مشکلات قلعه نویی برای هدایت تیم ملی ایران
امیر قلعه‌نویی در صورت پذیرش سرمربیگری تیم ملی چالش‌هایی را تجربه خواهد کرد که شاید برایش گران تمام شوند

چالش های ویژه قلعه نویی؛ هم خدا و هم خرما!

هنوز تکلیف امیر قلعه نویی و تیم ملی مشخص نشده است. از یک طرف مدیران سپاهان به هیچ وجه راضی به از دست دادن سرمربی تیمشان نیستند و از طرف دیگر به نظر می رسد امیر قلعه‌نویی دوست دارد همزمان هم روی نیمکت سپاهان تا پایان لیگ برتر بنشیند و هم تیم ملی را هدایت کند.

بیایید فرض بگیریم فدراسیون فوتبال به هر طریقی که شده مدیران سپاهان را راضی خواهد کرد که با جدایی سرمربی تیمشان موافقت کنند. آن وقت اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که تکلیف قرارداد قلعه‌نویی با سپاهان چه خواهد شد و فدراسیون فوتبال باید برای استخدام سرمربی سپاهان، به این باشگاه غرامت می دهد یا چون موضوع مربوط به تیم ملی است، مساله به صورت توافقی حل خواهد شد؟ آیا باشگاه سپاهان از امیرقلعه نویی، غرامت نمی خواهد؟ چیزی که به نظر می رسد این است که قلعه نویی هم می خواهد سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شود و هم اینکه تا پایان لیگ سرمربی سپاهان بماند تا این تیم را در کورس قهرمانی نگاه دارد و مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا را با سپاهان به سرانجام برساند و این تیم بتواند از مرحله گروهی صعود کند.

یکی از راههایی که می‌تواند فدراسیون را از پرداخت غرامت به سپاهان معاف کند، حضور همزمان او در سپاهان و تیم ملی است. روزنامه ایران‌ورزشی در شماره امروز خود با اشاره به این موضوع نوشته: قلعه‌نویی یک راه حل ویژه برای در اختیار داشتن سرمربیگری تیم ملی و سپاهان در نظر گرفته است. گویا او در نظر دارد با تشکیل یک تیم آنالیز ویژه به سرپرستی وحید هاشمیان و یک مربی دیگر، تمام مسابقات لیگ و شرایط بازیکنان لیست 50 نفره را به شکلی دقیق آنالیز و ارزیابی کند. این تیم آنالیز هم مدام با بازیکنان و شخص قلعه‌‌نویی در تماس باشند و گزارش کار بدهند. برای اردوی 15 روزه پیش رو هم دستیاران او در سپاهان وظیفه تمرین این تیم را با برنامه‌های امیر زیرنظر خواهند گرفت.

اگر این اتفاق رخ دهد و قلعه‌نویی همزمان هدایت تیم ملی و سپاهان را به عهده بگیرد آن وقت باید شاهد یکسری حرف و حدیثها باشیم. قطعا هر اشتباه داوری غیرعمدی که به سود سپاهان رخ دهد، این بحث مطرح خواهد شد که فدراسیون به خاطر سرمربی تیم ملی هم که شده، به داوران توصیه خواهد کرد تا با بازیکنان سپاهان، مهربان! باشند. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که بازیکنانی که روبروی سپاهان بازی می‌کنند، جلوی این تیم احتیاط کنند تا مبادا محکم بازی کردن جلوی تیم باشگاهی سرمربی تیم ملی، جلوی ملی پوش شدن آنها را بگیرد. البته تمام این موارد تنها در حد فرضیه است اما خب این فرضیات، مواردی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

فوتبال ایران در دهه شصت چنین شرایطی را تجربه کرد و علی پروین، همزمان هم سرمربی پرسپولیس بود و هم در تیم ملی سکاندار. در هر حال او برای اینکه متهم به رنگی بودن نشود، از استقلال 9 بازیکن و از پرسپولیس 5 یا 6 بازیکن دعوت می کرد و حتی در ترکیب تیم ملی هم 6 استقلالی، 4 پرسپولیسی و تنها یک غیر سرخابی(که معمولا مرحوم سیروس قایقران بود) ارنج می کرد. البته این روزها با آن روزها فرق دارد اما هر چه هست در این شرایط قلعه نویی، یکی از بهترین گزینه ها برای تیم ملی فوتبال ایران است و به نظر می رسد فدراسیون فوتبال هم برای سرمربیگری امیرقلعه نویی به جمع بندی رسیده اما زمان اعلام رسمی نام او فعلا نامشخص است.

امیر چقدر فداکار است؟

اگر قلعه‌نویی، بالاجبار از هدایت سپاهان کناره گیری کند و فقط سرمربی تیم ملی باشد، اولین چالش او، مواجهه با انتقادات هواداران سپاهان است که قطعا دل خوشی از او نخواهند داشت چرا که سپاهان نه تنها در کورس قهرمانی قرار دارد بلکه یکی از نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان است و نمی‌توان جدایی احتمالی قلعه‌نویی از این تیم را بدون ضرر برای سپاهان دانست. البته در فوتبال چیزی قابل پیش بینی نیست اما مطمئنا سپاهان بدون قلعه نویی نمی تواند آن سپاهان همیشگی باشد.

از طرف دیگر پذیرش هدایت تیم ملی در این مقطع، نیاز به داشتن روحیه فداکاری بالا دارد چرا که هر کدام از 4 بازی آینده تیم ملی حکم یک فینال را دارند و حتی مساوی در هر کدام یکی از این 4 دیدار هم می‌تواند مانع صعود تیم ملی به مرحله بعدی انتخابی جام جهانی شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، قطعا می‌تواند آینده حرفه‌ای سرمربی تیم ملی را تحت تاثیر قرار دهد و تا مدتها شاید تیمی سراغ او نیاید. شاید به همین دلیل باشد که امیر در مذاکره با مسئولان فدراسیون به آنها گفته قراردادش باید تا پایان جام ملتهای 2023 باشد تا اگر او نتواند تیم ملی را به جام جهانی برساند، کارش در تیم ملی را از دست ندهد منتهی فدراسیون فوتبال به تمام گزینه‌هایش پیشنهاد داده که با آنها به صورت مرحله‌ای قرارداد بسته شود. یعنی اگر تیم ملی موفق شد به دور بعدی انتخابی جام جهانی صعود کند، قرارداد سرمربی تیم ملی تا پایان مرحله بعدی تنظیم شود. به همین دلیل بود که برانکو پیشنهاد مرحله ای و فازی را قبول نکرد و سرمربی تیم ملی فوتبال عمان شد.

این وسط انتخابات فدراسیون فوتبال یکی دیگر از چالش‌های احتمالی امیر قلعه‌نویی خواهد بود چرا که ممکن است رئیس جدید فدراسیون بر خلاف مدیران فعلی فدراسیون علاقه‌ای به کار با قلعه‌نویی نداشته باشد و ترجیح دهد مربی‌ای بیاورد که باب میل سیاستهای رئیس جدید باشد. باید دید در روزهای آینده چه اتفاق هایی می افتد و فدراسیون فوتبال و امیرقلعه نویی چه تصمیمی برای خودشان و تیم ملی فوتبال ایران خواهند گرفت.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net