دستمزد سنگین ویلموتس چگونه برای فدراسیون جبران می شود؟
مارک ویلموتس با قراردادی نسبتا سنگین به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شده است

ویلموتس و همه پول‌هایی که به ما برمی‌گرداند

مارک ویلموتس را حالا دیگر می توانیم سرمربی تیم ملی بدانیم. سرمربی ای جوان و بلژیکی که قطعا کار سختی برای جانشینی کارلوس کی روش خواهد داشت. مربی ای که 8 سال روی نیمکت تیم ملی نشست و بالا و پایین های زیادی را تجربه کرد.

ویلموتس که در نهایت و پس از مذاکره نهایی با مهدی تاج در بلژیک قبول کرده روی نیمکت تیم ملی بنشیند، برای هر سال حضورش در ایران حدود یک میلیون و دویست هزار دلار خواهد گرفت. این رقم البته در بعضی محافل یک میلیون و سیصد هزار دلار هم اعلام شده و از آنجایی که قرارداد این مربی سه سال است و با توجه به نرخ بالای ارز در ایران، ویلموتس بلژیکی برای سه سال بالغ بر چند ده میلیارد تومان از فدراسیون فوتبال کشورمان دریافتی خواهد داشت. رقمی که خیلی ها معتقدند با توجه به شرایط بر اقتصاد کشور و اوضاع نسبتا بحرانی آن، رقمی زیاد و غیرضروری است.

نکته اما اینجاست که ویلموتس اگر بتواند با دست فرمان کی روش کارش را در تیم ملی انجام دهد، قطعا می تواند به همان اندازه که برای فوتبال ایران هزینه می تراشد، درآمد زایی هم بکند.

در زمان کی روش هم مسئله قرارداد او و تامین منابع مالی برای پرداخت آن یکی از مهم ترین مسائل فدراسیون بود. با این حال نتایجی که کی روش با تیم ملی می گرفت، خیلی از مشکلات مالی را پوشش می داد.

صعود متوالی به دو دوره رقابت های جام جهانی 2014 و 2018 و کسب یک برد مقابل مراکش و همچنین حضور در دو جام ملت ها و پیش روی تا نیمه نهایی سال 2019 فدراسیون فوتبال را با پاداش های مالی فراوان و درآمدزایی گسترده از قبل نتایج تیم ملی مواجه کرد. پول هایی که فیفا و ای‌اف‌سی به حساب فدراسیون فوتبال واریز کردند، عملا به منبعی برای پرداخت دستمزدهای خود کارلوس کی روش تبدیل شد و باعث شد فدراسیون بتواند از این طریق بخش قابل توجهی از مطالبات این مربی معمولا ناراضی را پرداخت کند.

به نظر ویلموتس هم برای احیای مطالباتش از فدراسیون در آینده نه چندان دور، چاره ای جز نتیجه گیری ندارد. او اگر بتواند تیم ملی را به جام جهانی 2022 ببرد و در این رقابت ها هم عملکرد مثبتی از خود به جای بگذارد و همچنین در جام ملت های 2023 بر فرض ایران را به مقام قهرمانی برساند، می تواند بخش قابل توجهی از مبلغ قرارداد خود را از طریق پاداش هایی که فدراسیون دریافت می کند،وصول کند و این بدان معناست که به طور کلی اگر برای مربیان خارجی هزینه زیادی شود، آن ها در صورت گرفتن نتایج خوب می توانند آورده زیادی برای فوتبال ما داشته باشند که این قطعا اتفاق مثبتی است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir