مصاحبه جدید محمد مایلی‌كهن و حمله به کارلوس کی روش
محمد مایلی‌كهن بعد از یك دوره سكوت، شنبه شب دوباره جریان‌ساز شد و این بار علیه محمدرضا ساكت موضع گرفت و صحبت هایی را علیه کارلوس کی روش مطرح کرد.  

 

مایلی‌كهن: كی روش می‌خواهد پرسپولیس را متلاشی كند!

سرمربی اسبق تیم ملی در حمایت از علیرضا اسدی و البته انتقاد از كی‌روش در شبكه خبر حرف زد و مدعی شد تریبونی برای بیان سخنانش ندارد. به همین خاطر عصر دیروز با ایشان تماس گرفتیم تا برای رعایت اصل بی‌طرفی حرف‌هایش را بشنویم و بی‌كم و كاست مثل همیشه آن را به رشته تحریر درآوریم. حاجی مایلی مثل همه انسان‌ها عیب دارد ولی وقتی به او تأكید كردیم حرف‌هایش را كامل درج می‌كنیم، سفره دلش را برای خبرورزشی باز كرد و ما هم آن را نوشتیم تا ثابت كنیم در رعایت اصل بی‌طرفی صادقیم و حرف‌های بزرگترین منتقد كی‌روش را هم چاپ می‌كنیم.

* شما در تلویزیون گفتید تریبون ندارید.

بله درست است.

* خب بفرمایید. ما كاملاً برای درج حرف‌های شما آماده‌ایم. به هر حال محمد مایلی‌كهن چهره‌ای است كه در سلامت اخلاقی‌اش كسی تردیدی ندارد.

یعنی فقط اخلاقی؟ یعنی فنی هیچی؟ محمد مایلی‌كهن 2 بار از این مملكت تیم ملی برده برای تورنمنت‌های مختلف. با فوتسال چهارم دنیا شدیم و با فوتبال سوم جام ملت‌ها؛ این از بحث فنی. مهمتر از آن اینكه هر 2 تیم توانستند كاپ اخلاق را بگیرند و برای مملكت تبلیغ كنند. در جام ملت‌های 1996 ما 3 بازیكن در تیم منتخب آسیا داشتیم. بهترین بازیكن و آقای گل هم مال ما شد (خداداد عزیزی و علی دایی) خب اینها كارنامه فنی نیست؟ اینها ملاك نیست؟

* درست است ولی شما را به عنوان چهره‌ای سالم در ورزش می‌شناسند. برایمان عجیب بود كه در تلویزیون گفتید آقای ساكت به انگلیسی مسلط نیست در حالی كه می‌گویند آقای اسدی هم به این زبان تسلط ندارد.

آقا از این میگن، میگن‌ها خیلی زیاده. در مورد آقای ساكت من اشتباه كردم. انگلیسی كه به كنار ایشان مثل من حتی فارسی را هم خوب حرف نمی‌زند چه رسد به انگلیسی! آقای ساكت میگه می‌خواهد ساختار را در فوتبال درست كند. آقای محترم! شما 9 سال مدیرعامل سپاهان بودی، آنجا ساختار درست كردی؟ سپاهان تا همین چند سال قبل در زمین متعلق به ارامنه عزیز اصفهان تمرین می‌كرد و الان هم در زمین پلی‌اكریل تمرین می‌كند. خب اگر ساختارش درست شده بود باید برای خودش حداقل یك زمین تمرین داشت. متأسفانه بعضی آقایان مرتب می‌گویند اسدی پزشك است و كاری به فوتبال نباید داشـته باشد. اولاً كه ایشان دوره مرحوم دهداری ملی‌پوش بوده و ثانیاً بعضی از دوستان كه در همایش‌ها تأكید دارند مجری حتماً قبل از نام‌شان لقب مهندس را بیاورد و اگر نگوید ناراحت می‌شوند؛ چطور مهندس خوبه اما دكتر، بد؟ نمی‌دانم اساسنامه فدراسیون چه می‌گوید و دبیر كل باید توسط رئیس انتخاب شود یا اینكه مجمع و هیأت رئیسه این اختیار را دارند؟ البته هیأت رئیسه فدراسیون كه فرمالیته است ولی بحث من چیز دیگری است.

* كی‌روش؟

این آقای كی‌روش به دنبال نابود كردن فوتبال داخلی ماست. صراحتاً و قاطعانه هم می‌گویم.

* با این قاطعیت می‌گویید؟

با همین قاطعیت می‌گویم. به صراحت و با مستندات الان آقای حاج‌صفی در ایران بیشتر پول می‌گرفت یا در اروپا؟

* قاعدتاً در ایران.

خب، خدا اموات‌تان را بیامرزد. مگه آقای حاج‌صفی اروپا ندیده بود؟ مگه قبلاً اروپا نرفته بود. آقای كی‌روش این جو را راه انداخته كه آقای حاج‌صفی اگه ایران بازی كنی ممكنه در تیم ملی نباشی. آقای كاوه رضایی اگه اروپا نری ممكنه تیم ملی نباشی. آقای رامین رضاییان اگه به اروپا نری ممكنه در تیم ملی نباشی. آقای طارمی! اگه در پرسپولیس بمانی ممكنه دیگه در تیم ملی نباشی. همین آقای علی كریمی را ببینید! ایشان بسیار محترم ولی چگونه است كه از لیگ كرواسی یك باره فیكس تیم ملی می‌شود؟ شما شك نكنید اگر سردار آزمون و علیرضا جهانبخش هم در ایران می‌ماندند، الان در تیم ملی بازی نمی‌كردند. كی‌روش نشان داده فوق‌العاده كینه‌ای است و اصلاً نمی‌تواند یكسری مسائل را ببخشد.

* مثلاً چه مسائلی؟

مثلاً الان دنبال آن است تا پرسپولیس را متلاشی كند آن هم فقط به خاطر اختلاف و كینه‌ای كه با برانكو پیدا كرده است.

* یعنی تأكید دارید او پشت پرده رفتن اسدی بوده؟

پشت پرده چیه آقاجان؟ همه چیز جلوی پرده است و همه می‌بینند. الان اصلاً غیر از محمد مایلی‌كهن كس دیگری جرأت انتقاد از كی‌روش را دارد؟

* ولی ما را مقتدرانه به جام جهانی رسانده؟

به جام جهانی نرسانده كه، ما را قهرمان جام‌ جهانی كرده است.

* قهرمان؟

بله آقا، قهرمان. مگه ندیدی بعد از بردن ازبكستان با كاپ قهرمانی دور افتخار می‌زد؟

* بله دیدیم ولی خوشحال از صعود به جام جهانی بودیم.

همه ما از موفقیت كشورمان شاد می‌شویم ولی شما هنوز هم در همان خوشحالی غوطه‌ور هستید چون حامی كارلوس كی‌روش هستید ولی من می‌گویم منافع ملی باید بر همه چیز ارجح باشد. الان كسی اصلاً جرأت انتقاد از كی‌روش را دارد؟

* ولی او تنها مربی‌ای است كه 2 بار متوالی ما را به جام جهانی رسانده است!

آقای همدانی این‌قدر نگو دو بار بابا، مرتبه اول كه خدایان ما را به جام جهانی رساندند. یادتان رفته گل صحیح ازبكستان را كه در تاشكند مردود اعلام شد؟ ما كه یادمان نمی‌ره!

* به داستان پرسپولیس هم اشاره كردید.

بله، اگر پرسپولیس حساب و كتاب داشت باید گوش طارمی را می‌كشید. آقای طارمی! یادت رفته؟ مگه همین پارسال نبود كه از تركیه دیپورت شدی و برگشتی پرسپولیس؟ یادت رفته مردم تو را قبول كردند؟ چقدر زود همه چیز یادت می‌رود ولی ما یادمان نمی‌رود. یك نكته دیگر را هم قاطعانه بگویم.

* بفرمایید.

صراحتاً می‌گویم كی‌روش مانع حضور تیم ملی امید در المپیك 2016 برزیل شد.

* چطور؟

اصلاً برای چی بلند شد و آمد دوحه! متأسفانه در آن بازی‌ها چند بازیكن تیم امید به خاطر كی‌روش كم‌فروشی كردند. از آنها نام نمی‌برم ولی الان دیگه باید مسئله را علنی می‌كردم.

* پس چرا به كمیته اخلاق گزارش ندادید؟

كمیته اخلاق؟ ای آقا مگه مجلس این همه دنبال پرونده فساد فوتبال نبود؟ خب آخرش چه شد؟

* عبدالرحمان شاه‌حسینی گفت عده‌ای در مجلس جدید دوست دارند این پرونده دفن شود.

این پرونده برای هر كس اگر بد بود برای آقای شاه‌حسینی كه بد نشد. (می‌خندد)

* این روزها می‌گویند شما پیگیر كارهای مربوط به حل مشكل مصادره ویلای آقای پروین هستید، درست است؟

من را كه می‌گفتند طرفدار دولت احمدی‌نژادم البته هنوز هم دوستش دارم.

* جداً؟ هنوز هم آقای احمدی‌نژاد را دوست دارید؟

بله آقا. شك نكن هنوز دوستش دارم ولی در مورد پرونده آقای پروین من دنبال كارش نیستم و دلم می‌خواهد هر چه زودتر مسئله‌اش حل شود. به هر حال ایشان برای این مملكت كلی زحمت كشیده و آن‌قدر آدم مسئول می‌شناسد كه موضوع را حل كند ولی یك چیزی بگویم.

* بفرمایید.

واقعاً یكسری از ما فوتبالی‌ها چقدر بی‌معرفتیم كه حالی از حسین هدایتی نمی‌پرسیم. به هر حال این آدم برای ورزش پول خرج كرده ولی آدم‌هایی كه كلی از او پول گرفته‌اند امروز حتی اسمش را هم نمی‌آورند مبادا برق 10 فاز آنها را بگیرد! حداقل اینكه جامعه ورزشی می‌تواند از مقامات بخواهد ضمن رعایت قانون، محاكمه ایشان را جلو بیندازد و حتی اگر جرمی هم مرتكب شده برایش تقاضای تخفیف كند.

* شما همیشه منتقد بی‌اخلاقی در ورزش بوده‌اید.

در كل جامعه، نه فقط ورزش. وقتی یك مدیر جلوی پسرش فیلم مبتذل می‌بیند و سیگار می‌كشد نمی‌تواند به او بگوید این كار را نكن. من در انزلی یك بار دیدم كه خط محوطه فنی را كج كشیده‌‌اند وقتی اعتراض كردم مقام مسئول خیلی راحت گفت: «حاج‌آقا، شما به چه چیزهایی گیر می‌‌دی‌ها؟» بابا باید كارها درست و اصولی باشد ولی مسئله اینجاست كه دل به كار نمی‌دهند. همین انزلی، شهر من. باور كنید فضای سبزش از تهران كمتر است و عده‌ای پول‌ها را خرج بنر و پلاكارد برای تبلیغ خودشان می‌كنند. برای یك فوتبالیست بنر تبریك می‌زنند ولی نام خودشان را بزرگتر از آن ورزشكار چاپ می‌كنند.

* ما همه حرف‌های شما را بی‌كم و كاست چاپ می‌‌كنیم.

همه حرفم این است كه منافع ملی باید در اولویت باشد. آخه كجای دنیا یك مربی به خاطر صعود به جام جهانی كاپ قهرمانی می‌آورد و دور افتخار می‌زند؟ متأسفانه ما بعضی جاها شاهد هستیم منافع ملی معامله می‌شود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی