"تيم پرسپوليس اكنون دقيقا هم گروه همان تيم‌های قرار داشت كه فصل گذشته با ما همگروه بوده يعنی الاتحاد الوحده و بنيادكار."
 
آتی نیوز: مجید صالح یكی از مربیان تحصیل كرده باشگاه ذوب آهن است، صالح كه مراحل مربیگری را آرام آرام و به دور از حاشیه طی كرده سعی می‌كند به یكباره بر صندلی داغ سرمربیگری نشیند. او حتی پیشنهاد سرمربیگری تیم ملی امید را به دلیل اینكه تجربه كافی در تیم‌های پایه نداشت، نپذیرفت.
صالح گفت و گویی تفصیلی با شبكه خبری آتی نیوز انجام داده كه متن آن را در زیر می‌خوانید:

* ذوب آهن یك تیم، ستاره دارد

تیم ذوب آهن یك تیم ستاره دارد. یعنی آنكه تمامی نفرات آن هماهنگ هستند و به این ترتیب یك تیم شاخص داریم. ما واقع بینانه جلو می‌رویم كار سختی پیش رو داریم با همین نفرات فصل گذشته تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفتیم و اكنون نیز تلاش خواهیم كرد به جمع 8 تیم نهایی برسیم. حدود 30 مسابقه است كه با 14 بازیكن بازی می‌كنیم و این مسئله مشكل اصلی ما است و اینكه نمی‌توانیم یار جدید اضافه كنیم در حالی كه حریفان ما در آسیا بازیكن قرضی می‌گیرند باید آئین نامه باشگاه‌ها را در زمینه نقل و انتقال بازیكنان تغییر بدهیم.
استعداد در ایران زیاد است اما تمامی باشگاه مشكلات مالی دارند مشكلاتی كه تیم‌های شرقی آسیا مانند كره و ژاپن كمتر به آنها دست به گریبان هستند. با همین موجودی نیز ذوب آهن تیمی از پیش بازنده نیست. و اكثر تیم‌های غرب آسیا از تیم‌های ایرانی می‌ترسند. 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا از نظر تماشاگران، امكانات ورزشگاه و ... بهترین‌های كشور ما هستند با این حال آنها نیز چنین مشكلاتی دارند.

* می‌گفتند می‌خواهید با اسكولاری عكس یادگاری بگیرید

خوشحالیم كه به دور بعدی صعود كردیم. فصل گذشته نیز ما در گروه مرگ قرار داشتیم. برخی‌ رسانه‌ها نوشتند؛ مربیان ذوب آهن می‌خواهند با اسكولاری عكس یادگاری بگیرند و آن را در آلبوم افتخارات‌شان نگه دارند.
همین هنزو هكتور سرمربی كنونی الشباب فصل گذشته الاتحاد را هدایت می‌كرد ولی در نهایت ما توانستیم از گروه خود صعود كنیم. بنابراین لیگ قهرمانان آسیا استراتژی خاصی می‌طلبد اینكه بسیار باهوش بازی كنیم و برای هر مسابقه هدف گذاری داشته باشیم. مهم این است كه سرگروه بشویم تا بتوانیم از امتیاز میزبانی استفاده كنیم، باید محتاط و فرصت طلب باشیم و هوشمندانه به مسابقات نگه كنیم.

* تیم‌های عربی از تیم‌های ایرانی هراس دارند

پس از پایان فصل گذشته چند بازیكن از دست دادیم با این حال تلاش خواهیم كرد كه به جمع 8 تیم صعود كنیم. استراتژی ما در این فصل رسیدن به قهرمانی آسیاست. نتیجه مساوی كه برابر الشباب در عربستان گرفتیم برای ما خوب بود. تیم‌های عربی از تیم‌های ایرانی هراس دارند.
فصل گذشته مس كرمان الهلال را برد و امسال كه پرسپولس در عربستان شكست خورد این پیروزی برای آنها خیلی مهم بود. در مجموع پس از نایب قهرمانی فصل گذشته ذوب آهن تیم‌های عربی از تیم‌های ایرانی می‌ترسند.دیدید كه پرسپولیس توانست الاتحاد را هم در تهران شكست داد.

* مربیگری برای علی دایی زود بود

من در یك محیط صنعتی كار كرده‌ام در شركتی مانند سایپا فعال بودم ما در زمینه صنعت تحت تاثیر ژاپن و كره هستیم در صنعت بحثی به نام كایزن داریم كایزن به شما می‌گوید برای تولید بهتر هر فردی از مدیر عامل مجموعه تا كوچكترین فرد می‌تواند برای بهتر شدن تولیدات اظهار نظر كند و اگر نظرش خوب و مثمر ثمر بود به او نیز جایزه می‌دهند.
در همین محیط صنعتی كره و ژاپن همه از شاگردی به استادی می‌رسند ما در ایران نژاد برتر هستیم و افرادی بسیار باهوشی داریم اما باید یاد بگیریم شاگردی كنیم تا به استادی برسیم و در سایه نظم و تلاش به پیشرفت برسیم. مربیان كره و ژاپن سال‌ها شاگردی مربیان خارجی را كرده‌اند و اكنون استاد شده‌اند. هم دوره‌های من مانند علی دایی برای مربیگری عجله كرده‌اند شاید بهتر بود با مربیان با تجربه كار می‌كردند و بعد به سراغ سرمربیگری می‌رفتند.
آدم از سرمربیگری چه هدفی می‌تواند داشته باشد؟ اینكه می‌خواهد ایده و عقاید خودش را بگوید البته باید در كار مشورت پذیر باشد. هر چند در نهایت خود سرمربی است كه تصمیم نهایی را می‌گیرد. با این حال سرمربیگری یك كار تیمی است البته همانطور كه 95 درصد هجمه ناكامی متعلق به سرمربی است بنابراین 95 درصد تصمیمات و اختیارات نیز را باید او بگیرد. البته در تیم ذوب آهن منصور ابراهیم زاده نظر مربی بدنساز امینی زاده را در بخش بدنسازی و در دروازه بانی نظر تومیسلاو و در بخش پزشكی نظر پزشك تیم را جویا می‌شود و با سایر همكارانش گفت و گو می‌كند و در نهایت تصمیم نهایی را می‌گیرد.

* با شایعه تبانی و عدم تجربه ما قهرمانی لیگ از دست رفت

فصل گذشته خود را از پیش قهرمان می‌دانستیم و به فكر عكس انداختن برای قهرمانی در لیگ برتر بودیم. ضمن اینكه مسائلی پیش آمد مانند اینكه گفتند 2 تیم از صنایع سنگین هستند و فولاد خوزستان به راحتی از ذوب آهن شكست می‌خورد و تبانی می‌كنند. این مسائل باعث شد در آخرین لحظه قهرمانی را از دست بدهیم و نایب قهرمان شویم.

* فشار زیادی تحمل كردیم

2 سال پیش تیم ملی ما برابر عربستان شكست خورد اما پس از آنكه توانستیم الهلال را در عربستان شكست دهیم به ما گفتند شما یك كار بسیار بزرگ انجام دادید. ما مجموعه خوبی داریم با این حال برای موفقیت به جذب چند بازیكن جدید نیازمندیم. برای قهرمان شدن باید ابزار قهرمانی را به طور كامل در اختیار داشت. ما چند دوره است كه در كورس قهرمانی قرار داریم این مسئله فشار زیادی را بر ما ایجاد میكند.

* بایدپزشكان ما در كنار تیم‌های اروپایی قرار گیرند

ما عادت كرده‌ایم مدام خودمان را با باشگاه‌های اروپایی مقایسه می‌كنیم و می‌گوییم آنها هر 3 یا 4 روز یكبار مسابقه می‌دهند اما نمی‌گوییم كه آنها چگونه بازیكنانشان را ریكاوری می‌كنند. علم ریكاوری آنها را به طور دقیق نمی‌دانیم. اینكه آنها چه مكمل‌های غذایی و دارویی استفاده می‌كنند و چه كارهایی فیزیوتراپی و تمرینی را برای ریكاوری انجام می‌دهند.
ما بازیكنان را مدام به سونا و استخر می‌بریم بنابراین باید از متخصصان علم تغذیه بخواهیم كه 60 ، 70 روز در كنار تیم‌های مطرح اروپایی باشند و یا پزشكان ما نیز همین دوران را در باشگاه‌های اروپا سپری كنند. نكات ریز و مهمی هستند كه ما نمی‌دانیم، شاید اساس كار یكی باشد اما تفاوت‌های بسیاری وجود دارد و این ریزه كاری‌ها مانند نازك كاری و زیبایی‌های یك ساختمان می‌باشد. اینكه آرسنال با آث میلان چگونه بازیكنانشان را برای مسابقات فشرده آماده میكند.

*پرسپولیس در گروه ذوب آهن قرار داشت

اتفاق جالی كه در لیگ قهرمانان آسیا رخ داده این است كه تیم پرسپولیس اكنون دقیقا هم گروه همان تیم‌های قرار داشت كه فصل گذشته با ما همگروه بوده یعنی الاتحاد الوحده و بنیادكار اگر ذوب آهن نیز در این گروه قرار داشت همان گروه فصل گذشته تكرار شده بود البته اكنون پرسپولیس جانشین ما شده است.
ولی ما بنیاد كاری را شكست دادیم كه اسكولاری و ریوالدو داشت و بازی با الاتحاد عربستان را در حالی كه 2 بر صفر عقب بودیم به تساوی دو بردو رسیدیم.حالا ببینیم پرسپولیس در این گروه چه می‌كند. همانطور كه گفتم ذوب آهن با نتایجی كه گرفت تیم‌های عربی را از تیم‌های ایرانی ترساند و اكنون راه برای تیم‌های ایرانی همواره تر شده است.
هر چند حریفان ما دستمزد‌های میلیون دلاری به بازیكنانشان می‌دهند با این حال ما یك تیم قدرتمند هستیم كه بر اساس نظم تیمی كار می‌كنیم. بنیادكار 8 میلیون دلار به یكی از آن بازیكنان آن فصلش پول پرداخت كرده بود این رقم برابر با كل بودجه ذوب آهن بود با این حال ما به فینال رسیدیم و سعی می‌كنیم در این فصل نیز راه قهرمانی را طی می‌كنیم.
 
  
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:atynews.com