بارسلونا فصل 2011-2010 را با آماری پشت سر گذاشت که مایه تحسین همه بود.
گل:آبی و اناری‌پوشان توانستند در شرایطی قهرمان لالیگا شوند که بیست و چهار هفته پیاپی را در صدر جدول گذراندند. آنها در هفته سیزدهم به صدر جدول رسیدند، یعنی روزی که رئال مادرید را پنج بر صفر شکست دادند.

بارسا با 92 امتیاز قهرمانی خود را مسجل کرد، ولی آنها نمی‌توانند به رکورد 99 امتیاز فصل پیش خود برسند.

 
باشگاه در این فصل 29 بازی لیگ را برد که 16 بازی در نوکمپ بود و 13 بازی در خارج از خانه. آنها تنها دو شکست داشتند، یکی در ورزشگاه خودشان مقابل ارکولس و دیگری دو هفته پیش در ورزشگاه رئال سوسیه‌داد. کاتالان‌ها در این فصل آمار گل‌زنی مشابهی با فصل پیش داشتند و با دو بازی کمتر 92 گل زده‌اند. بارسا در فصل پیش 98 گل زده بود.


ترکیبی که پپ گواردیولا بیش از همه ترجیح می‌داد به این ترتیب بود: والدس در دروازه، آلوس، پیکه، پویول و آبیدال در دفاع، بوسکتس، چابی و اینیستا در خط میانی و پدرو، ویا و مسی در خط حمله. پپ گواردیولا بارها این ترکیب را به میدان فرستاد و نتایج خوبی گرفت. آنها با این ترکیب سویا و رئال مادرید را در خانه خودشان پنج بر صفر بردند و در خانه مالاگا چهار بر یک پیروز شدند. همچنین در خانه اسپانیول پنج بر یک پیروز شدند.

بیشترین دقایق بازی برای بارسلونا به لیونل مسی اختصاص دارد. ستاره آرژانتینی فصلی عالی را گذراند و 2861 دقیقه در 33 بازی به میدان رفت. نزدیک‌ترین فرد به این آمار دانیل آلوس با 2833 دقیقه در 33 بازی است.

بازیکنی که کمترین دقایق بازی را داشت هم جاناتان دوس‌سانتوس مکزیکی بود که تنها هفت دقیقه بازی کرد.


یکی از رکوردهایی که بارسلونا در این فصل شکست روند پیروزی‌های پیاپی بود. این رکورد متعلق به رئال مادرید در سال‌های 1960 تا 1962 بود که آنها توانستند 15 برد پیاپی داشته باشند، اما امسال بارسلونا این رکورد را با 16 برد پیاپی از آن خود کرد. این روند با تساوی یک بر یک مقابل اسپورتینگ خیخون متوقف شد.

حرف‌های بسیاری درباره مالکیت توپ در تیم گواردیولا زده می‌شود. فوتبال پر از پاس بارسلونا حتی بهتر از فصل پیش بود. آنها فصل پیش به صورت میانگین 68 درصد مالکیت توپ داشتند، ولی امسال این عدد به میانگین 73 درصد در هر بازی رسید. تیمی که کمتر از همه اجازه مالکیت توپ را به بارسلونا داد، والنسیا بود که در 16 اکتبر در نوکمپ مالکیت توپ خوبی داشت و نگذاشت بارسلونا بیش از 56 درصد اوقات بازی توپ را در اختیار داشته باشد. البته بارسلونا دو بر یک پیروز شد.


بارسلونا در این فصل نه تنها در صدر جدول لالیگا قرار گرفت، که در صدر جدول بازی جوانمردانه هم حضور دارد. آنها 93 کارت زرد، یک مورد دوکارته شدن بازیکن و یک کارت قرمز در کارنامه خود دارند. بدترین عملکرد را در این جدول ساراگوسا دارد که 121 کارت زرد، 3 مورد دوکارته شدن و 4 کارت قرمز داشته.

بارسلونا کمترین خطا را هم انجام داده که 378 خطا در تمامی فصل است، و ویارئال با 442 خطا در رده دوم قرار دارد.

بارسلونا با 92 گل زده بهترین خط حمله در تمامی لیگ‌های بزرگ اروپایی را داراست و رتبه دوم در این زمینه متعلق به رئال مادرید با 91 گل زده است. کاتالان‌ها همچنین با رکورد حیرت‌انگیز تنها 20 گل خورده در فصل بهترین آمار خط دفاعی را دارند. نزدیک‌ترین آمار به آنها متعلق به رئال مادرید با 31 گل خورده است. به این ترتیب جایزه زامورا به ویکتور والدس خواهد رسید.


بهترین برد باشگاه کاتالان تا این‌جای فصل برد هشت بر صفر در خانه المریا بوده است. بیش از نیمی از گل‌های بارسا را مسی (31)، ویا (18) و پدرو (13) زده‌اند. پدرو رکورد بیشترین گل‌زنی در دیدارهای پیاپی در این فصل را دارد. او در شش بازی هشت گل زد ولی نتوانست به رکورد گل زدن در هفت بازی پیاپی یوهان کرویف در فصل 74-1973 برسد.

بارسلونا همچنین طلایی‌ترین ذخیره را داشت: بویان کرکیچ. بویان بیشترین گل زده به عنوان بازیکن تعویضی را داراست و پس از ورود به میدان در اواسط بازی چهار گل زده است. کریم بنزما، آلوارو نگردو و خوسه لئوناردو اویوا به عنوان بازیکن ذخیره سه گل زده‌اند.

این نتایج به شدت به سود پپ گواردیولا است. به سختی می‌توان به آمار بارسلونا رسید، هرچند که رئال مادرید در سه فصل اخیر که بارسا قهرمان شده رقیبی بسیار سرسخت بوده و آمار فوق‌العاده‌ای داشته است.
 
 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:goal.com