بررسی علمی در یک دانشگاه: مسی یا رونالدو کدام بهتر است؟
سال هاست این سوال بین فوتبال دوستان وجود دارد که بالاخره کریستیانو رونالدو بهترین فوتبالیست دنیاست یا لیونل مسی

مسی بهتر است یا رونالدو؟

تکنولوژی به دعوای مسی-رونالدو پایان می‌دهد چرا که یک دانشگاه بلژیکی مدلی طراحی کرده که نشان می‌دهد مسی در مجموع برتر از رونالدو است.

بحث و جدل درباره بهتر بودن مسی و رونالدو جدلی پایان‌ناپذیر است. این یکی از بزرگ‌ترین رقابتهای تاریخ فوتبال و حتی تاریخ ورزش بوده که تا کنون پاسخهای متعدد و متنوعی به آن داده شده است.

در سال های اخیر هر گاه که نوبت به مراسم جایزه توپ طلا می‌رسید همه منتظر بودند تا ببیند آن سال، سال رونالدو بوده یا مسی؟ ولی همین جایزه هم به بهانه‌ای برای جدلهای این دو ابرستاره تبدیل می‌شد.

اما حالا دانشگاه لوون در بلژیک به همراه شرکت فناوری اطلاعات هلندی SciSports با استفاده از علوم داده و فناوری اطلاعات مدلی طراحی کرده‌اند که با استفاده از بیگ‌دیتا این دو ستاره بزرگ را با هم مقایسه می‌کند.

این مدل همه زیر و بمهای فوتبال را بررسی کرده و ارزشی نهایی تولید می‌کند که شیوه تولید آن استفاده از تئوری احتمالات است.

دپارتمان علوم کامپیوتر این دانشگاه بلژیکی که این تحقیق را انجام داده برای مدل طراحی شده خود از همه داده‌های موجود فصل‌های 2013-2014 تا 2017-2018 یعنی فصلهایی که مسی و رونالدو همزمان در این لیگ حضور داشتند استفاده کرده است.

در نهایت این مدل ارزش پارامتر VAEP را برای مسی 1.21 و برای رونالدو 0.61 محاسبه کرده. به این ترتیب مسی توانسته از حریف پرتغالی‌اش پیشی بگیرد.

این عدد نشان می‌دهد که کریستیانو کمتر از مسی با توپ بازی کرده و مسی دامنه حرکتی بیشتری در زمین داشته. این دو مهمترین حوزه‌هایی بوده که باعث شده مسی از رونالدو پیشی بگیرد. 

با وجود این پژوهش و آمار و ارقامش شکی نیست که جدل درباره بهتر بودن رونالدو یا مسی بین هواداران‌شان همچنان ادامه خواهد داشت.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: varzesh3.com