تصمیمات عجیب محمود فکری که باعث تضعیف استقلال شده است
استقلال فینال نیم فصل اول را با نمایشی ضعیف به سپاهان واگذار کرد

با یک شوت در چارچوب نمی‌شود قهرمان شد محمودخان!

پیش بینی این روزهای استقلال برای آن ها که روند بازی های این فصل آبی ها را دنبال می کردند، اصلا کار سختی نبود. روزهایی که در آن استقلال هیچ نقطه قوتی در زمین نداشته باشد و نتیجه بازی را هم به راحتی از دست بدهد.

شیوه ای که محمود فکری و کادرش از ابتدای فصل در پیش گرفته اند، بالاخره ضعف های خود را نشان داده و هواداران استقلال را بیش از همیشه کلافه و عصبی کرده است. حالا همان چیزی که مدت ها مایه افتخار محمود فکری بود، تماما علیه او شده. فکری تا دیروز می توانست به صدرنشین بودن تیمش افتخار کند و بگوید با همه مشکلاتی که از زمین و زمان برایش ایجاد شده، تیمش در جدول اول است و این مسئله نشان موفقیت اوست.

دیروز اما درنهایت این دستاورد هم برای آبی ها از دست رفت تا حالا دیگر تیم فکری نه خوب بازی کند و نه خوب امتیاز بگیرد. محمود فکری تا امروز هیچ انتقادی را به تیمش قبول نمی کرد. او می گفت که ما امتیازات خوبی جمع کرده ایم و صدر جدول هم به رنگ آبی است. فکری انتقادات به سبک بازی تیمش و تغییرات مداوم و کیفیت پایین بازیکنانش را نمی پذیرفت. حالا اما اگر با زبان خود فکری با او صحبت کنیم، می بینیم که تیم او دیگر آمار قابل دفاعی هم ندارد.

پس از نمایش فاجعه بار در دربی که می توانست منجر به باختی تحقیرآمیز برای استقلال شود اما با خوش شانسی، یک مساوی برای آبی پوشان در آن رقم خورد، استقلال ۵ بازی دیگر انجام داده که فقط دو بار در آن ها به پیروزی رسیده. در این پنج مسابقه، استقلال شکست مقابل تیم پایین جدولی سایپا را تجربه کرد و حالا مقابل سپاهان مدعی نه تنها شکست خورد، بلکه نمایش بسیار ضعیفی هم داشت. تغییر سیستم های پیاپی نشان می دهد که محمود فکری هنوز بعد از ۱۵ بازی، تیم مدنظرش را پیدا نکرده.

استقلال یک روز چهار-چهار-دو بازی می کند، یک روز چهار-سه-سه و یک روز سه-پنج-دو. این حجم تغییرات تاکتیکی هم مربیان را سردرگم می کند و هم بازیکنان را. کما اینکه می بینیم ستاره های استقلال مثل قایدی،مطهری و غفوری دیگر آن درخشش سابق را ندارند و دیگر آن ها هم نمی توانند یک تنه نتایج را به نفع استقلال رقم بزنند.

به گواه آمار متریکا، استقلال در بازی روز گذشته خود مقابل سپاهان فقط یک شوت به چارچوب دروازه سپاهان زد. همین یک فقره به خوبی به همگان ثابت می کند که استقلال هیچ برنامه ای برای حمله به دروازه سپاهان نداشت. استقلالی که آشکارا قافیه را به تیم آماده سپاهان باخته بود و مشخص بود که حتی برای دفاعی بازی کردن هم هیچ توانی ندارد.

شاهد این مسئله، ۴ تعویض محمود فکری در فاز دفاعی تیمش بود. او در نیمه دوم ۱ مدافع وسط، ۱ مدافع چپ، ۱ مدافع راست و ۱ هافبک دفاعی به زمین فرستاد تا عملا خودش به همگان ثابت کند که ارنج دفاعی پر اشکال و ضعیفی را برای حساس ترین بازی نیم فصل انتخاب کرده. اشتباهی که در همان نیمه اول زهرش را به استقلال ریخت و عملا کار آبی پوشان را تمام کرد.

عملکرد استقلال فکری از همان ابتدای فصل هم محل اشکال بود. تصمیمات فنی در مورد بازی کردن یا بازی نکردن بعضی بازیکنان و میزان آمادگی آن ها و همچنین عدم وجود انسجام تیمی و بی برنامگی، نکاتی بود که به کرات اهالی رسانه و کارشناسان بر آن انگشت می گذاشتند اما هر بار کادرفنی استقلال ثابت کرد که تمایلی به شنیدن آن ها و رفع اشکالات موجود ندارد. پس از دربی که انتقادات از هر سو به اوج خود رسید، باز هم این امید بود که مربیان استقلال رو به اصلاح عملکرد ضعیف خود بیاورند و ضمن پذیرش آن ها، درصدد رفع آن بربیایند.

با این حال ادامه سیر نزولی استقلال پس از دربی دیگر به خوبی نشان داده محمود فکری چیزی بیش از این برای ارائه ندارد و دیگر خیلی نمی توان به اصلاح این وضع دل بست چرا که اگر قصد و اراده ای بر تغییر بود، قطعا خیلی زودتر از این ها باید رخ می داد اما وقتی با گذشت ۱۵ بازی در بر همان پاشنه سابق می چرخد، دیگر فقط باید انتظار تصمیمی درست و منطقی را از سوی مدیران باشگاه داشت چرا که ادامه این روند در نیم فصل دوم نه تنها استقلال را از جمع تیم های بالانشین دور می کند، بلکه در سال آینده معلوم نیست چه بلایی بر سر پر افتخار ترین تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بیاورد.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir