نجفی: عذرخواهی می کنم از کسانی که خواستند کارم را ادامه دهم
 شهردار مستعفی تهران تاکید کرد: عذرخواهی می‌‌‌کنم از کسانی که داخل و خارج شهرداری خواستند کارم را ادامه دهم و واقعا نتوانستم این دستور را بپذیرم.

ماندنم در شهرداری خارج از اراده من بود

محمدعلی نجفی شهردار مستعفی تهران در سومین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران و رونمایی از سامانه شفافیت مالی شهرداری با بیان اینکه این مراسم اتفاقی با روز پایان کاری‌اش یکی شده است، گفت: من از لفظ مراسم تودیع خوشم نمی‌‌‌آید چون شبیه مراسم ختم است، با این تفاوت که در مراسم تودیع میت هم باید حرف بزند.

وی به کلیپی که در ابتدای مراسم در رابطه با شهرداران گذشته و اقدامات وی در شهرداری اشاره و با کنایه حاشیه‌‌‌‌های مراسم بزرگداشت روز زن در برج میلاد را یادآور شد و اظهار داشت: کلیپ خوب بود اما یک جاهایی ریتم مراسم تند می‌‌‌‌شد که این مرا نگران آقای مکارم کرد!

تصمیم شورا برای انتخاب مکارم مثبت و هوشمندانه بود. ایشان جز دوستان و برادرانی بودند که از روز اول در تصمیم‌‌‌‌‌گیری‌‌‌ها کمک کردند و در انتخاب مدیران همیشه سهیم بودند و فکر می‌‌‌‌کنم تسلط کافی دارند همه در شهرداری کاملا با ایشان آشنا هستند و ان‌شالله مسیری که در هفت ماه گذشته طی شده ادامه یابد.

نجفی با بیان اینکه به خاطر خدا برای خلق خدا خدمت می‌‌‌‌کنیم، تصریح کرد: فرق ندارد من باشم یا آقای مکارم همه مکلفیم به ایشان کمک کنیم. خود بنده هم در حد امکان و توان با ایشان همکاری می‌‌‌‌‌‌کنم. همه به هم کمک کنیم تا مشکلی در کار شهرداری ایجاد نشود.

وی با اشاره به استعفای خود خاطرنشان کرد: عذرخواهی می‌‌‌کنم از کسانی که در داخل و خارج شهرداری خواستند کارم را ادامه دهم واقعا نتوانستم این دستور را بپذیرم. از همه کسانی که از داخل و خارج شهرداری از من خواستند کارم را ادامه دهم اما من نتوانستم عذر می‌خواهم. این مسئله خارج از اراده من بود.

شهردار مستعفی تهران با اشاره به حضور دائمی علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌‌‌ها ابراز داشت: ایشان هیچ وقت برای ملاقات وقت نمی‌‌‌‌گرفتند و همینطور به دفتر من می‌‌‌آمدند. آقای قرائتی هم در زمانی که آموزش و پرورش بودیم همینطور بود و به شوخی می‌‌‌گفتیم اگر یک وقت در اتاق خوابت هستی، اگر ناگهان دیدی کسی وارد اتاق شد، نترس آقای قرائتی است!

نجفی با اشار به برنامه‌های نوروزی شهرداری افزود: در نوروز امسال فعالیت‌های جدیدی را برنامه‌ریزی و بخشی از آن را اجرا کردیم که خوشبختانه مورد رضایت مردم قرار گرفت. براساس نظرسنجی دفتر مطالعات شهرداری تهران ۳۹.۱ دهم درصد اعلام کردند که از برنامه‌ها خیلی زیاد راضی بودند و ۵۱.۳ دهم درصد هم گفتند که میزان رضایت‌شان از برنامه‌ها زیاد بود. این یعنی ۹۰ درصد از افرادی که مورد پرسش قرار گرفتند، به‌طور زیاد یا خیلی زیاد از برنامه‌ها رضایت داشتند.

بسیار امیدوارم در سال ۹۷ شهرداری به نحو بارزتری خدمات موثرتری را عرضه کند، آثار بسیاری از فعالیت‌های ما را شهروندان تهرانی هنوز درک نکردند و این به مثابه کاشتن بذری زیر خاک بود که امیدواریم در سال ۹۷ جوانه های آن از خاک بلند شود و گل های خوش رنگی را به شهروندان عرضه کند.

شهردار با اشاره به شرایط مالی شهرداری گفت: اتکا بیشتر به درآمدهای واقعی در سال ۹۷ شرایط بهتری نسبت به سال ۹۶ خواهد داشت و درباره درآمدهای نقدی در ۶ ماه دوم سال ۹۶ کاری نزدیک به معجزه کردیم. در این مدت زمانی ۱۲۰ درصد از درآمدهای نقدی شهرداری محقق شد که با احتساب تحقق ۷۲ درصدی درآمدهای نقدی در ۶ ماه اول سال در مجموع ۹۵ درصد از درآمدهای نقدی شهرداری در سال ۹۶ محقق شد. به‌طور قطع وضعیت در سال ۹۷ بهتر خواهد بود، حرکت به سمت شهر هوشمند از جمله اقداماتی است که نتایج آن در سال ۹۷ به چشم می‌خورد.

شهردار سابق درباره طرح ترافیک جدید گفت: در طرح جدید ترافیک شهروندان برای دریافت تخفیف باید معاینه فنی برتر را دریافت کنند که این موضوع به‌طور قطع بر پاکی هوا و محیط زیست تاثیر می‌گذارد. تصویب تبصره‌های بودجه‌ای به نفع شهرداری تهران در مجلس از دیگر دستاوردهای مدیریت‌شهری در ۷ ماه و نیم گذشته است. با رایزنی‌هایی که با مجلس داشتیم، به‌ویژه با فراکسیون امید، سهم ما از ۷۰ درصد درآمدهای مربوط به مالیات بر ارزش افزوده به ۸۸ درصد رسید ضمن اینکه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به درآمد نقدی ما اضافه شد.

نجفی با بیان اینکه امسال مجوز چاپ اوراق مشارکت به ارزش ۱۳۰۰ میلیاردتومان را دریافت کردیم، افزود: تا صرف خط ۶ و ۷ مترو شود. ۱۰۰۰ میلیاردتومان مجوز از تبصره دیگر گرفتیم.  ۱۸۰ میلیارد تومان نیز در سال ۹۷  در قالب وجوه ارائه شده در اختیار بانک‌ها می‌گذاریم و بانک‌ها نیز این مبلغ را در قالب وام ارزان به کسانی می‌دهند که قرار است، برای نوسازی حمل و نقل اقدامی انجام دهند.

موضوع خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو از چین به نتیجه رسید و ما از بالاترین مقام کشور تا بقیه این موضوع را پیگیری کردیم و در نهایت تا پایان فروردین‌ماه این قرارداد امضا می‌شود. به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو مجوز از شورای اقتصاد برای خرید واگن مترو دریافت کردیم. همچنین تا پایان اردیبهشت ۲۲ کیلومتر در خط ۷ به بهره برداری می‌رسد و ۱۰ کیلومتر نیز تا پایان شهریور در خط ۶ را به بهره برداری می رسانیم. ضمن اینکه سرفاصله خطوط ۱، ۲ و ۴ به ۳ دقیقه می رسد که این کمترین زمان ممکن است.

نجفی با بیان اینکه دستورالعمل سد معبر  از دیگر دستاوردهای این دوره از مدیریت‌شهری است، افزود: این دستورالعمل امسال به طور جامع به اجرا گذاشته می‌شود و بخشی از دستورالعمل تفویض مسئولیت مناطق نیز ابلاغ و بخشی دیگر تا پایان فروردین تکمیل و ابلاغ می‌شود. ابلاغ دستورالعمل برخورد با ساختمان‌های پرخطر در روزهای گذشته صورت گرفته است. برنامه‌هایی که از معاونت ها و مناطق برای سال ۹۷ گرفتیم، کاملا روشن است و در آینده به شکل جزوه منتشر می شود. فرایند تدوین برنامه سوم هم طی روزهای آینده آغاز و اتمام آن پایان تیرماه  است. این طرح پس از تکمیل، برنامه به شورا تقدیم می شود تا از ابتدای سال ۹۸ اجرایی شود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilna.ir