8 نکته خواندنی درباره بازی پرسپولیس و الاهلی
دیدار پرسپولیس و الاهلی با شایستگی تمام به نفع سرخ پوشان ایرانی پایان یافت اما این بازی نکات قابل توجهی داشت.

نکات خواندنی درباره بازی پرسپولیس و الاهلی

سرخپوشان پایتخت بار دیگر شایستگی خود را این بار در آسیا ثابت کردند و با پیروزی 3 گله مقابل حریف عربستانی به جمع 4 تیم برتر آسیا رسیدند.

این بُرد در حالی به دست آمد که سرخ ها پس از گل دقایق ابتدایی علیپور، ده نفره شدند و بیش از 80 دقیقه را با یک یار کمتر سپری کردند. حال نگاهی تحلیلی به این مسابقه انداخته ایم.

مهاجمان، هدیه سعودی ها را پس نفرستادند

در همان دقایق ابتدایی مشخص شد حربه اصلی پرسپولیس برای گلزنی، پاس های در عمق بین مدافعان الاهلی و استفاده از سرعت و تکنیک مهاجمان است. یک بار پیش از گل، مسلمان به این منطقه پاس را فرستاد اما مدافع حریف هوشیار عمل کرد؛ اما بار دوم، محمد الفتیل در کورس با علیپور شکست خورد و مهاجم جوان پرسپولیس توپ را وارد دروازه سعودی ها کرد.

پس از این گل علیپور بارها از کندی مدافعان کناری الاهلی استفاده و اقدام به گلزنی کرد اما در این امر ناکام بود.
در دقیقه 80 نیز دیگر مدافع میانی الاهلی، به پرسپولیس پنالتی اخراج داد تا پکیج هدیه عناصر دفاعی سفیدپوشان به قرمزها تکمیل شود. در این بازی منشا، طارمی و علیپور این هدایا را پس نفرستادند و هرچه موقعیت گیرشان آمد گلزنی کردند.

بیرانوندِ هشیار و آرام؛ قوت قلب مدافعان

علیرضا بیرانوند برخلاف دیدار با سوریه، عملکردی تحسین برانگیز در درون دروازه پرسپولیس داشت. او با خروج ها و مهارهای دیدنی، قوت قلب همبازیانش بود اما نکته قابل ذکر دیگر درباره گلرِ ملی پوش سرخ ها، دوری از عجله اش بود. او پس از گل اول پرسپولیس اتلاف وقت نمی کرد اما در شروع های مجدد و شروع بازی پس از مهارها، عجله نمیکرد و به اصطلاح آرامش را به تیم تزریق می کرد؛ درست برعکس بازی ملی با سوریه!

هنرِ برانکو: پلن B فراتر از حد انتظار (1)
اخراج در دقایق ابتدایی مقابل تیم پرمهره الاهلی، قابلیت از پا انداختن هرتیمی را چه از لحاظ روحی و چه از لحاظ فنی داشت اما سرمربی سرخ ها با تصمیماتی هوشمندانه، پرسپولیس را در بازی نگه داشت. او دیشب  دلیل علاقه زیادش به بازیکنان چند پسته مثل ربیع خواه را ثابت کرد و از طرفی نشان داد که دلیل استفاده از بازیکنانی مثل فرشاد احمدزاده در بازی های قبل در پست های دیگر چه بوده است! شاگردان برانکو ایوانکوویچ از دقیقه 11، بدون تعویض، تغییر تاکتیکی قابل ستایش داشتند و الاهلی را با تمام ستارگان زمین گیر کردند.

فرشاد به چپ رفت، انصاری دفاع وسط، ربیع خواه در پست هافبک دفاعی بازی کرد و علیپور و طارمی هم بین خط هافبک و حمله جابه جا شدند تا قرمزها بدون مشکل، یک نیمه را 10 نفره سپری کنند. این تغییر تاکتیک و این تاکتیک پذیری امری عادی در فوتبال حرفه ای است اما باتوجه به کمتردیده شدن در فوتبال ایران، باعث تعجب و تحسین بسیاری از اهالی فوتبال قرار گرفته است.

پرسپولیسِ برانکو که عادت به بازی مالکانه و با توپ دارد، در ابوظبی پس از اخراج، توپ را به سعودی ها داد و هنرمندانه دفاع کرد. از تیمی که در 8 بازی لیگ قهرمانان مالکیت توپ را در اختیار داشت، انتظار نمی رفت این چنین دقیق بدون توپ بازی کند اما برانکو ثابت کرد روی پلن های دوم هم به خوبی کار کرده است.

شجاع و وفای به عهد؛ سوما بدون اکسیژن!

عمر سوما مهاجم خطرناک تیم الاهلی، پیش از بازی کری خوانده و گفته بود کار پرسپولیس را در نیمه اول تمام خواهند کرد و در پاسخ شجاع خلیل زاده ادعا کرده بود که اجازه رسیدن اکسیژن به سوما را هم نخواهند داد! این بار گربه سیاه تیم های ایرانی موفق نبود و شجاع به قول پیش از بازی اش عمل کرد.

مهاجم سوری، در بازی رفت باوجود تعویض در دقیقه 82 هشت بار بیشتر لمس توپ داشت و 2 برابر دیدار شب گذشته موقعیت سازی کرد و یک گل هم زد اما دیشب به لطف یارگیری درست مدافعان پرسپولیس کاری از پیش نبرد و به جز ضربه سر اول بازی، تنها یک بار در موقعیت گلزنی قرار گرفت تا در حساس ترین رویارویی اش با ایرانی ها، مغلوب باشد!

دریافت گل با اشتباهی در زمین الاهلی!

پرسپولیس فشار ابتدای بازی و حمله همه جانبه پس از گل اول و پس از اخراج کامیابی نیا را به خوبی تحمل کرد اما در ابتدای نیمه دوم، توپ و میدان را در اختیار رقیب قرار داد تا هرچه میخواهند بکنند. دو دقیقه قبل از گل صالح الجمان، بازیکنان پرسپولیس توپ را به آسانی در نیمه الاهلی از دست دادند و همان توپ چرخید و چرخید و پس از غفلت کم نظیر مدافعان در دروازه بیرانوند آرام گرفت تا نماینده کشورمان در آستانه حذف از رقابت ها قرار بگیرد.

حفظ آرامش و دوری از سراسیمگی، نقطه عطف سرخ ها در نیمه دوم

پرسپولیس در حالی گل را دریافت کرد که ده نفره بود و بازیکنان هم دوندگی زیادی داشتند. در آن طرف زمین هم انگیزه سعودی ها بسیار زیاد بود و در واقع همه چیز به نفع الاهلی به نظر می رسید اما پرسپولیس به جای حملات بدون فکر و بی محابا، نزدیکی آرام به دروازه حریف را انتخاب کرد و مزد این فوتبال با حوصله اش را هم گرفت.
می توان گفت اگر قرار بود قرمزها گل بخورند، بهترین زمان همان موقعی بود که صالح انتخاب کرد. نه پیش از پایان نیمه اول که ربروف فرصت انتقال پیام های تاکتیکی را داشته باشد و پرسپولیس های بی رمق تر از همیشه بازی کنند و نه نزدیک دقایق پایانی که فرصت جبران نباشد.
پرسپولیس با حوصله و اصرار به فلسفه همیشگی حمله کرد و 2 بار دروازه عویس را باز کرد تا کار الاهلی در ابوظبی یکسره شود.

هنرِ برانکو: تعویض های به موقع (2)

ایوانکوویچ برای سومین بازی پیاپی با تعویض ها، پرسپولیس را به نتیجه مطلوب رساند. مسلمان پس از تلاش فراوان و تحلیل انرژی جای خود را بشار رسن باانگیزه، جوان و تکنیکی داد. علیپور که درخششی استثنایی داشت پس از دوندگی زیاد و در حالی که توانایی بازی نداشت جای خود را منشای فرصت طلب داد و در نهایت شایان مصلح به جای احمدزاده آمد تا پرسپولیس در کناره ها هم تقویت شده باشد.

برانکو خیلی خوب دست سرمربی اوکراینی و گران قیمت الاهلی را خواند و بازی را آنطور که خواست پیش برد و بار دیگر نشان داد اگر مهره ای قابل اتکا روی نیمکت داشته باشد، تعویض کردن را خیلی خوب بلد است.

خلیل زاده و ربیع خواه، عصای دست سرخ ها

خلیل زاده به خوبی جای سیدجلال را در خط دفاعی پرسپولیس پر کرده است. او با نیروی جوانی و قدرت پرش و سرزنی بالا، اجازه حرکت به مهاجمان حریف را نمی دهد و در هر بازی، جزو بازیکنان شاخص تیم است. 6 پیروزی در دوئل های زمینی و 2 پیروزی در دوئل های هوایی، نشان می دهد برانکو انتخاب خوبی برای خرید این بازیکن در فصل نقل و انتقالات داشته است. شجاع 2 توپگیری هم داشت و نباید فراموش کنیم که این آمار در مقابل مهاجمان خوش تکنیک و اروپا دیده ی الاهلی به ثبت رسیده است.

محسن ربیع خواه بهترین بازیکن پرسپولیس در مقابل الاهلی نیز بار دیگر کیفیت فنی بالای خود را نشان داد. در 71 درصد دوئل های زمینی و هوایی پیروز بود و 7 توپگیری نیز داشت. قطع توپ های فراوان و درصد پاس صحیح بالا، از ربیع خواه یک جایگزین شایسته برای کامیابی نیا پدید آورد. او که در ابتدای فصل سومین انتخاب برانکو برای پست هافبک دفاعی بود، حالا بهتر از کامیابی نیا عمل کرده و رقابت سختی با نوراللهی، در این پست خواهد داشت.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: varzesh3.com