استقلال یا پرسپولیس؛ شانس کدام تیم بیشتر است؟
ساعت ۱۶:۳۵ دقیقه (دوشنبه) «رضا کرمانشاهی» سوت آغاز حساس‌ترین شهرآورد ایران و آسیا را به صدا درخواهد آورد و تیم‌های استقلال و پرسپولیس برای نود و چهارمین بار با یکدیگر مصاف خواهند داد

بررسی شرایط استقلال و پرسپولیس قبل دربی

این روزها و به دلیل شرایط پاندمی کرونا در ایران، شور وهیجان برگزاری این دیدار کم رنگ تر از همیشه شده است اما این تقابل همواره اهمیت متفاوتی نسبت به سایر دیدارها برای هواداران دارد.

آنچه که درباره استقلال میزبان نود و چهارمین شهرآورد پایتخت باید بدانیم مجموعه ای است از شرایط تمرینات و بعضی اتفاقات که درطی  روزهای گذشته دراین تیم رخ داده است.

برنامه تمرینات آماده سازی بازیکنان این تیم پنجشنبه گذشته آغاز شد. شاگردان «محمود فکری» که شروع خوبی در لیگ برتر نداشته اند در هفته های گذشته با ۲ پیروزی متوالی برابر گل‌گهر سیرجان  و آلومینیوم اراک، صدر جدول رده بندی را به تصاحب خود در آوردند.

 اما بی شک پسران آبی برای تداوم این روند و صیانت از صدرنشینی باید پرسپولیس را در شهرآورد تهران شکست دهند. البته استقلالی‌ها برای کسب برتری دراین بازی از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

دراین رابطه کافی است روند بازگشت بی سرو صدای «هرویه میلیچ» به تمرینات گروهی استقلال را مرور کنیم. این بازیکن که بنا به اظهارات مسوولان استقلال چند هفته پیش به دلیل بی انضباطی ازهمراهی تیمش محروم شده بود به ناگهان چهارشنبه گذشته بخشیده و درتمرینات تیم حاضر شد این درحالی ست که برخی ادعا می کنند این بازیکن به علت مثبت نشدن تست دوپینگش درتمرینات گروهی و مسابقات شرکت نکرده است. سووالی که پاسخ مناسبی از سوی مسوولان مربوط به آن داده نشد.

به هر روی، میلیچ خود را برای حضوردر ترکیب اصلی تیم آماده می کند و به احتمال زیاد در این دیدار بازی خواهد کرد.

سووالی که مطرح می شود این است چرا استقلالی ها مجبور شدند میلیچ را ببخشد؟ پاسخ ساده است آنان به خوبی می دانند پاشنه آشیل پرسپولیس خط هافبک این تیم است و «یحیی گل‌محمدی» هنوز نتوانسته بازیکنی که نیمی از توان بشاررسن هم داشته باشد را برای جانشینی او پیدا کند.

پس حضور احتمالی میلیچ می‌تواند برای آبی‌ها مهم باشد. البته نباید از تاثیرگذاری خط حمله قدرتمند این تیم به سادگی گذشت.

اما درباره پرسپولیس چه باید گفت؟ آنان در فصل گذشته برای چهارمین بار متوالی عنوان قهرمانی در رقابت های لیگ برتر را برای خود حفظ کرده و نشان دادند شخصیت قهرمانی دارند. همچنین آنها اخیرا در مجموع سه دوره شرکت متوالی در لیگ قهرمانان آسیا، دومین نایب قهرمانی را برای خود و کشور به ارمغان آوردند که در نوع خود نتیجه ای ارزنده و درخشان است.

اما باید عنوان کرد پرسپولیس بیستمین دوره رقابت های لیگ برتر را خوب شروع نکرده است. البته طبیعی است تمامی تمرکز کادر فنی و بازیکنان این تیم معطوف به دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا بوده تا بتوانند با آمادگی کامل درآن دیدار حاضر شده و با کسب برتری در تاریخ نام خود را ماندگار کنند هر چند که این عنوان باز هم به چنگ سرخ های پایتخت در نیامد.

 قرمزهای پایتخت در حالی که تمام تمرکز خود روی فینال لیگ قهرمانان گذاشته بودند چهار هفته اول لیگ را هم از دست دادند. شاگردان گل محمدی پس از بازگشت از فینال، انتظارات را برآورده نکرده و نتوانستند دیدارهای پیش از شهرآورد را با پیروزی پشت سر بگذارند.

علاوه بر این ناکامی، آنان رسن از نیز دست دادند تا خط میانی این تیم بدون طنابی مطمئن آماده رویارویی با استقلال شود.

اما همانطور که پرسپولیسی ها با جدایی «مهدی ترابی»، «علی علیپور» و «علیرضا بیرانوند» در لیگ قهرمانان کنار آمدند و نتیجه نزدیک به دلخواه را کسب کردند بدون شک درحال حاضر نیز می‌توانند از این آزمون نیز سربلند بیرون آیند آنان راه اتکا به خود را به خوبی یافتند و به آسانی مغلوب رقبای خود نمی شوند.

پس درپاسخ به این سوال که کدام یک از تیم های استقلال و پرسپولیس برنده شهرآورد نود چهارم خواهند بود باید گفت: همانقدر که استقلال ممکن است پرسپولیس را شکست دهد به همان مقدار نیز این امکان وجود دارد که نتیجه را به حریف واگذار و صدر جدول را از دست بدهد چرا که هیچ چیز غیر ممکن نیست.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: footballi.net