پالتوی دست‌دوز 450 هزار تومان، كرم زير چشم 25 هزار تومان، تردميل، لاغركننده شكم 850 هزار تومان، كيف و كفش چرم 250 هزار تومان و...

 

صبر كنید، اشتباه نیامده‌اید. اینجا جشنواره مد و لباس است كه كسی نمی‌داند چرا به مركز خرید كالا در خیابان‌های شمال شهر تهران شبیه شده و چرا در این جشنواره همه چیز پیدا می‌شود، جز الگوی لباس و پوششی مطمئن و با قیمت مناسب كه براحتی بتوان در خیابان‌های تهران از آن استفاده كرد.

پس از ماه‌ها انتظار، جشنواره مد و لباس به همت یكی از شركت‌های خصوصی كه در امر برگزاری نمایشگاه در حوزه‌های مختلف است، برگزار شده و قرار است تا جمعه 6 دی ماه به كار خود ادامه دهد.

غذا، رژیم غذایی، وسایل لاغری

اینجا جشنواره مد و لباس است، در بین100 غرفه‌ای كه به نظر می‌رسد باید به ارائه الگوهای جدید لباس و پوشش برای زنان و مردان بپردازند، بازار لوازم و ابزار لاغری و رژیم‌های غذایی هم داغ است. نماینده یكی از این غرفه‌ها می‌گوید: هدف برای ما معرفی كالای‌مان است فرق نمی‌كند چه نمایشگاهی باشد. به هر حال كسی كه می‌خواهد رومد باشد، اول باید به وضعیت ظاهری و هیكلش توجه كند.

روزنامه اقتصادی در جشنواره مد و لباس

شما در این جشنواره چه می‌كنید؟ مسوول غرفه با خوشرویی نسخه‌ای از روزنامه را به دستمان می‌دهد و می‌گوید: «مطالعه كنید خودتان متوجه می‌شوید» هنوز مشخص نیست روزنامه اقتصادی در كنار بعضی ماهنامه‌ها در جشنواره مد و لباس چه می‌خواهند، اما به هر حال بخشی از نمایشگاه به غرفه آنها اختصاص دارد كه مانند نمایشگاه مطبوعات به ارائه مجلات و روزنامه خود به بازدیدكنندگان می‌پردازند؟ حتی بعضی نسخه‌ها را به فروش می‌رسانند. البته مدیرعامل شركت برگزاركننده این جشنواره توضیح می‌دهد كه این نشریات تخصصی هستند و ارتباط مستقیمی با جشنواره مد و لباس دارند، این در حالی است كه جای بسیاری از نشریات مخصوص مد و لباس در این نمایشگاه خالی است.

به سفر علاقه‌مندید، بفرمایید....

خانم خوش لباسی كه در یكی از غرفه‌های خالی از لباس و پارچه و ... ایستاده به محض مشاهده عابران از آنها می‌پرسد: «به سفر علاقه‌مندید؟ بفرمایید این فرم را پر كنید تا در قرعه‌كشی سفربه نقاط دیدنی دنیا شركت كنید؟»

ابوالفضل محمدخانی، مدیرعامل شركت برگزاركننده جشنواره وجود هرگونه آژانس مسافرتی در نمایشگاه را انكار می‌كند. این در حالی است كه به هر حال چنین غرفه‌ای در كنار اهداف مرتبط با جشنواره به جذب مسافر برای تورهای گردشی هم می‌پردازد.

لباس‌هایی فقط برای مانكن‌های بی‌جان

در جشنواره مد و لباس  كه گفته می‌شود فقط طراحان لباس و جمعی از مراكز مرتبط در آن حضور دارند  مدل‌ها و مانكن‌های بی‌جان، آخرین تولیدات شركت‌های طراحی و دوخت لباس را بر تن كرده‌اند؛ لباس‌هایی كه به نظر می‌رسد با شرایط موجود، تنها به تن همین مدل‌های بی‌جان برازنده است. از لباس‌های عروس گرفته تا مانتوهای بافتنی و روسری‌های رنگی و ... كه پوشیدن آن در خیابان‌های شهر قطعا با دشواری‌هایی روبه‌روست: «نمی‌دانم این مانتوی بافتنی را كه فقط یك متر قد دارد، با این شكل و رنگ كجا می‌توانیم بپوشیم؟» این جمله را یكی از بازدیدكنندگان نمایشگاه با 23 سال سن می‌گوید: دیگری اضافه می‌كند: «قیمت‌ها آنقدر بالاست كه ما فقط باید تماشا كنیم. یك پالتوی معمولی با كیفیت خوب 400 هزار تومان است، این جشنواره برای چه كسانی برگزار شده و چه هدفی داشته است؟»

این مد كه می‌گویید، یعنی ... چه؟

به نظر می‌رسد جشنواره مد و لباس تعریفی دارد كه نه برگزاركننده نمایشگاه از آن خبر دارد  و نه معاونت هنری وزارت ارشاد كه با افتخار در جمع غرفه‌داران حاضر می‌شود و آن را افتتاح می‌كند. این جشنواره در پی تصمیم كارگروه مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور واگذاری نمایشگاه‌های مد و لباس به بخش خصوصی برگزار می‌شود در حالی كه به نظر می‌آید، این جشنواره از ارائه الگو یا مد جدیدی برای لباس زنانه و مردانه ناتوان است. فرحناز قندفروش، مدیر كل امور بانوان استانداری تهران كه تابستان امسال مسوول برگزاری جشنواره لباس زنان سرزمین من بود درباره نمایشگاه و اهداف آن می‌گوید: ظاهرا كار كاملا تجاری است و موضوعات فرهنگی در آن جایی ندارد. به نظر او این نمایشگاه بیشتر جنبه بازرگانی دارد.

از ظاهر جشنواره هم چنین بر می‌آید كه در نمایشگاه مد و لباس از لوازم آرایشی و تزئینی و دكور و ظروف تا غرفه‌هایی برای آسایشگاه كهریزك، تبلیغات تورهای مسافرتی و مطبوعات و آشپزی و تزئینات غذا همه‌چیز پیدا می‌شود جز الگوی مناسب لباس و جالب این‌كه هدف كارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، تشویق بخش خصوصی به مشاركت در طراحی مدل‌های جدید لباس برای زنان و مسوولان منطبق با نیازهای جامعه است.

 

به هر حال نمایشگاه فردا كار خود را پایان می‌دهد، در حالی كه از ظاهر آن برمی‌آید، هدف راه‌اندازی چندروزه مركز خریدی مدرن با لباس‌های مارك‌دار و قیمت‌هایی باورنكردنی بود كه هركسی توان پوشیدن این لباس‌ها را ندارد. بنابراین پیش از برگزاری نمایشگاه‌هایی مشابه باید از معاون هنری وزارت ارشاد و كارگروه مد و لباس خواست تا بگویند؛ تعریف مد و هدف از این نمایشگاه چیست؟
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir