افت شدید داوری در فوتبال ایران
اشتباهات داوری این روزها تبدیل به یکی داغ‌ترین بحث‌های فوتبال ایران شده و تقریبا همه تیم‌ها از داوری‌های این فصل شاکی هستند

لیگ بیستم خسته از اشتباهات داوری!

داوری مسابقات لیگ برتر بیستم این روزها شدیدا خبرساز شده و هفته‌ای نیست که چند تیم از اشتباهات داوری متضرر نشوند؛ اشتباهاتی که حالا صدای مربیان و بازیکنان را در آورده و کنفرانس‌های خبری را به محلی برای بررسی و اعتراض به اشتباهات داوران تبدیل کرده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که براساس آمار تا به امروز حدود 150 داور و کمک داور در این فصل قضاوت کرده‌اند که در نوع خود یک رکورد عجیب است و شاید یکی از دلایل مشکلات داوری این فصل باشد. به افزایش ناگهانی تعداد داوران از دو منظر می‌توان نگاه کرد: اول این‌که این موضوع باعث شده پای بسیاری از داوران کم‌تجربه به لیگ برتر باز شود.

نفراتی که در حالت عادی باید ابتدا چند سال در لیگ‌های پایین‌تر و در شرایط کم‌فشار کار می‌کردند و سپس به سطح اول مسابقات می‌رسیدند و حالا تاوان کم‌تجربه بودن آن‌ها را باید تیم‌های لیگ برتری بدهند. نکته دوم اما این است که تعداد زیاد داوران باعث می‌شود تعداد قضاوت کمتری به هر داور برسد و نتوانند به صورت مداوم قضاوت کنند. اتفاقی که آن‌ها را مانند بازیکنی که چند هفته یک‌بار به زمین می‌رود از شرایط مطلوب آمادگی دور می‌کند و بازدهی کار داوران را پایین می‌آورد.

سعید مظفری‌زاده، پیشکسوت داوری ایران درباره این اتفاق می‌گوید:« متاسفانه داوری‌های این فصل کیفیت لازم را نداشته و ضریب اشتباهات بالا بود و اشتباه تاثیرگذار کم نداشتیم. یکی از دلایل شاید این باشد که چینش داوری ما با استانداردهای دنیا خیلی فاصله دارد. تعداد بسیار زیادی داور برای لیگ شانزده تیمی انتخاب می‌کنیم و این باعث می‌شود که به داوران قضاوت کمتری برسد و این مثل بازیکنی است که از شرایط مسابقه دور می‌شود.

به نظر من یکی از عوامل مهم پایین آمدن کیفیت در داوری‌ها همین است. تعداد داوران به شکل عجیبی زیاد شده و خب امیدوارم صحبت‌هایی که می‌شود که مسئولان کمیته داوران برای کسب آرای انتخابات و جلب نظر هیات‌ها به همه استان‌ها به صورت فله‌ای سهمیه دادند تا رضایت آن‌ها را جلب کنند درست نباشد. به هرحال چیزی که می‌بینیم دور از انتظار و استانداردهای بین‌المللی است.

همه داورانی که ما داریم پتانسیل بالایی دارند ولی برای این‌که بتوانند با اعتماد به نفس کار کنند باید به اندازه کافی قضاوت کنند و همین موردی که عرض کردم تعداد خیلی زیاد و خارج از استاندارد داوران فعلی ما جلوی این اتفاق را گرفته است. ما بارها این مسئل را تذکر داده بودیم ولی خب انجام نشد و امیدوارم بعد از انتخابات این مسئله رعایت شود چون آن موقع دیگر نیازی نیست به همه استان‌ها امتیاز دهیم و باید ببینیم شایستگی در کدام داور است و از آن‌ها به صورت پله‌ای استفاده کنیم.»

از طرفی فوتبال ایران هنوز شرایط و زیرساخت‌های لازم برای استفاده از کمک داور ویدیویی را ندارد و به نظر می‌رسد فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در میان اولویت‌های فدراسیون فوتبال و کمیته داوران نیست. بدون شک استفاده از تکنولوژی می‌تواند اشتباهات داوری را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد  هم‌چنین از میزان اعتراضات تیم‌ها به داوران بکاهد و درحالی که اکثر کشورها به سمت استفاده از VAR رفته‌اند ولی هنوز اقدامی از طرف فدراسیون فوتبال در این راستا نشده است.

در چنین شرایطی که نه تکنولوژی استفاده می‌شود و نه چینش و استفاده از داوران صحیح است، داوری مسابقات لیگ برتر هر فصل نسبت به گذشته افت می‌کند و نتیجه‌اش هم ضرر کردن تیم‌ها و پایمال شدن حقشان و هم‌چنین افزیش حواشی و درگیری‌ها است.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir