گزارش خواندنی درباره دستمزد کی روش؛ میلیاردی گرفت اما میلیاردی تر پس داد!
اگر شما هم جزء افرادی هستید که معتقدند دستمزد کی روش زیاد است, خواندن این گزارش را به شما پیشنهاد می کنیم.

خرج های کی روش و درآمدهایش برای ایران

قرارداد ترکمنچای کارلوس کی‌روش‌‌‌؛ حتماً شما هم اینفوگرافی‌‌اش را در فضای مجازی دیده‌اید. منتقدان ایراد می‌گیرند ولی موافقان می‌گویند مگر چنین امکاناتی برای مربیان درجه یک، عجیب است؟

بحث در این باره زیاد است. موافقان كارلوس اعتقاد دارند او پول خوبی از ایران گرفته ولی در عوض پول زیادی هم به كیسه فدراسیون فوتبال ریخته است. منتقدان اما معمولاً اشاره‌ای به درآمدهای حاصل از نتایج كارلوس در تیم ملی اشاره‌ای نمی‌كنند. در این گزارش به بررسی كلی میزان دستمزد و میزان درآمدهایی كه كی‌روش برای فوتبال ایران داشته، می‌پردازیم.


۴ سال او‌‌ل‌؛ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار

كارلوس كی‌روش فروردین سال ۹۰ با تیم ملی ایران قرارداد بست و قراردادش هم چهارساله بود. در روزهایی كه كی‌روش به ایران آمد، دلار ارزان بود و این مربی نسبت به مربی قبلی‌‌اش یعنی افشین قطبی، ارزان برای تیم ملی آب می‌خورد. تصور كنید پیش از كی‌روش قطبی سالانه ۸۰۰ میلیون تومان دریافت می‌كرد و كی‌روش قراردادی به ارزش یك میلیون و ۴۰۰ هزار یورو بست. دلار در آن زمان هزار و خرده‌ای بود و البته كفاشیان به پاس تبحرش در كارهای بانكی، دلار دولتی برای قراردادش جور می‌كرد. رئیس وقت فدراسیون حتی یك بار به خبرنگار ما گفت قرارداد كی‌روش سالانه فقط یك میلیارد برای آنها آب می‌خورد. در چند سال اول هم اوضاع همین شكلی بود. كفاشیان برای پرداخت دستمزد كی‌روش ارز دولتی استفاده می‌كرد اما در این ۴ سال كی‌روش به تیم ملی سود رساند یا ضرر؟

كارلوس به ازای هر سال یك میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دریافت كرد كه این رقم برای ۴ سال ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار شد. با صعود تیم ملی ایران به جام جهانی‌ برزیل، تیم ملی ایران ۸ میلیون دلار به عنوان پاداش دریافت كرد كه طبق توافق دو طرف، ۸۰۰ هزار دلار آن به كی‌روش رسید. علاوه بر این، تیم ملی به ازای هر بازی در جام جهانی‌ برزیل چیزی حدود 1.5 میلیون دلار دریافت كرد. با یك حساب و كتاب مشخص می‌شود درآمد كی‌روش از ایران بدون احتساب پاداش برد بازی‌ها كه در مقابل درآمد كلی ناچیز بود، مجموعاً به عدد ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار رسید. البته هزینه رهن خانه و خورد خوراك و اینترنت و همین‌طور بلیت‌های سفر كی‌روش برای مرخصی‌هایش را هم باید به این رقم اضافه كرد.

در مقابل سودی كه او برای فدراسیون داشت به احتساب حق پخش و پاداش بازی‌ها 12.5میلیون دلار بود. تازه به این درآمد باید پاداش برد در هر مسابقه را اضافه كنید. به هر حال تیم ملی در مقدماتی جام جهانی‌ هم به خاطر بردهایی كه داشت، به درآمد خوبی رسید. پس در ۴ سال اول، كی‌روش به اندازه پولی كه دریافت كرده بود، به فدراسیون فوتبال سود رساند. علاوه بر این تیم ملی در دنیا یك جهش قابل توجه داشت و مقابل آرژانتین آن نمایش دلچسب را ارائه كرد. حضور در جام جهانی‌ تنها با پاداش فیفا همراه نبود بلكه فوتبال در ایران رونق گرفت و فدراسیون فوتبال توانست از طریق تورهای برزیل، اسپانسرها و... درآمدهای خوبی داشته باشد. علاوه بر اینها حضور تیم ملی در جام جهانی‌ توانست به باشگاه‌های ایران هم كمك زیادی كند. بازیكنان تیم ملی و باشگاه‌هایشان به ازای هر روز حضور در جام جهانی‌ یك پول تو جیبی قابل توجه دریافت كردند كه در نهایت رقم برای هر بازیكن حدود ۸۰ هزار دلار بود.


۳ سال دوم‌‌‌؛ ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو

قرارداد كارلوس كی‌روش در سال ۲۰۱۵ و بعد از جام ملت‌های استرالیا تا بعد از جام جهانی‌ روسیه تمدید شد‌‌‌؛ یعنی برای سه سال. در قرارداد جدید كارلوس كی‌روش گفت دلار نمی‌خواهد و قرارداد او را به یورو پرداخت كنند. كی‌روش تأكید داشت رقم قرارداد همان ۴۰۰/۱ باشد اما این بار به یورو. در این دوره وضعیت كمی فرق كرد. كفاشیان دیگر نمی‌توانست ارز دولتی بگیرد چون به ناگهان بازار ارز در ایران منفجر شد و رقم دلار و یورو افزایش چشمگیری داشت. بدین ترتیب فدراسیون فوتبال مجبور شد هزینه بیشتری برای قرارداد كارلوس كند.

قرارداد ۳ سال كی‌روش برای این سه سال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو آب خورده است. به این رقم هزینه‌های زندگی او در تهران را هم اضافه كنید. در مقابل اما درآمدی كه كی‌روش برای فدراسیون داشته بسیار چشمگیر است. همین دیروز اعلام شد هر باشگاه به ازای هر بازیكنی كه در جام جهانی‌ دارد و تازه فقط برای سه بازی مقدماتی، ۱۵۰ هزار یورو دریافت می‌كند! دومین سود هم به فدراسیون می‌رسد‌‌‌؛ بالای ۱۰ میلیون دلار. این پاداشی است كه فیفا برای صعود می‌دهد. تازه حق پخش بازی‌ها را هم به این درآمدها اضافه كنید. یك حساب و كتاب ساده نشان می‌دهد كی‌روش این بار هم در مقابل پولی كه از فدراسیون گرفته، درآمد هنگفتی برای فوتبال ایران داشته است.


نتیجه

كی‌روش مربی گرانی است. او برای فدراسیون فوتبال با توجه به وضع مالی ایران، پرهزینه است ولی در مقابل پول‌هایی برای ایران آورده كه در مخیله نمی‌گنجد. كی‌روش هم سود مادی داشته و هم سود معنوی. علاوه بر درآمدها، او تیم ملی را تبدیل به یك قدرت بزرگ در آسیا كرده است و حالا حتی ژاپن و كره و استرالیا و... از نام ایران می‌ترسند. در ابعاد بین‌المللی هم تیم ملی تعریف و تمجیدها را برانگیخته است و حالا همه با احترام به ایران نگاه می‌كنند و درباره‌‌اش حرف می‌زنند. كی‌روش گاهاً حتی وارد سیاست شده و تحریم‌ها علیه كشورمان را نادرست خوانده و از حقوق ایران دفاع كرده است. ناگفته پیداست سود كی‌روش برای ایران بسیار بیشتر از پولی بوده كه بابت آن خرج كرده است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی