5 نکته مهم از فینال امروز لیگ قهرمانان آسیا
سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی به ۵ نکته قابل توجه از دیدار امروز پرسپولیس با اولسان در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ پرداخت

نکاتی از فینال امروز لیگ قهرمانان آسیا

تیم فوتبال پرسپولیس امروز(شنبه) از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران در دیداری حساس در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ در ورزشگاه الجنوب دوحه به مصاف اولسان هیوندای کره جنوبی می رود.

سایت AFC امروز در گزارشی پیش از این بازی حساس از ۵ نکته ای که باید در این بازی به آنها توجه کرد، پرداخت که به شرح زیر است:

۱- آیا کاپیتان حسینی می تواند به روزهای اوج برگردد؟

سیدجلال حسینی کاپیتان ۳۹ ساله پرسپولیس در سال های گذشته به اسطوره باشگاه تبدیل شده ولی در اکثر بازی های لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ نیمکت نشین بود و در این بازی خود را آماده کرده تا در ترکیب اصلی قرار بگیرد.

تیم بزرگ تهرانی از سال ۲۰۱۹ حسین کنعانی زادگان را به خدمت گرفت تا جانشینی برای کاپیتان در بلندمدت باشد. این بازیکن در اکثر بازی های حذفی پرسپولیس در کنار شجاع خلیل زاده بازی می کرد. اما بعد از رفتن شجاع خلیل زاده از پرسپولیس به الریان قطر بعد از نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا دوباره جا برای بازگشت حسینی به ترکیب باز شد.

حسینی در سال ۲۰۱۸ منبع الهام پرسپولیس برای رسیدن به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود. او در مرحله یک هشتم نهایی مقابل الجزیره گل پیروزی بخش را به ثمر رساند و در بازی با الدحیل قطر در یک چهارم نهایی گل اول تیمش را زد که در نهایت پرسپولیس در بازی رفت و برگشت با نتیجه ۳ بر ۲ به پیروزی رسید.

وقتی آرزوی پرسپولیس مقابل کاشیما آنتلرز در حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر برای قهرمانی آسیا به باد رفت، حسینی را می دیدید که به عنوان یک کاپیتان بازیکنان تیم را آرامش می کرد و از آنها می خواست آرامش خود را حفظ کنند. او صفات یک کاپیتان واقعی را در این بازی نشان داد.

۲- تقابل بهترین هجوم با بهترین دفاع؟

هیچ شکی نیست پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی از همه جوانب بهترین بودند. تیم بزرگ ایرانی بهترین دفاع را در این رقابت ها داشته و در مقابل تیم کره ای بهترین خط حمله را داشت.

از زمان ازسرگیری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در دوحه پرسپولیس در جریان بازی گلی دریافت نکرده و تا الان در ۷ بازی هیچ تیمی نتوانسته به پرسپولیس گل بزند. فقط ضربات پنالتی المعز علی در مرحله گروهی و عبدالرزاق حمدالله در نیمه نهایی در چارچوب دروازه حامد لک قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد خط دفاع تیم ایرانی بسیار مستحکم بوده است.

در مقابل اولسان در خط دفاع ضعیف بود اما در خط حمله توقف ناپذیر نشان داده است.قهرمان آسیا در سال ۲۰۱۲ با به ثمر رساندن ۲۱ گل در ۹ بازی نشان داده فوق العاده است. اولسان ۳ بازیکن دارد که بیش از ۴ گل به ثمر رساندند. جونیور نیگرائو و بیورن جانسون هر کدام ۵ گل و بیت گرام ۴ گل به ثمر رساندند.

بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ جدال بهترین دفاع و بهترین خط حمله به شمار می آید. قهرمانان ایرانی مطمئن هستند که می توانند با دفاع مستحکم و به ثمر رساندن گلی فردی قهرمان شوند و در مقابل اولسان معتقد است می تواند با خط حمله آتشینش خیلی زود به گل برسد و گل های بعدی را به ثمر رساند.

۳- تقابل دروازه بانان جایگزین

وقتی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ در ماه فوریه ۲۰۲۰ آغاز شد، پرسپولیس افتخار می کرد بهترین دروازه بان آسیا و بازیکن تیم ملی ایران بهترین تیم قاره در رده بندی فیفا یعنی علیرضا بیرانوند را دارد. البته در مقابل اولسان هم می توانست ادعا کند بهترین گلر آسیا یعنی جوو هیون وو را در چارچوب دروازه دارد.

با این وجود بیرانوند در ژوئن(زمستان) راهی بلژیک شد. حامد لک جانشین بیرانوند شد و از ماه سپتامبر در درون پرسپولیس قرار گرفت. او بهترین عملکرد را داشت و تا اینجای رقابت ها در جریان بازی گل نخورد و در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا هم در ضربات پنالتی شوت مایکون را گرفت تا علی شجاعی گل صعود به فینال را به ثمر برساند.

در مقابل جو هیون وو در بازی های افتتاحیه اولسان مقابل اف سی توکیو در فوریه حضور نداشت. او در تمام فصل در ترکیب اصلی بود اما در غیاب او جو سون هوک به شکل عالی جای خالی او را پرکند. او در مرحله گروهی ۳ بار کلین شیت کرد و تنها یک گل دریافت کرد.

حامد لک و جو سو هوک چند ماه پیش اصلا تصور نمی کردند در فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ حضور داشته باشند ولی اعتماد مربیان دو تیم باعث شد تا آنها اکنون در فینال باشند.

۴- ستاره برجسته

قبل از لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ یون بیت گرام تنها یک بار حضور در این تورنمنت را در کارنامه اش داشت. او در  آن زمان ۲۱ سال داشت و سوئتگنام را در مرحله پلی آف کمک کرد و بعد از آن مقابل بونیادکار ازبکستان حذف شد.

برای بازیکنی که ۱۵ بازی ملی به همراه کره جنوبی دارد. در سن ۳۰ سالگی می خواهد این مدت از دست داده را جبران کند. هافبک باتجربه اکنون ۳ گل خلق کرده است.  یک پیوند کلیدی بین دفاع و حمله اولسان وجود دارد و می توان ادعا کرد که یون از زمان شروع مجدد مسابقات بازیکن برجسته بوده است. اگر  او امروز در بازی فینال بتواند عملکردی خوب داشته باشد می تواند به جایزه بهترین بازیکن لیگ قهرمانان آسیا نگاه کند.

۵- شانس نجات برای سیامک نعمتی

در مسیر بازی های پرسپولیس در  لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ لحاظ زیادی وجود داشت. سیامک نعمتی بازیکنی است که می توان گفت بهترین حس را در این رقابت ها تجربه کرد ولی در مقابل ناامیدی بدی را نیز تجربه کرده بود.  بعد از اینکه در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ مقابل السد نعمتی گل تساوی را مقابل چشمان ۱۰۰ هزار تماشاگر به ثمر رساند. اما با این وجود بعد از ۱۱ روز در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ مقابل کاشیما آنتلرز افت شدید کرد و در دقایق پایانی بازی اخراج شد و بازی برگشت را از دست داد.

بعد از چند سال نعمتی دوباره در قطر به روزهای اوج رسیده است. او به عنوان دفاع راست موقت به جای مهدی شیری در این رقابت ها بازی کرد ولی رضایت یحیی گل محمدی را کسب کرد تا به عنوان مهره کلیدی خط دفاع پرسپولیس در دوحه شناخته شود.

البته سخت است که بگوییم کارت قرمزی که نعمتی در ژاپن دریافت کرد در نتیجه بازی برگشت تاثیر گذاشت اما برای بازیکن ۲۶ ساله بدون شک از دست دادن بازی برگشت ناامیدی بزرگ بود چون نتوانست تیمش را برای قهرمانی کمک کند به همین خاطر در این بازی می تواند این ناامیدی را برطرف کند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir