رقبای ایران در مسابقات انتخابی جام جهانی 2022؛ گروهی آسان!
قرعه‌کشی مسابقات انتخابی جام جهانی انجام شد و تیم ملی ایران در گروه سوم با عراق، بحرین، کامبوج و هنگ کنگ هم‌گروه شد تا در مرحله اول انتخابی جام جهانی کار سختی را در پیش نداشته باشد

صعود از این گروه آسان است، اما نه مثل آب خوردن

تیم ملی ایران بعد هشت سال، بدون کارلوس کی‌روش آماده شرکت در رقابت‌های انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا می‌شود و این‌بار مارک ویلموتس هدایت تیم ملی را برعهده دارد. در این رقابت‌ها، تیم‌ها در گروه‌های هشت‌گانه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تیم‌های صدرنشین و چهار تیم برتر دوم، جواز صعود به مرحله دوم انتخابی را کسب می‌کنند.

تقابل دوباره با عراق؛ رقابت جنجالی دوباره شروع شد

عراق جدی‌ترین رقیب ایران در گروه سوم است و این هم‌گروهی به‌معنای تقابل دوباره میان ایران و عراق است. بازی‌های ایران و عراق در سال‌های اخیر از اهمیت زیادی برخوردار بودند و بعضا به جنجال کشیده شده‌اند. جنجالی‌ترین بازی چند ساله اخیر فوتبال ایران به بازی باعراق و جام ملت‌های 2015 برمی‌گردد. بعد از آن جام ملت‌ها که عراق موفق به کسب مقام چهارم شد، عراقی‌ها دیگر نتوانستد در آسیا موفق شوند و در راهیابی به جام جهانی 2018 ناکام بودند. عراق در جام ملت‌های سال گذشته هم به توفیق چندانی دست نیافت و در مرحله یک‌هشتم نهایی حذف شد. فوتبال عراق، این روزها حال و روز خیلی خوبی ندارد و در رنکینگ فیفا در جایگاه هفتاد و هفتم قرار گرفته، اما آن‌ها امید دارند تا با کاتانچ موفق شوند و دوباره در آسیا خودی نشان دهند.

جنگجوهای قدیمی به‌دنبال خودنمایی

تیم فوتبال بحرین، رقیب قدیمی ایران محسوب می‌شود و در گذشته رقابت‌های ایران و بحرین از اهمیت زیادی برخوردار بوده. در سال 2002، یکی از تلخ‌ترین خاطرات فوتبال ایران مقابل بحرین رقم خورد و در حالی که ایران آماده جشن صعود به جام جهانی بود با شکست مقابل بحرین از راه‎یابی به این رقابت‌ها بازماند، اما ملی‌پوشان فوتبال ایران این خاطره تلخ را با درخشش در انتخابی جام جهانی 2006 جبران کردند و با پیروزی مقابل این تیم، مجوز صعود به جام جهانی آلمان را کسب کردند. فوتبال بحرین بعد از سال 2006 رفته رفته افت کرد و از میان تیم‌های مدعی فوتبال آسیا خارج شد. بحرینی‌ها حالا می‌خواهند، فوتبال کشورشان را با هلیو سوزای پرتغالی احیا کنند و با رشد در فوتبال خود، به رنکینگی بهتری از صد و دهمی فوتبال جهان برسد.

هنگ کنگ ناامید از صعود

هنگ کنگ، تیم بزرگی در آسیا محسوب نمی‌شود و جز یک مقام سومی در سال جام ملت‌های آسیای 1956، افتخار دیگری ندارد. هنگ کنگ بیش از 50 سال است در هیچ رقابت بزرگی حاضر نبوده و با توجه به سطح گروه، احتمال صعودش از خیلی کم است. هنگ‌کنگی‌ها مانند دیگر تیم‌های گروه سوم از یک مربی خارجی استفاده می‌کنند و هدایت این تیم را ماکسو پاتلاینن برعهده دارد. هنگ کنگ در رده‌بندی فیفا در رتبه صد و چهل‌ویکم قرار دارد وامیدی چندانی به صعود ندارد.

کامبوج به‌دنبال کسب تجربه

اعضای تیم ملی کامبوج در این دوره از رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 و انتخابی جام ملت‌های 2023 به‌دنبال کسب تجربه هستند و امید چندانی به صعود از رقابت‌ها ندارند. کامبوجی‌ها سابقه‌ی چندانی در فوتبال آسیا ندارند و تنها حضور آن‌ها به جام ملت‌های آسیای 1972 برمی‌گردد. کامبوج ، مربی‌ جوانی را روی نیمکت خود می‌بیند و فلیکس دالماس 31 ساله سرمربی تیم صد و شصت‌ونهم رنکینگ فیفا خواهد بود. نکته جالب درمورد کامبوج این است که کیسوکه هوندا به‌عنوان مدیر تیم فعالیت خواهد کرد و نکته جالب درباره‎ی او این است که هنوز به‌عنوان بازیکن فعالیت می‌کند و خداحافظی نکرده است.

تیم ملی با توجه به گروهی که در آن قرار دارد، کار سختی ندارد و عراق تنها رقیب سرسخت تیم ملی محسوب می‌شود و بقیه رقبا نمی‌توانند رقیب سرسختی برای تیم ملی ایران محسوب شوند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir