابراین خواهش می‌كنم كه ابزاری به دست آنها برای بهم ریختن ندهید.

یكی از تجمع‌كنندگان گفت: ما امروز در اینجا جمع شده‌ایم تا فریاد بزنیم كه همچنان بر سر آرمان‌های اصیل جنبش دانشجویی ایستاده‌ایم. آرمان‌های جنبش دانشجویی آرزوهای ناكام ملت است.

وی خاطرنشان كرد:آمده‌ایم تا فریاد بزنیم دانشجو برای حقوق همه‌ی مردم ایستادگی می‌كند و در كنار همه، جز حقوق صنفی‌شان چیزی نمی‌خواهد.

وی در ادامه «آزادی بیان»، «فعالیت آزاد تشكل‌های دانشجویی» را خواسته تجمع كنندگان عنوان كرد.

به گزارش ایسنا، پس از این سخنان، یكی دیگر از تجمع‌كنندگان، اظهار كرد: جنبش دانشجویی امروز با حضورش در این تجمع نشان داده كه ایستاده است و پایدار خواهد ماند.جنبش دانشجویی امروز و بر اساس این دیدگاه تاكید می‌كند كه باید با جریان‌های مختلف راست، چپ، لیبرال، سوسیالیست، مذهبی و غیرمذهبی تعامل داشته باشد.

در ادامه‌ی این تجمع یكی دیگر از تجمع‌كنندگان كه خود را نماینده‌ی انجمن دموكراسی‌خواه دانشگاه تهران می‌نامید، گفت: جنبش دانشجویی هنوز ایستاده و آماده است تا با آرمان‌های ابدی آزادی و دموكراسی‌خواهی حركت كند. 16 آذر هنوز زنده است.

وی تاكید كرد: ما سنگر دانشگاه تهران را خالی نمی‌گذاریم.

به گزارش ایسنا، در ادامه یكی از تجمع‌كندگان از دانشگاه امیركبیر، ضمن انتقاد از دولت مهمترین رسالت جنبش دانشجویی را در كنار آرمان‌هایی همچون آزادی، دموكراسی، حقوق بشر، عدالت، قانونگرایی و تعالی عزت و شرف ملی، حفظ تمامیت ارضی و ایستادگی درمقابل ظلم دانست.

وی با بیان اینكه دونكته درفعالیت‌های جنبش دانشجویی مغفول مانده است، گفت: شجاعت در بیان و نفی خشونت دو نكته‌ی فراموش‌شده‌ای است كه باید آنها را انجام دهیم.

پس از این سخنان یكی از تجمع‌كنندگان كه خود را نماینده‌ی دانشجویان دانشگاه آزاد می‌خواند، به قرائت بیانیه‌ای پرداخت.

در ادامه یكی از دانشجویان دختر تجمع‌كننده گفت: ما به طرح‌هایی همچون تفكیك جنسیتی و بومی‌گزینی كه محدودیت‌هایی را برای دختران فراهم می‌كند اعتراض داریم.

به گزارش ایسنا، پس از سخنان برخی دانشجویان تجمع كننده مجری برنامه اعلام كرد كه برنامه از سوی آنها تمام شده و از همه خواست كه متفرق شوند و به سمت درب اصلی دانشگاه نروند، با این وجود عده‌ای از تجمع‌كنندگان با فریاد «سردر، سردر» به سمت در اصلی حركت كردند. آنها با كوبیدن پاها در جلوی در اصلی دانشگاه تهران ایستادند.

این تجمع‌كنندگان با تجمع در مقابل در اصلی دانشگاه تهران (خیابان انقلاب) شعارهای تندی علیه مسوولان كشور و نظام سردادند.

در این هنگام تجمع‌كنندگان تلاش كردند تا در اصلی دانشگاه تهران را بشكنند و این در حالی بود كه در بیرون از دانشگاه نیروی انتظامی دیده می‌شد. در این هنگام عده‌ای در داخل دانشگاه علیه خاتمی شعار سردادند كه با واكنش تجمع‌كنندگان مواجه شد. تجمع‌كنندگان پس از مدتی كه در مقابل در اصلی دانشگاه ایستاده بودند و شعارهایی را علیه برخی از مسوولان سر می‌دادند از در اصلی متفرق شده و به سمت داخل دانشگاه حركت كردند.

تجمع كنندگان سپس مقابل مسجد دانشگاه تهران جمع و پس از آن همه متفرق شدند و تجمع به پایان رسید.

این تجمع از ساعت 12 آغاز و حدودا تا ساعت 15 ادامه داشت.