مشكلات امروز پرسپوليس ثمره امروز و ديروز نيست.
 
آتی نیوز: مدافع سابق تیم ملی و پرسپولیس گفت: عملكرد كنونی پرسپولیس نتیجه رویه نادرستی بوده كه سال‌ها گریبانگیر این تیم شده است.

به گزارش آتی نیوز، نادر محمدخانی كه پس از چند ماه، به ایران بازگشته در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عملكرد سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا، اظهار كرد: نمایشی كه پرسپولیس برابر الاتحاد عربستان و بازی‌های گذشته داشت ثمره امروز و دیروز نیست. عملكردشان محصول رویه نادرست چندین و چندساله این تیم در مباحث مدیریتی است. ما در طول چند سال اخیر شاهد تغییر و تحولات مدیریتی و مربیگری متعددی در پرسپولیس بودیم كه در نهایت باعث عدم یارگیری مناسب در ابتدای فصل شد. اكنون شاهدیم تیمی كه سال‌ها تنها نماینده ایران در آسیا بود در حال حاضر نخستین حذف شده فوتبال ما در آسیاست.

وی افزود: فوتبالی كه پرسپولیس به نمایش می‌گذارد به هیچ وجه شایسته این تیم نیست و عمده مشكل كنونی آنها و سایر تیم‌های ایرانی درگیری با مسایل حاشیه‌ای و استرس‌زای فوتبال است. متاسفانه از لحن گزارشگران تلویزیونی در فوتبال گرفته تا نشست‌های مطبوعاتی پس از مسابقات، تاثیراتی كه بازیكنان از اجتماع می‌گیرند، مشكلات مدیریتی،‌ عدم برنامه‌ریزی صحیح و... همه و همه مسایلی هستند كه در عملكرد بازیكنان ایرانی موثرند.

محمدخانی در تشریح عملكرد فنی پرسپولیس خاطرنشان كرد: دیدید كه پرسپولیس در مصاف با الاتحاد وقتی در نیمه نخست با پیروزی به رختكن رفت و كم‌كم توانست بدون استرس بر بازی مسلط شود چه فوتبالی را به نمایش گذاشت؛ هرچند در حالت كلی معتقدم این تیم باید فراتر از این‌ها باشد. استقلال هم مقابل السد در شرایطی كه دو گل پیش بود و با تسلطی كه بر حریف داشت می‌توانست به گل‌های بیشتری هم برسد، چطور در نیمه دوم بی‌دلیل عقب‌نشینی كرد و چطور اسیر شرایط استرس‌زا و به دور از آرامش شد كه در نهایت موفقیتش را از دست داد. نمی‌دانم بازیكنان ایرانی بین دو نیمه، قبل از بازی یا... در چه شرایطی قرار می‌گیرند كه این طور عمل می‌كنند.

وی افزود: در تایید مشكلات سرخابی‌ها می‌توان به دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن دیگر نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا اشاره كرد كه نظم و ثبات در این دو تیم باعث شده، اكثر فوتبالیست‌های خوب ایرانی دوست داشته باشند آنجا كار كنند. سپاهان و ذوب‌آهن بهترین نفرات را جذب می‌كنند و از آن مهمتر آرامش و فضای مساعدی را برای بازیكنانش بوجود می‌آورد، كه تیم‌هایشان می‌توانند این گونه موفق بوده و به ویژه مقابل تیم‌های عربی كه همواره سعی دارند اعصاب حریف را به هم بریزند، تمركز كافی داشته باشند.

وی تاكید كرد: یك بازیكن به پیشرفتش در حوزه‌های مختلف فكر می‌كند و طبیعی است بخواهد به عضویتی تیمی درآید كه فضای آرام، بدون استرس و بی‌حاشیه بوده، امكانات لازم برای موفقیت فراهم باشد، پولش را سر وقت بدهند و سایر عوامل دیگر مهیا باشد. البته باز هم می‌گویم كه در حالت كلی فوتبال ما مسیر پیشرفت را به درستی طی نمی‌كند و رویكرد به مسایل مختلف در فوتبال چندان صحیح نیست. بیشتر این مشكل به بخش مدیریتی در مجموعه فوتبال ایران برمی‌گردد.

مدافع سابق پرسپولیس در ارزیابی‌اش از عملكرد علی دایی در این تیم، به ایسنا گفت: فكر می‌كنم دایی با نفراتی كه در اختیارش بوده عملكرد بدی در پرسپولیس نداشته است. بازیكنان این تیم واقعا در سطح پرسوپولیس نیستند. یادم می‌آید زمانی كه من در جوانان پرسپولیس بودم، 9 یا 10 بازیكن تیم ما ملی‌پوش بودند، اما الان یكی دو، نفر از پرسپولیس به تیم ملی دعوت می‌شوند. عملكرد فنی پرسپولیس با دایی یك ایرادهایی دارد، اما وقتی ما درون آن مجموعه نبوده و از تمام شرایط آنجا آگاه نیستیم، نمی‌توانیم قضاوت دقیقی نسبت به این ایرادها داشته باشیم، چرا كه ممكن است او دستورات فنی را بدهد و بازیكنان به هر دلیلی نتوانند اجرا كنند.

وی درباره انتخاب علیرضا منصوریان به عنوان سرمربی تیم امید ایران نیز تصریح كرد: اینكه یك مربی جوان با انگیزه را كه سابقه خوبی در دوران بازیكنی‌اش داشته، در كنار مربیان مختلف آموزش دیده و دوره‌های مربیگری را گذرانده برای كار انتخاب می‌كنند، اتفاق بدی نیست، اما مهم آن است چندین سال به او فرصت دهند. اگر او مدت‌ها پیش برای این سمت انتخاب می‌شد، خوب بود اما الان كه ماه آینده باید با تیم عراق بازی كند، فرصتی ندارد. چه اطمینانی وجود دارد مشكلاتی كه برای غلامحسین پیروانی وجود داشت، اكنون برای منصوریان نباشد؟ آیا ما مشكل خروج بازیكنان امید از كشور را حل كردیم؟ آیا واقعا بستر لازم برای كار كردن را در این تیم فراهم كردیم؟ متاسفم كه سی‌سال است در فوتبال فقط یك اشتباه را تكرار می‌كنیم. ما مدام برسر این مشكل دور می‌زنیم. تغییر و تحولات در مسوولیت‌های ما خیلی زیاد است.

محمدخانی با بیان اینكه بهتر است از ورزشی‌های در مدیریت‌های ورزشی استفاده شود، تاكید كرد: ما چهره‌های فوتبالی با سواد زیادی داریم كه مجالی برای مدیریت در مجموعه فوتبال كشور پیدا نمی‌كنند. یكی از قدیمی‌ها (مهدی مناجاتی) در برنامه 90 می‌گفت از ما نظر نمی‌گیرند. نظرات برای پیشرفت فوتبال زیاد است، اما متاسفانه كسی عمل نمی‌كند. چرا این باتجربه‌های فوتبال حتی به عنوان مشاور در كنار مدیران كنونی نیستند؟!

كاپیتان تیم ملی در جام جهانی 1998 فرانسه، گفت: اصلا من اعتقاد دارم چهره‌ای چون علی دایی باید به عنوان وزیر ورزش ایران انتخاب شود. چرا ما از این پتانسیل‌ها كه سال‌های زیاد طول كشیده تا به این اعتبار برسند، استفاده نمی‌كنیم؟ فیفا به عنوان بالاترین مرجع فوتبال دنیا دایی را به عضویت كمیته جوانان خود در آورده است، اما ما چه بهره‌ای از او می‌بریم؟ حضور این شخص كه سواد لازم برای كار مدیریتی در ورزش دارد، می‌تواند اعتبار بین‌المللی فوتبال ما را افزایش دهد.

محمدخانی در ادامه این بحث با انتقاد از دایی، خاطرنشان كرد: فكر می‌كنم دایی هم بدش نمی‌آید همچنان در مربیگری باشد. انگار خودش هم خوشش آمده و دیگران هم مدام به او فرصت می‌دهند تا در این سطح فعالیت كند. بی‌شك اعتبار بین‌المللی او به پیشرفت خودش و فوتبال ما كمك شایانی می‌كند.

این مربی فوتبال با بیان اینكه هزینه‌های هدررفت در فوتبال ایران زیاد است، ادامه داد: زمانی كه ما در دهه 90 بازی می‌كردیم مشكلات زیادی داشتیم. آن زمان كفش و لباس‌هایمان از خارج خریداری می‌شد. همه با حداقل‌ها كار می‌كردند. مربیان بعضا ماهیانه چهل هزار تومان حقوق می‌گرفتند؛ تازه برخی آن را هم صرف تهیه امكانات لازم برای بازیكنان می‌كردند. اما الان هشتصد میلیون تومان می‌گیرند و قولی هم برای موفقیت نمی‌دهند!

وی افزود: چند ورزشگاه ما چمنی مانند استادیوم آزادی دارد؟ وقتی باشگاه‌های ما هنوز زمین تمرینی مناسب ندارند، پولی صرف آموزش و پرورش استعدادهای مختلف در فوتبال نمی‌شود، برای موفقیت در 10 سال دیگر سرمایه‌گذاری نمی‌كنیم، چطور می‌توان انتظار پیشرفت را در فوتبال داشت. با این وضعیت فرگوسن و مورینیو هم نمی‌توانند به این فوتبال كمك كنند. تنها با بخشی از پول‌های هنگفتی كه صرف آوردن مربیان طراز اول می‌شود، می‌توان برای تیم‌های پایه كار كرد. ما باید درك كنیم كه این فوتبال ادامه داشته و جوانان و نوجوانان ما باید ادامه راه را بروند. ما با این رویه‌ها تنها خودمان را گول می‌زنیم.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:atynews.com