منتظر جابجایی های بزرگ درون دروازه های لیگ برتر باشید
لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی که زمزمه های خروج چند دو گلر با کیفیت آن شنیده می شود، به گلرهای جوان و شاخصی برای پوست‌اندازی نیاز دارد

جابجایی های بزرگ در دروازه‌های لیگ برتری!

در اهمیت پست گلری، اشاره به یکی از آخرین دیدارهایی که در سطح فوتبال دنیا برگزار شد، کفایت می کند؛ جایی که اتلتیکومادرید طی دو بازی رفت و برگشت موفق به حذف لیورپول مدافع عنوان قهرمانی مسابقات شد و این اتفاق تلخ برای قرمزهای آنفیلدی در شرایطی رخ داد که  آدرین در غیاب گلر مطمئن لیورپولی ها آلیسون بکر بازی می کرد و نمایش بهتری از کاریوس در فینال سال 2018 لیگ قهرمانان اروپا نداشت تا دو جام به راحتی از دست شاگردان کلوپ، با اشتباهات بچه‌گانه گلرهایش، بپرد.

درخشش گلرهای ملی و جدایی

در فوتبال ایران هم مربیان اهمیت زیادی به پست شماره یک خود می دهند و معمولا سعی می کنند، پای بهترین دروزاه بان های لیگ را به تیمشان باز کنند؛ اما به هر حال هر درخششی برای فوتبالیست ها با صعود به سطحی بالاتر همراه می شود و حالا یکی از بهترین گلرهای فوتبال ایران در سال های اخیر به فوتبال بلژیک رفته و پیام نیازمند هر با عملکردی که داشته، زیاد از این اتفاق دور نیست تا پس از یکی دو سال که شاهد رقابت فوق العاده ای در دروازه تیم های مدعی بوده ایم، فصل پر ابهامی پیش روی تیم ها و پست شماره یک آنها قرار گرفته باشد.


مدعیان در جنگ جذب دروازه بان!

این یعنی دو تیم پرسپولیس و سپاهان که در لیگ های هجدهم و نوزدهم، هیچ دغدغه ای در این پست نداشتند و اتفاقا یکی از نقاط قوت اساسی آنها نیز به شمار می رفت، باید برای پر کردن جای آنها، به دنبال جایگزین مناسب باشند. برای سپاهان این اتفاق شاید هنوز رنگ واقعیت نگرفته باشد، اما پرسپولیسی ها از همین حالا می دانند، یکی از بهترین مهره های فصول گذشته‌شان را دیگر در دروازه نخواهند داشت و استقلال هم در این کارزار باید به فکر چاره با توجه به شرایط خاص خودش باشد.

در زیر به شرایط دورازه بانی تیم های استقلال و پرسپولیس و سپاهان در سال آینده پرداخته ایم و البته وضعیت گلرهای مورد اطمینان لیگ.

 
پرسپولیس؛ دروازه‌بان دوم می خواهند یا اول؟ 

مدیران باشگاه پرسپولیس شاید حواسشان این روزها بیشتر به درگیری های درون خانوادگی‌شان باشد، تا اینکه فکری برای جانشین یکی از مهم ترین بازیکنان تیمشان طی سال های اخیر داشته باشند. با جدایی بیرانوند، از همین حالا نام هایی برای حضور در چارچوب دروازه پرسپولیس شنیده می شود ولی تصمیم نهایی برعهده یحیی گل محمدی است. رادوشوویچ با عملکردی که در پرسپولیس به عنوان گلر ذخیره داشته و مدتی در حضور بیرانوند نیز به عنوان بازیکن ثابت راهی میدان شد، نشان داده می تواند یک دروازه بان مطمئن باشد ولی حتی اگر این فرضیه را هم ثابت شده قلمداد کنیم، داشتن یک دروازه بان مطمئن دیگر برای ایجاد حس رقابت و پر کردن جای گلر اصلی، طی بازی های فرسایشی سال آینده که با شیوع ویروس کرونا قطعا به موقع برگزار نخواهد شد و به جام جهانی نیز منتهی می شود، برای یک تیم مدعی از ضروریات است.


استقلال؛ رقیب حسینی از کجا می‌آید؟

حسین حسینی اینقدر در استقلال خوب کار کرد، که توانست با توجه به شرایط سنی بهتر نسبت به رحمتی و محوبیتی که نزد هواداران با نمایش های بی نقصش در لیگ هفدهم، به دست آورده بود، در استقلال ماندنی شود و از اعتماد به نفس لازم برای این پست هم برخودار است ولی استقلالی ها که همواره طی سال های اخیر، یکی از بهترین گلرهای لیگ یعنی مهدی رحمتی را در اختیار داشته اند، باید به فکر دروازه بانی مطمئن برای حضور روی نیمکت باشند تا در روزهای محرومیت و مصدومیت حسینی، مهره ای درخور برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشند. سال گذشته حامد لک فاصله ای تا عقد قرارداد با استقلالی ها نداشت و در لیگ بیستم نیز او به همراه چند چهره دیگر مانند علیرضا حقیقی می توانند، با توجه به تجربه ای که دارند، به هر یک از این سه تیم مدعی اضافه شوند.


سپاهان؛ 200 هزارتا بدهند، پیام می‌رود !

شاید هیچ کسی فکر نمی کرد، پیام نیازمند از اولین دیدار فصل گذشته سپاهان برابر صنعت نفت آبادان، که در ورزشگاه نقش جهان اولین بازی رسمی اش را برای طلایی پوشان اصفهانی تجربه کرد، تا اسفندماه سال 98 که هنوز بازی ها به دلیل کرونا متوقف نشده بود، حتی یک بازی را هم از دست ندهد؛ نه در لیگ، نه در جام حذفی و نه در 2 رقابت آسیایی تیمش. نیازمند در ابتدای لیگ هجدهم با قراردادی 2 ساله به سپاهان پیوست ولی عملکرد خیره کننده او که با دعوت شدن به تیم ملی کامل تر هم شد، سبب شد تا مدیران سپاهان، در تابستان سال 98 به او پیشنهاد تمدید قرارداد تا پایان لیگ بیستم را بدهند؛ پیشنهادی که از سوی پیام نیازمند مورد قبول قرار گرفت ولی وجود بندی در قرارداد این دروازه بان خوش قامت و خوش آتیه، می تواند زمینه سازی برای جدایی او باشد. بند جدایی نیازمند 200 هزار دلار است که البته در شرایط عادی رقم زیادی برای ترانسفر شدن این گلر مطمئن به حساب نمی آید، ولی در شرایطی که دنیا با بحران کرونا روبرو شده و باشگاه ها شرایط خوبی ندارند، شاید همین بند هم برای سومین سال حضور در سپاهان کافی باشد. در این بین هیچ بعید نیست یکی از باشگاه های داخلی هم برای به خدمت گرفتن این گلر 25 ساله اقدام کند؛ البته که نیازمند بارها اعلام کرده، پیش از هر چیزی به لژیونر شدن می اندیشد. پس مدیران سپاهان که این روزها به شدت درگیر مدیرعامل جدید هستند، از همین حالا باید به فکر جایگزین احتمالی نیازمند هم باشند؛ چرا که شهاب عادلی و علی کیخسروی، اگرچه هر دو سابقه حضور در تیم های رده پایه ایران را دارند، اما به نظر نمی رسد گزینه های مناسبی برای دروازه بان شماره یک تیم بزرگی مثل سپاهان باشند و حضور یک گلر مطمئن برای تکرار نشدن خاطره های بد فصل‌های شانزدهم و هفدهم یک امر بدیهی است. شاید هم عادلی و کیخسروی و تمام گلرهای جوان دیگر فوتبال ایران، در انتظار اعتمادند تا توانایی هایشان را به اثبات برسانند.


شهرخودرو؛ بازگشت به تهران ممکن می‌شود؟

جدایی رحمتی از شهرخودرو چندان محتمل نیست و با توجه به اهدافی که فرهاد حمیداوی برای ادامه قدرتنمایی تیمش دارد، حفظ این گلر 37 ساله و با تجربه می تواند گام مهمی برای رسیدن به موفقیت باشد. با این حال در صورتی که استقلالی ها شرایط را برای بازگشت او فراهم کنند، سرمربی آبی ها در لیگ بیستم دو گلر درجه یک در اختیار خواهد داشت و مانند لیگ هفدهم و هجدهم که آبی ها شرایط خوبی در چارچوب دروازه داشتند و حتی بهترین خط دفاعی لیگ نیز در لیگ هجدهم با دریافت تنها 13 گل از آن این تیم شد، بار دیگر استحکام و اطمینان بدون دغدغه، به خط دروازه استقلال بازگردد. رحمتی که سال های پایان دوران بازیگری را سپری می‌کند، با عملکردی که ارائه می‌دهد، همچنان یکی از کلیدی‌ترین چهره های لیگ و البته تاریخ مسابقات است و ادامه حضورش با توجه به سبقه پرافتخاری که دارد، بر بار فنی لیگ ایران خواهد افزود.


تراکتور؛ ادامه با رشید مظاهری

مظاهری در سال های گذشته همواره یکی از بهترین دروازه بان های لیگ برتر بوده و پای تقریبا ثابت اردوهای تیم ملی در زمان کی روش، تا از اعتماد به نفس بالایی هم برخوردار شده باشد؛ خصوصیتی که یک گلر موفق به آن نیاز دارد. رشید در لیگ نوزدم با جدایی قهرآمیز از ذوب آهن، دغدغه چند سال اخیر تراکتوری ها در چارچوب دروازه را از بین برد و در لیگ بعدی هم بعید به نظر می رسد شاهد حضور او در تیم دیگری باشیم؛ چرا که یکی از گلرهای موفق لیگ است و وقتی بیشتر به ارزش او پی می بریم که مروری بر اشتباهات دروازه بان های بی‌ثبات ذوب آهن در لیگ نوزدهم و عملکرد آنها داشته باشیم.


در انتظار جابجایی های بزرگ و خبرساز

در مجموع هر تیم برای رسیدن به عناوین قهرمانی نمی تواند مهره ضعیفی در چارچوب دروازه داشته باشد؛ به قول عبدالله ویسی که در لیگ نوزدهم با درخشش ده خسوس توانست بهترین خط دفاعی لیگ را از آن استقلال خوزستان کند، " گلر خوب از پدر مادر خوب هم بهتره"؛ پس پرسپولیس، سپاهان و استقلال برای مدعی شدن در لیگ بیستم باید گلرهای مطمئنی داشته باشند و همین موضوع با توجه به شرایطی که در این سه تیم دیده می شود، احتمالا جابجایی های بزرگ و خبرسازی را به همراه خواهد داشت.

در پایان حتما باید به این نکته اشاره داشت که در حال حاضر پیام نیازمند جوان ترین و آخرین استعداد فوتبال ایران در پست گلری است و وارد 25 سالگی شده و با خروج احتمالی او و بیرانوند، تعداد دروازه بان‌های شاخص لیگ برتر کاهش پیدا خواهد یافت؛ این جدایی ها البته علاوه بر پایین آوردن سطح کیفی مسابقات؛ نکات مثبتی هم به همراه دارد و فضا برای درخشش گلرهای جوان تر که فوتبال ایران به آنها نیاز مبرم دارد، فراهم می‌شود.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: varzesh3.com