چرا نفت تهران از آسیا حذف شد ولی پرسپولیس و استقلال نشدند؟
طبق اعلام کمیته بدوی صدور مجوز حرفه ای باشگاه ها ، نفت تهران از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شد. این در حالی است که بدهی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال سنگین تر از نفت به نظر می رسد.

حذف نفت تهران از آسیا

حذف نفت تهران از لیگ قهرمانان اسیا را باید قطعی دانست. تصمیمی که مسوولان کمیته بدوی صدور مجوز و حتی داورزنی معاون وزیر ورزش هم به آن اشاره داشته اند.در این میان محمد نصرتی مدافع باتجربه نفت این سوال را طرح کرده وقتی طلبکاران سرخابی مصاحبه می کنند که مطالبات شان پرداخت نشده چرا نفت که بدهی کمتری دارد حذف می شود اما سرخابی ها قرار است به ای اف سی معرفی شوند.

در این باره باید به علل حذف نفت از نگاه کمیته بدوی پرداخت

یکی از معیارهای صدور مجوز حرفه ای بارگذاری مدارک مربوط به مالکیت،مدیریت،ورزشگاه محل برگزاری تمرین و مسابقه تیم های بزرگسالان و پایه،چارت تشکیلاتی مدیریتی و ساختاری و اکادمی و......مسایلی از این قبیل و همچنین گزارش مالی و حسابرسی هر باشگاه است.در این میان نفت در مهلت قبلی که هشتم مهر بود بسیاری از مدارک که از الزامات اولیه اخذ مجوز است را بارگذاری نکرده بود اما در مهلت دوم که هشتم آبان بود این اقدامات را انجام داد.

با این وجود نفت آنقدر غرق در مشکلات مالکیتی و ساختاری است که حذف آن قابل پیش بینی بود تا جایی که سایت برنامه نود اوایل مهرماه در گزارشی از حذف قطعی و قریب الوقوع نفت و احتمال حذف استقلال خبر داد.

نفتی ها که مشکلات عدیده ای دارند اخیرا با مشکلات جدید و دردسرساز دیگری هم مواجه شده اند.گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران همین دو هفته پیش بود که اعلام داشت در پی عدم پاییندی جهانیان به تعهداتش و همچنین عدم تایید صلاحیت براساس برخی موارد دیگر پروانه فعالیت باشگاه نفت طلاییه که به طور ازمایشی و موقت صادر شده تمدید نخواهد شد و از نگاه اداره کل جهانیان و پارس طلاییه مالک نبوده و وزارت نفت باید دراین باره تصمیم جدیدی بگیرد.گویا تاج و بهاروند روسای فدراسیون و سازمان لیگ نیز این مورد را تایید کرده بودند اما از آنجا که وزارت نفت مشتری جدیدی ندارد و وزیر هم به رغم تلاش گروهی از مدیران و هیات مدیره سابق باشگاه قویا مخالف بازگشت تیم و اداره آن تحت نظر وزارتخانه است فدراسیون ناچار شد به همکاری اش با نفت طلاییه ادامه دهد تا این تیم و بازیکنانش بدون متولی باقی نمانند.

از سویی دیگر در پی بروز اختلاف ها بین جهانیان و فریادشیران مشخص شد که تیم های پایه نفت زمین تمرین نداشته و بعضا در پارک و چمن بزرگراهها تمرین می کنند.حتی نتیجه برخی بازی های نفت بدلیل نداشتن زمین مسابقه به نفع تیم های میهمان اعلام شد و فریادشیران تاکید کرد طی این مدت مالک جدید فقط چهار دست لباس به تیم های پایه داده و بس.

بطور کلی اوضاع در اکادمی و تیم های پایه نفت که از الزامات کنفدراسیون برای صدور مجوز حرفه ای است آن چنان آشفته است که این تیم ها به رغم برکناری مدیر آکادمی از سوی جهانیان همچنان زیر نظر فریادشیران تمرین می کنند و وی هم مدعی است که جهانیان دیگر طبق حکم ورزش و جوانان مالک نیست و تیم ها نیز کماکان با رایزنی و رابطه ای در این زمین و آن زمین به تمرینات ادامه می دهند.در چنین وضعیتی وقتی وضعیت مالکیت نفت در هاله ای از ابهام است و اکادمی هم با بحران های اینچنینی مواجه شده طبیعی است که فدراسیون نفت را حذف و ذوب آهن را به عنوان جانشین و نماینده ایران معرفی کند.

نکته جالب اما این است که نفت در صورت رفع مشکلات مالکیتی،ساختاری و اکادمی از نظر میزان بدهی ها وضعیت بهتری داشت.نفت از زمان دولتی بودن پانزده میلیارد بدهی داشته که  هم اکنون حداقل یازده میلیارد ان پرداخت نشده و بابت فصل قبل هم چهار میلیارد بدهی دارد.مشکل بدهی ده میلیاردی به اداره دارایی هم با بخشش جرایم و اقساطی کردن مالیات به راحتی قابل حل و فصل بود.

در این میان اما نکته مهم این است که نفت فقط حدود یک و نیم میلیارد بدهی قطعی و ثبت شده دارد چرا که بسیاری از طلبکاران قدیمی اعم از منصوریان، خرمگاه، چینی، قربانی، سیدجلال حسینی،کامیابی نیا،امیری و... یا هنوز شکایتی نکرده اند و یا اینکه هنوز حکمی از کمیته تعیین وضعیت و انضباطی و استیناف صادر نشده.

در چنین شرایطی بدهی های قطعی و ثبت شده نفت که ملاک ای اف سی و فدراسیون برای صدور مجوز است حدود یک و نیم میلیارد تومان براورد می شود. بیرانوند با دریافت حکم هشتصد میلیون تومانی از استیناف بزرگترین طلبکار نفت است و سایر طلبکارانی که حکم قطعی دارند نفراتی مثل غلامرضا رضایی،سیامک کوروشی،امین حاج محمدی و......هستند که مطالبات برخی از آنها در زمان مالکیت بهنام پیشرو کیش و از محل درامدهای باشگاه در سارمان لیگ صاد شده.پرونده شکایت یک میلیاردی دایی و دستیارانش و شکایت دو میلیارد و دویست میلیونی علی کریمی و یک میلیاردی دستیاران کریمی هم در کمیته تعیین وضعیت در حال بررسی بوده و هنوز هم حکمی صادر نشده.بنابراین نفت علاوه بر مشکلات مالکیتی و ساحتاری و اکادمی و حتی نداشتن هیات مدیره بدهی های پرداخت نشده هم دارد.

در این میان سرخابی ها هم به رغم ارجاع دادن برخی پرونده ها (مثل طلب سه و نیم میلیاردی دایی)از استیناف به تجدید نظر خواهی ویژه بخش عمده ای از بدهی های قطعی خود که مجموعا هشت میلیارد (سه میلیارد پرسپولیس و پنج میلیارد استقلال) را پرداخت نکرده و به جای آن سفته به عنوان تضمین نزد سازمان لیگ ارایه کرده اند.نفت هم در واقع می توانست ادعا کند ما هم در ازای یک و نیم میلیارد بدهی قطعی فدراسیونی و برخی احکام قضایی سفته به سازمان لیگ می دهیم اما مشکل مالکیتی و سایر مشکلات ساختاری چیزی نبود که بتوان روی آن به راحتی سرپوش گذاشت.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: 90tv.ir