مقایسه خریدهای استقلال و پرسپولیس
جنگ و تقابل نقل‌وانتقالاتی میان دو باشگاه بزرگ پایتخت آغاز شده و آنها به دلیل رقابتی که با یکدیگر دارند هر سال به ‌دنبال بازیکنان بهتر هستند

مزیت پرسپولیس نسبت به استقلال در فصل نقل و انتقالات

 استقلال برخلاف پرسپولیس در دو سال گذشته خریدهای زیادی انجام داده و البته بازیکنان بیش‌تری هم نسبت به پرسپولیس از دست داده است؛ اما درصد خریدهای موفق پرسپولیس نسبت به استقلال بیش‌تر بوده است.

سیاست تغییرات؛ بلای جان ناخواسته

سیاست سرخابی‌ها در چند فصل گذشته در تقابل با هم بوده است؛ در اردوی آبی ها به شکل از دست دادن و خرید بازیکنان و در نقطه مقابل حفظ ثبات در اردوی پرسپولیس. استقلال در فصل 98-97، سیزده بازیکن خود را از دست داد و از این بین، بازیکنان کلیدی‌اش مثل جپاروف، مامه تیام، امید ابراهیمی، امید نورافکن و مجید حسینی را از دست داد. از طرفی آنها شانزده بازیکن هم  خریدند. در لیست خرید آبی‌ها بازیکنان تاثیرگذاری مثل پاتوسی، طارق همام، ایسما، منشا، روح‌الله باقری، الهیار صیادمنش، تبریزی، دانشگر و علی کریمی حاضر بودند.این اما یک روی سکه بود.

بازیکنانی که از استقلال جدا شدند سرنوشت متفاوتی داشتند. جپاروف نتوانست در تیم قزاقستانی چندان موفق شود و حتی کار تا جایی پیش رفت که در نیم‌فصل گذشته زمزمه‌های بازگشتش به استقلال هم مطرح شد اما این اتفاق هرگز رنگ و روی واقعیت به خودش نگرفت تا بهترین پاسور فصل 97-96 به ‌انتخاب سازمان لیگ، خیلی زود راهش با استقلال به پایان برسد.

مامه تیام دیگر ستاره‌ی استقلال بود که اردوی آبی‌ها را در فصل گذشته ترک کرد.خریدی که نیم‌فصل دوم تیم شفر را دگرگون کرده بود با رسیدن پیشنهاد عجمان، قید حضور در ایران را زد و خیلی راحت با پرداخت حق فسخ از جمع آبی ها جدا شد. ماجرای جدایی امید ابراهیمی هم شبیه به سناریوهای تکراری در فوتبال ایران بود.یعنی رسیدن پیشنهادی خوب برای پیشرفت و تمام.جایی که البته پول هم در آن نقش زیادی را بازی می کرد. امید به محض دریافت پیشنهاد از قطر انتخابش را انجام داد و تکلیفش را مشخص کرد تا یکی دیگر از جدا شده های استقلال لقب بگیرد.

مجید حسینی و امید نورافکن، دو ستاره دیگر آبی‌ها بودند که برای پیشرفت به اروپا رفتند، اگرچه نورافکن خیلی زود و در نیم فصل به استقلال به برگشت اما مجید حسینی در ترکیه درخشید و حالا صحبت از انتقالش به لیگ‌های معتبر اروپایی مطرح می‌شود. استقلالی‌ها برای پر کردن خلا بازیکنان بزرگی که این تیم را ترک کردند خریدهای زیادی انجام دادند. برای پوشش جای خالی مجید حسینی، محمد دانشگر به استقلال پیوست. ستاره پیشین سایپا شروع خوبی با این تیم نداشت، اما رفته‌ رفته پیشرفت کرد و به یکی از تاثیرگذارترین مهره‌های استقلال در خط دفاع تبدیل شد.

علی کریمی به این دلیل به استقلال اضافه شد که حضور بازیکن موثری مثل امید ابراهیمی در ترکیب این تیم احساس نشود اما نکته اصلی خریدهای استقلال در خط حمله بود، جایی‌که آبی‌ها برای پر کردن جای خالی‌ تیام، الهیار صیادمنش، منشا، ایسما، تبریزی و روح‌الله باقری را خریدند. خریدهایی که هر کدام، در بعضی از مقاطع فصل عملکرد خوبی را از خود نشان دادند اما نتوانستد مانند تیام در قامت یک ستاره ظاهر شوند. درخشش مقطعی و دیر جا افتادن بازیکنان در ترکیب باعث شد که استقلال در بعضی از مقاطع فصل فرصت‌های زیادی را از دست بدهد و در زمان‌های حساس از کورس رقابت جا بیفتد.

استقلال اما از مشکلات گذشته درس نگرفت و این فصل هم ظاهرا  قرار نیست اتفاق خاصی در این تیم بیفتد. شانزده بازیکن از جمع آبی ها تا اینجای کار جدا شده اند و هنوز تکلیف علی کریمی هم مشخص نیست.استقلال برای پر کردن جای بازیکنان تاثیرگذاری مانند صیادمنش، پاتوسی، طارق همام، رحمتی، پژمان منتظری، روح‌الله باقری و روزبه چشمی، هفت بازیکن خرید اما باز هم هواداران راضی نیستند و بر این عقیده اند که:«تیم شان دارد ضربه می خورد.» آرش رضاوند از سایپا برای حس نشدن جای خالی پاتوسی به استقلال پیوست و سیاوش یزدانی و ریگی هم به‌جای پژمان منتظری و روزبه چشمی به استقلال آمدند تا تلاش خود را برای تبدیل شدن به ستاره‌های آینده استقلال انجام دهند.

آبی‌ها، محمد بلبلی و علی دشتی را هم برای تقویت خط حمله خرید تا جای خالی طارق و ایسما را پوشش دهند.حال باید دید که آیا استقلال با این تغییرات متوالی باز در نقاط حساس فصل از رقابت عقب می‌افتد یا با این تغییرات می‌تواند به‌همراه استراماچونی قهرمان ایران شود؟

تلاش برای بقا در جزیره ثبات

پرسپولیس در این فصل از نقل‌وانتقالات مانند سال‌های گذشته سعی در حفظ ثبات در ترکیب خود داشته است. قرمزها با برانکو ایوانکوویچ این رویه را طی کرده اند و تا زمانی که پروفسور در این تیم بود توازن تیم خود را حفظ کردند، حتی در زمان محرومیت از پنجره نقل و انتقالات. پرسپولیس فصل 98-97 را با محرومیت نقل‌وانتقالاتی شروع کرد و نتوانست بازیکنی را به ترکیب خود اضافه کند.

در این بین فقط امید عالیشاه به این تیم بازگشت که او هم با سرخپوشان قرارداد داشت. آن‌ها فرشاد احمدزاده، صادق محرمی و وحید امیری را از دست دادند و  قرارداد محسن مسلمان را تمدید نکردند تا فقط چهار بازیکن پرسپولیس را در نیم‌فصل اول ترک کنند.اما این پایان کار نبود. با باز شدن پنجره نقل‌وانتقالات شش بازیکن دیگر خود را هم از دست دادند تا تعداد بازیکنانی که در طول فصل 98-97 از دست دادند به 10 بازیکن برسد. اگرچه پرسپولیس در نیم‌فصل دوم، هفت بازیکن به ترکیبش اضافه کرد که بعضی از آن‌ها در مسیر قهرمانی این تیم کمک زیادی به سرخ‌ها کردند اما در چند هفته ابتدایی نیم‌فصل دوم از فرم ایده‌آل خود خارج شدند و حتی سرنوشت قهرمانی آن‌ها در بعضی از مقاطع فصل در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت اما بالاخره بعضی از این بازیکنان فرم خود را پیدا کردند و بازیکنانی مثل مهدی ترابی و محمد نادری در سمت چپ تیم در حد و اندازه‌های دو ستاره ظاهر شدند و مهدی شیری هم خیلی‌زود به مهره‌ای قابل اطمینان در دفاع راست تبدیل شد.

پرسپولیس در این فصل هم به ثبات ترکیب خود اهمیت داد و برخلاف آبی‌ها فقط یک بازیکن را از دست داد و فقط سه بازیکن جذب کرد.اگرچه تکلیف ماندن چند بازیکن مانند بیرانوند و بشار رسن هنوز مشخص نشده، اما خریدهای فعلی سرخ‌ها هم، نشان از تلاش برای پوشش نقاط ضعف فصل گذشته دارد. پرسپولیس فرشاد احمدزاده را جذب کرد تا اگر هافبک عراقی در تیم ماندنی نشد، خیال‌شان از داشتن مهره ای برای پر کردن جای خالی اش راحت باشد.همچنین با جذب کنعانی‎زادگان، پرسپولیس در خط دفاعی خود احتمالا خلایی را احساس نخواهد کرد.

حال سوال این است که آیا خریدهای جدید باشگاه پرسپولیس می‌توانند مانند بازیکنانی که در فصل گذشته به این تیم پیوستند، در ترکیب تیم جا بیفتند و تا زمانی که فرصت از دست نرفته موفق شوند؟

تقابل فصل آینده این دو تیم جدا از تقابل دو سرمربی جدید، روی نیمکت دو تیم، جنگ ثبات و جابه‌جایی هایی است که در ترکیب دو تیم در سال‌های اخیر وجود داشته.باید دید که کالدرون مانند برانکو می‌توانند قواعد بازی را حفظ کند یا استراماچونی برخلاف شفر می‌تواند با عوض کردن قواعد بازی استقلال را بعد از چند سال قهرمان ایران کند؟باید نشست و منتظر ماند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir