همه چیز درباره رای جنجالی احسان حاج صفی به آجرلو
رای دادن احسان حاج صفی به آجرلو در انتخابات فدراسیون فوتبال حواشی زیادی ایجاد کرده است

یک عکس و چند روز جنجال برای حریم خصوصی کاپیتان!

رای احسان حاج صفی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال جنجال‌برانگیز شد.

یک.
بدون شک یکی از جنجالی‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته، فوتبال ایران را تحت تاثیر خود قرار داد، ماجرای رای احسان حاج‌صفی،کاپیتان تیم ملی ایران در انتخابات فدراسیون فوتبال بود. رایی که بسیاری بر این باور بودند که به نام علی کریمی ثبت خواهد شد اما گویا رای حاج‌صفی، برای مصطفی آجرلو، یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات فدراسیون به صندوق انداخته شد.

دو.
رای در نظام انتخاباتی ایران، واجد صفت "مخفی" است و در چندین مورد از جمله اصل 62 قانون اساسی، ماده 7 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده 9 قانون انتخابات ریاست جمهوری به آن تصریح شده است. همچنین بند 3 ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر هم به حق بر رای مخفی اشارتی داشته است.
رای مخفی هم به این معناست که محتوای برگه رای شخص انتخاب‌کننده، افشا نشود و او به صورتی غیرمعلوم،بتواند رای خود را بر روی برگه بنویسد و به صندوق بیندازد.

سه.
این دوره از انتخابات فدراسیون فوتبال که در نهایت با برتری شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به پایان رسید، یک ویژگی بدیع و مثبت داشت و آن هم شفافیت رسانه‌ای در برگزاری مجمع انتخاباتی بود. از پخش زنده مراسم در لایو اینستاگرام فدراسیون گرفته تا برگزاری فرایند اخذ رای در مرکز سالن اجلاس سران(محل برگزاری مجمع) و استفاده از صندوقی شیشه‌ای و حضور عکاسان و خبرنگاران، عملا امکان هرگونه شک و شبهه‌ای را در پروسه رای گیری از بین برد. چنین شفافیتی اما ممکن است هزینه‌زا هم بشود.


چهار.
افکار عمومی بر این باور بود که احسان حاج‌صفی، به عنوان یکی از اعضای فوتبالی مجمع انتخاباتی، به علی کریمی رای خواهد داد اما کاپیتان تیم ملی تصمیم دیگری گرفته بود. او که قبل از انتخابات برخورد گرمی با کریمی داشت و بعد از انتخابات هم زیر پست اینستاگرامی سیدجلال حسینی، کامنتی در حمایت از کریمی گذاشت، ناگهان عکس برگه رای خودش را اول در خبرگزاری تسنیم و سپس خیلی زود، در همه جا دید.
حالا سوال اینجاست که آیا در این کیس، حقی از حاج صفی ضایع شده؟ آیا حریم خصوصی او به عنوان یک رای‌دهنده در انتخاباتی با رای‌گیری مخفی نقض شده است؟

پنج.
اگر از این بحث که حریم خصوصی سلبریتی‌ها و چهره‌های شناخته‌شده در جامعه به مراتب کمتر از افراد عادی است عبور کنیم، می توانیم این سوال را مطرح کنیم که عکاس ثبت‌کننده تصویر برگه رای حاج‌صفی چه خطایی مرتکب شده که متهم به نقض حریم خصوصی این چهره فوتبالی شود؟
 آیا او از محوطه مربوط به اهالی رسانه برای پوشش مراسم خارج شده است؟ آیا عکاس به صورت مخفیانه به محل نوشته شدن رای رفته و این عکس را ثبت کرده است؟ پاسخ هر دو پرسش منفی است.
عکاس صرفا از درست تا نشدن برگه رای توسط حاج صفی و قرارگرفتن اتفاقی نام کاندیدا رو به دیواره صندوق شیشه‌ای نهایت استفاده را برد و همانند یک شکارچی ماهر، سوژه ای در خور توجه را شکار کرد.
نکته جالب ماجرا اما اینجا بود که در حین فرایند رای گیری، مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال با لحنی طنزآلود به رای دهنده ها هشدار داد که مواظب برگه رای‌شان باشند چرا که لنز دوربین عکاسان قوی است.

شش.
اهمیت حریم خصوصی احسان حاج صفی به عنوان یک سلبریتی از فرانسوا اولاند،رییس جمهور پیشین فرانسه اگر کمتر نباشد، قطعا بیشتر نیست. رییس جمهوری که او هم به واسطه رسانه‌ها، مورد یک افشاگری جنجالی قرار گرفت.
اولاند در دوران مسئولیتش به عنوان رییس جمهور فرانسه، به صورت مخفیانه و با موتورسیکلت و با ظاهری پوشیده، به دیدار معشوقه‌اش می رفت تا اینکه یک عکاس، آقای رییس جمهور را با دوربینش شکار کرد و کار خیلی سریع به نشریات کشیده شد تا این ماجرا به یک رسوایی بزرگ برای اولاند در سال 2014 تبدیل شود.

هفت.
قضاوت اخلاقی عملکرد احسان حاج صفی در انتخابات فدراسیون فوتبال، کار سختی است. عده‌ای معتقدند که او از حق خود استفاده کرده و به هیچکس مربوط نیست که به کدام نامزد رای داده. عده ای دیگر اما بر این باورند که کاپیتان تیم ملی در این ماجرا، دورویی کرده و ضمن تظاهر به حمایت از کریمی-چه در پیش خود او و چه در فضای مجازی- به کاندیدایی دیگر رای داده است.
یک بار دیگر باید به این نکته اشاره کرد که قضاوت در این فقره واقعا سخت است و چاره‌ای جز واگذار کردن آن به افکار عمومی نیست.

تکمله.
در این ماجرا از احسان دلخور باشیم یا نباشیم، نمی توانیم منکر این باشیم که حاج صفی یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران است. کسی که سابقه بازی در دو جام جهانی و سه جام ملت‌ها را در کارنامه دارد و در روزهای سختی که تیم ملی در خرداد 1400 پیش رو دارد، می تواند یکی از ستون های موفقیت ما باشد، فارغ از اینکه او در انتخابات 10 اسفند به چه کسی رای داده و حریم خصوصی‌اش نقض شده یا خیر.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir