تقابل شگفتی‌سازها در یک هشتم نهایی یورو 2016
دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی یورو 2016 از امروز آغاز می‌شود که در حساس‌ترین دیدار، کرواسی و پرتغال با هم دیدار می‌کنند.

مرحله گروهی رقابت های یورو 2016 به پایان رسیده و تکلیف 16 تیم راه یافته به یک هشتم نهایی مشخص شده است. تیم‌ها در این مرحله دیگر فرصت اشتباه ندارند.

سوئیس - لهستان، 17:30

در نخستین بازی مرحله یک هشتم نهایی، دو تیم سوئیس و لهستان به مصاف هم می روند. لهستان در گروهی که آلمان، ایرلند شمالی و اوکراین در آن قرار داشتند، عملکرد خوبی از خود نشان داد و توانست با هفت امتیاز و تنها با تفاضل گل کمتر نسبت به ژرمن ها به دور بعد راه پیدا کند.

گرفتن یک تساوی از قهرمان جام جهانی 2014 و یکی از شانس‌های اصلی کسب عنوان قهرمانی در یورو 2016 کار آسانی نبود و این نشان می‌دهد لهستان در شرایط خوبی قرار دارد. حضور روبرت لواندوفسکی(Robert Lewandowski) در خط حمله لهستان می تواند جذابیت این دیدار را بالا ببرد اما نگرانی که هواداران لهستان دارند این است که مهاجم سرشناس بایرن مونیخ(Bayern Munich) تاکنون نتوانسته موفق به گلزنی شود. لواندوفسکی بهترین گلزن مرحله انتخابی بود اما در مرحله گروهی موفق به گلزنی نشده است و دیدار برابر سوئیس می تواند انگیزه او را دو چندان کند.

اما سوئیس هم به عنوان تیم دوم به دور بعد راه پیدا کرد؛ با این تفاوت که آنها با پنج امتیاز راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند. سوئیس در دیدار نخست برابر آلبانی به پیروزی رسید اما در دیدار دوم خود برابر رومانی به تساوی دست پیدا کرد تا دیدار سوم این تیم برابر فرانسه بسیار حساس باشد. سوئیس در دیدار سومش توانست برابر فرانسه میزبان یک امتیاز ارزشمند به دست آورد؛ امتیازی که به آنها روحیه دوچندان می دهد چرا که کسب یک تساوی برابر میزبان، کار آسانی نبود.

حضور استفن لیشت اشتاینر(Stephan Lichtsteiner) در خط دفاعی، گرانیت ژاکا(Granit Xhaka) در خط میانی و آدمیر محمدی(Admir Mehmedi) و ژردان شقیری(Xherdan Shaqiri) در خط حمله این تیم باعث شده است سوئیس هم بهترین‌های یورو 2016 باشد و این شانس را داشته باشد تا برابر لهستان به پیروزی برسد.

ولز - ایرلند شمالی

می‌توان تاکنون یورو 2016 را جام شگفتی‌ها نامید اما متاسفانه در یک هشتم نهایی باید شاهد حذف یکی از تیم های شگفتی‌ساز باشیم. دو تیم ولز و ایرلند شمالی برای نخستین بار است که در رقابت های یورو حضور پیدا می کنند اما هر دو تیم توانستند جواز صعود به دور بعد را به دست آورند؛ به ویژه ولز که نشان داد تیمی دوست داشتنی است و با فوق ستاره خود یعنی گرت بیل(Gareth Bale) می تواند به مراحل بالاتر هم راه پیدا کند.

ولز در گروهی که تیم های انگلیس، اسلواکی و روسیه در آن قرار داشتند، با 6 امتیاز به عنوان تیم نخست به دور بعد راه پیدا کرد. بهترین بازیکن این تیم گرت بیل است که در هر سه بازی توانست برای تیمش گلزنی کند اما ایرلند شمالی نیز یکی از تیم‌هایی بود که به عنوان تیم سوم جواز صعود به دور بعد را به دست آورد. این تیم در گروهی که آلمان، لهستان و اوکراین در آن قرار داشتند، در جایگاه سوم جدول رده بندی جای گرفت تا در نخستین حضور خود در یورو تاریخ‌ساز شود.

نکته جالبی که درباره این دیدار وجود دارد، تقابل یکی از بهترین مهاجمان با بهترین دروازه‌بان جام است. مایکل مگوورن(Michael McGovern) سنگربان ایرلند شمالی بیشترین نقش را در صعود تیمش به یک هشتم نهایی داشت. او عملکرد درخشانی در خط دروازه ایفا کرد و در فهرست نهایی بهترین بازیکنان مرحله گروهی که از سوی گاتزتا دلو اسپورت اعلام شد، عنوان بهترین دروازه‌بان جام را به خود اختصاص داد.

شانس ولز برای پیروزی در این دیدار بسیار بیشتر است و این به خاطر آمادگی بسیار بالای این تیم است. از دیگر بازیکنان آماده ولز می توان به بن دیویس(Ben Davies) و آرون رمزی(Aaron Ramsey) اشاره کرد که آنها هم جزو ترکیب بهترین‌های جام بودند. این نشان می دهد ولز تیم بسیار آماده ای است و می تواند به شگفتی‌سازی خود در فرانسه ادامه دهد.

کرواسی - پرتغال

در آخرین دیدار از روز نخست یک هشتم نهایی یورو 2016 نیز پرتغال و کرواسی به مصاف هم می‌روند. حضور کریستیانو رونالدو(Cristiano Ronaldo) و لوکا مودریچ(Luka Modrić) مقابل هم،‌ می تواند به جذابیت این بازی بیفزاید چرا که این دو بازیکن در رئال(Real Madrid) هم‌بازی هستند اما در فرانسه باید رودروی هم قرار بگیرند تا در نهایت یکی از آنها به دور بعد راه پیدا کند.

دو تیم در شرایطی متفاوت به مصاف هم خواهند رفت. کرواسی عملکرد بسیار خوبی در مرحله گروهی داشت و از سه بازی خود، هفت امتیاز به دست آورد و در گروهی که اسپانیا، مدافع عنوان قهرمانی در آن جای داشت، به عنوان تیم نخست به دور بعد راه پیدا کرد. این نشان می‌دهد شاگردان کاسیچ(Ante Čačić) تا چه اندازه آماده هستند. آنچه باعث می‌شود شانس کرواسی برای پیروزی در این دیدار بیشتر باشد، روحیه خوبی است که آنها دارند.

شاگردان کاسیچ در دیدار پایانی خود در مرحله گروهی موفق شدند برابر اسپانیا مدافع عنوان قهرمانی در حالی‌که با یک گل عقب بودند، با نتیجه دو بر یک به پیروزی برسند آن هم در شبی که لوکا مودریچ روی نیمکت بود. نقطه قوت کروات‌ها، خط میانی این تیم است که با حضور ایوان راکتیچ(Ivan Rakitić)، لوکا مودریچ و متئو کواچیچ(Mateo Kovačić)، بسیار قوی است. البته خط دفاعی این تیم هم با داریو سرنا(Darijo Srna) نیز از بهترین‌هاست و همین باعث شده تا کرواسی یکی از بهترین تیم های این دوره باشد.

اما پرتغال با وجود فوق ستاره خود یعنی کریستیانو رونالدو عملکرد خوبی در مرحله گروهی نداشت و صعودی ناپلئونی به دور بعد داشت. پرتغال تنها تیمی بود که توانست با سه تساوی به دور بعد راه پیدا کند. نکته امیدوار کننده برای پرتغالی‌ها باز شدن پای کریستیانو رونالدو به گلزنی است. کاپیتان تیم ملی فوتبال پرتغال در دو بازی نخست نتوانست موفق به گلزنی شود.

همین باعث شد تا انتقادهای زیادی از او شود اما این بازیکن توانست در دیدار برابر مجارستان، همان نقشی که در رئال برعهده او است را بازی کند و منجی تیمش شود. او با دو گلی که در این دیدار به ثمر رساند، زمینه‌ساز صعود پرتغال به یک هشتم نهایی شد و الان با روحیه خوبی که دارد می‌تواند زمینه را برای پیروزی تیمش فراهم کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir