فیفا دوباره تهدید کرد: زنان به ورزشگاه نیایند تعلیق می شوید
ورود بانوان به ورزشگاه‌ها همچنان «ابهام» بزرگی است. فیفا پای خود را در یک کفش کرده که باید بانوان ایرانی به ورزشگاه بیایند

 نامه فیفا به یکی از مقامات ایرانی: اگر درباره بانوان تصمیم نگیرید، تعلیق هستید

در آیین‌نامه جدید فیفا اکیداً روی این موضوع تأکید شده فوتبال «جنسیتی» نیست و تفسیر همه دنیا این است که هم خانم‌ها و هم آقایان اجازه دارند بازی‌ها را از نزدیک تماشا کنند.

فدراسیون فوتبال بیشتر به‌خاطر بازی‌های ملی تحت فشار است. فیفا تأکید دارد اگر برای مقدماتی جام‌جهانی خانم‌ها به استادیوم نروند، فوتبال ایران تعلیق می‌شود. اخیراً فدراسیون جهانی فوتبال با یک نامه مهم به یکی از مقامات ایرانی نشان داد چقدر روی این موضوع تأکید دارد.

این مقام مسئول در مصاحبه‌ای تلویحاً گفته بود وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیستند و در واقع تصمیم باید جای دیگری اتخاذ شود. تنها چند روز بعد از این مصاحبه، اما اتفاق عجیبی رخ داد. فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال که خطاب به این مقام مسئول بود، اعلام کرد در صورتی‌که حرف‌هایش را رسماً تکذیب نکند، فوتبال ایران به‌صورت رسمی تعلیق خواهد شد!

یکی از مقامات ایرانی در این‌باره به خبرورزشی می‌گوید: «بله، متأسفانه این اتفاق رخ داده. هر چند تأکید ما این است که مسئولان فعلاً درباره ورود بانوان مصاحبه نکنند تا کار بی‌سر و صدا جلو برود ولی بعضی‌ها مصاحبه می‌کنند. البته گاهی لاجرم مجبور به صحبت در این‌باره می‌شوند. فیفا به‌طور دقیق تمام مصاحبه‌های ایرانی‌ها را می‌بیند و می‌شنود. حتی مترجم دارند که تمام صحبت‌های آن‌ها را ترجمه می‌کند.»


در نامه‌ای که فیفا ارسال کرده از آن مقام مسئول دو سؤال پرسیده؛ «اگر این حرف را زده‌اید فوتبال شما به‌صورت رسمی تعلیق شده است، اگر ادعا دارید نزده‌اید و چنین اعتقادی ندارید، باید بانوان وارد ورزشگاه‌ها شوند» فیفا البته تأکید کرده به‌طور قطع فایل مصاحبه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

فدراسیونی‌ها هم تلاش کرده‌اند به‌نوعی فایل را حذف کنند منتها مشکل اینجاست که به‌صورت فراگیر پخش شده و حتی در سایت‌های خارجی از جمله یوتیوپ هم دیده می‌شود. در واقع راهی برای انکار حرف‌ها وجود ندارد. فیفا هم شدیداً گیر داده و توضیح خواسته است. البته در این سال‌ها فدراسیون جهانی فوتبال همواره با ایرانی‌ها راه آمده، چون بار‌ها و بار‌ها اتفاق افتاده که خود فوتبالی‌ها گفتند فلان آدم سیاسی فلان تصمیم سیاسی را گرفته است.

هنوز بعد از گذشت ۱۰ سال علی دایی و نصفی از فوتبالی‌ها می‌گویند محمود احمدی‌نژاد علی دایی را برکنار کرد. فیفا می‌توانست با همین اتفاق فوتبال ایران را تعلیق کند. اینفانتینو با تاج و فدراسیون رابطه خوبی دارد و به همین دلیل از پاره‌ای مسائل چشم‌پوشی می‌کند، اما اخیراً روی مسئله بانوان حساسیت زیادی به خرج داده است.


در همین حال آن مقام ایرانی به خبرورزشی گفت: تمام اقدامات برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صورت گرفته و در بازی ایران و کامبوج که مهر امسال برگزار می‌شود، خانم‌ها اجازه ورود به ورزشگاه را دارند.

البته باید دید آیا مثل بازی کاشیما و پرسپولیس تنها موارد انتخابی به ورزشگاه می‌روند و یا اینکه عموم خانم‌ها می‌توانند راهی ورزشگاه آزادی شوند. این مقام مسئول گفت: «شک نکنید بانوان در بازی کامبوج در ورزشگاه حضور خواهند داشت.»



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی