با قهرمانی تیم بارسلونا تیمهای اسپانیایی برای سیزدهمین بار قهرمان ليگ قهرمانان اروپا شدند و در ضمن گواردیولا ششمین فردی لقب گرفت که بعنوان بازیکن و مربی قهرمان این جام با ارزش گردید.
 
 
تابناک:ضمنا تیمهایی ایتالیایی با 12 قهرمانی و تیمهای انگلیسی با 11 قهرمانی از این حیث در مکانهای بعدی جای دارند .

شرح بازی 

در ابتدای این دیدار شیاطین سرخ كه در خاك كشورشان به‌میدان رفته بودند با ارائه پرسینگ بر روی بازیكنان بارسا بازی را بهتر از این تیم آغاز كردند و موقعیت‌هایی را بر روی دروازه شاگردان گواردیولا تدارك دیدند؛ اما پس از آن و سپری شدن زمان بازی بارسایی‌ها شروع به ارائه پاس‌های معروف خود كردند كه چندان به مذاق هوادارن منچستر خوش نیامد و با سوت‌های ممتد به‌دنبال برهم زدن تمركز بارسایی برآمدند. 

 

در ادامه روی پاسكاری زیبا و چشم‌نواز شاگردان گواردیولا در دقیقه 16 بازی، پدرو رودریگوئز در موقعیت خوبی قرار گرفت كه با بی‌دقتی توپ را از كنار دروازه ادوین فن‌درسار به بیرون فرستاد. 

پس از این موقعیت، بارسلونا به‌طور كامل توپ و میدان را در اختیار گرفت تا شاگردان فرگوسن نظاره‌گر میدان‌داری حریف كاتالانی خود باشند. 

 

در ادامه این بازی، شوت سركش داوید ویا از پشت محوطه جریمه منچستر با فاصله اندك از كنار دروازه این تیم عبور كرد. ویا در فاصله كمتر از یك دقیقه صاحب موقعیت دیگری شد كه فن‌درسار به‌خوبی توپ را مهار كرد. 

حملات متعدد بارسایی‌ها كه هر لحظه بوی گل می‌داد با عصبانیت و اعتراض شدید سرآلكس فرگوسن همراه بود كه با فریاد از شاگردانش می‌خواست تا تحت تاثیر بازی بارسایی قرار نگیرند. 

در ادامه بارسلونا مزد بازی بهتر خود را گرفت و روی پاس استثنایی ژاوی هرناندز، پدرو رودریگوئز در موقعیت تك‌به‌تك با فن‌درسار قرار گرفت و در دقیقه 27 دروازه شیاطین سرخ را باز كرد تا فرگوسن مغموم و ناراحت تنها برروی نیمكت به عملكرد بازیكنان تیمش بیاندیشد. 

 

پس از این گل، بازی روند عادی خود را طی می‌كرد تا وین رونی در دقیقه 34 روی حركتی كه خودش سازنده آن بود پاس دقیقی را در موقعیت مشكوك به آفساید در اختیار رایان گیگز قرار داد و این بازیكن ولزی بار دیگر رونی را صاحب توپ كرد تا این بازیكن ملی‌پوش انگلیسی دروازه ویكتور والدس را بگشاید تا بازی به تساوی كشیده شود. 

 

پس از گل شیاطین‌سرخ، بار دیگر بارسایی‌ها توپ و میدان را در اختیار گرفتند و موقعیت‌هایی را هم بر روی دروازه منچستر تدارك دیدند كه مهمترین فرصت شاگردان گواردیولا حركت داوید ویا در عمق خط دفاعی منچستر و پاس رو به‌جلو برای مسی بود كه مهاجم ریزنقش آرژانتنی هر چقدر تلاش كرد تا به‌توپ برسد، موفق نشد تا فن‌درسار با خوش‌شانسی گل دیگری را درون دروازه خود نبیند. 

 

درنهایت نیمه اول این دیدار با تساوی یك بر یك به‌پایان رسید و دو تیم در این نیمه با نتیجه مساوی راهی رختكن شدند. 

 

*شرح نیمه دوم: 

 

در این نیمه شاگردان گواردیولا با دقایقی تاخیر وارد زمین بازی شدند و پس از سوت داور و آغاز نیمه دوم، باردیگر بازی هجومی خود را به‌نمایش گذاشتند و حملات نصفه‌و‌نیمه‌ای را بر روی دورازه منچستر ایجاد كردند كه در دستیابی به گل ناكام بودند. 

 

حملات بارسایی‌ها همچنان ادامه داشت تا لیونل مسی با پاس عرضی اینیستا در پشت محوطه جریمه منچستریونایتد صاحب توپ شد تا بر روی تعلل و غفلت مدافعان شیاطین سرخ، این بازیكن با شوتی محكم و تماشایی در دقیقه 54 دروازه ادوین فن‌درسار را باز كرد تا دوازدهمین گل خود را در لیگ قهرمانان آسیا به‌ثمر برساند تا همچنان ركورد خود را در این پیكارها بهبود بخشد و مردان كاتالانی با نتیجه 2 بر یك پیش بیافتند. 

 

برتری شاگردان گواردیولا، سبب شد تا منچستری‌ها روبه‌جلو حركت كنند و از لاك دفاعی خارج شوند، این موضوع باعث شد تا آبی‌و‌اناری‌ها فضای بیشتری را برای ارائه تیكی‌تاكای خود داشته باشند و ضد حملات خطرناكی را بر روی دروزاه شاگردان فرگوسن فراهم كنند. 

 

در یكی از این حملات، مسی در موقعیت مناسب دیگری قرار گرفت، اما عكس العمل مناسب فن‌درسار مانع از به‌ثمر رسیدن گل دیگری برای بارسا شد. 

 

تشویق هواداران بارسلونا كه سر از پا نمی‌شناختند روند روبه‌جلو شاگردان گواردیولا را به همراه داشت و شوت‌های متعدد بازیكنان بارسا كه در نیمه دوم رو به این حربه تاكتیكی آورده بودند، یكی پس از دیگری با عكس‌العمل فن‌درسار مهار شد تا گل‌های بیشتری برای مردان كاتالان به‌ثمر نرسد. 

 

در ادامه لیونل مسی این‌بار در نقش سازنده‌گل ظاهر شد و با برهم ریختن لایه‌های دفاعی منچستر داوید ویا را در موقعیت گلزنی قرار داد تا این مهاجم با ضربه‌ای كات‌دار و تماشایی دروازه فن‌درسار شوت‌گیر را در دقیقه 69 گشود تا گل سوم شاگردان گواردیولا به‌ثمر برسد و آب‌سردی بر پیكره شیاطین سرخ ریخته شود. 

 

شاگردان فرگوسن برای كاهش فاصله حملاتی را بر روی دروازه بارسا داشتند و نانی مهاجم شیاطین سرخ موقعیت‌هایی را بدست آورد كه در نهایت در به‌ثمر رسیدن گل ناكام بود تا درنهایت بارسلونا با نتیجه 3 بر یك قهرمان اروپا شود. 

در لحظات پایانی پپ گواردیولا، مدافع متعصب خود كارلوس پویول را روانه میدان كرد تا كاپیتان كاتالان‌ها خود را آماده بالای سر بردن جام قهرمانی كند. 

 

بارسلونا با این پیروزی برای چهارمین بار عنوان قهرمانی اروپا را تصاحب كرد تا گواردیولا نیز به‌عنوان سرمربی ركورد جدیدی را در كارنامه خود ثبت كند. 

 

بارسلونا با سیستم 3-3-4 و با ترکیب والدس، آلوس،  پیکه، ماسچرانو، آبیدال، چابی،بوسکتس، اینیستا ، پدرو، مسی و ویا در زمین حاضر بودند و درکمال تعجب پویول روی نیمکت ذخیره ها قرار داشت.سایر نیمکت نشینان بارسا، اویر، کیتا، آدریانو، تیاگو، آفلای و بویان بودند

 

گواردیولا با این قهرمانی به‌عنوان تنها مربی شناخته شد كه هم به‌عنوان بازیكن در سال 1992 و هم مربی در یك ورزشگاه (ویمبلی) عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان را بدست آورده است. 

 

شاگردان فرگوسن نیز با این شكست و كسب عنوان نایب‌قهرمانی، نتوانستند انتقام دیدار سال 2009 در ورزشگاه رم را بگیرند و بازهم در مصاف با بارسا ناكام ماندند. 

 

این دیدار به قضاوت ' ویكتور كاسای ' داور 37 ساله مجارستانی در ورزشگاه ویمبلی شهر لندن برگزار شد . 

تاكنون بارسلونا سه بار در سالهای 1992 - 2006 و2009 قهرمان این مسابقات شده و منچستر یونایتد نیز سه بار به این مهم نائل گشته است . منچستریها در سالهای 1968 - 1999 و 2008 فاتح این جام معتبر شده اند .

 

همه چیز در باره بارسلونا و منچستریونایتد 

مچستریونایتد و بارسلونا قهرمان لیگ برتر انگلیس و لالیگای اسپانیا برای فتح چهارمین عنوان قهرمانی خود در لیگ قهرمانان اروپا امشب در ورزشگاه ومبلی لندن به مصاف هم رفتند.

 بارسلونا و منچستریونایتد بعد از دو سال بار دیگر در فینال لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یکدیگر رفتند. بارسا در فینال دو سال پیش با نتیجه 2 بر صفر و با گل‌های ساموئل اتوئو در دقیقه 10 و لیونل مسی در دقیقه 70 از سد حریف بریتانیایی خود گذشت.

 

بارسلونا:

 

بارسلونا در رقابت‌های امسال در گروه D به همراه کپنهاگن، رابین کازان و پاناتینایکوس قرار داشت. آبی و اناری‌ها به راحتی و با کسب 14 امتیاز از مجموع 6 بازی به دور بعدی صعود کردند.

 

در دور حذفی بارسا حریف آرسنال شد، آنها در بازی رفت با نتیجه 2 بر یک مغلوب توپچی های لندن شدند اما در بازی برگشت با نتیجه 3 بر یک پیروز شدند تا در مجموع 4 بر 3 از سد حریف سرسخت خود بگذرند. این بازی جنجال‌های زیادی به همراه داشت و اخراج فان پرسی توسط داور این دیدار حرف و حدیث‌های بسیار به همراه داشت.

 

بارسلونا در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف شاختار دونتسک رفت و با پیروزی 5 بر یک در نوکمپ و یک پیروزی یک بر صفر در اوکراین به نیمه نهایی رسید و حریف رقیب دیرینه خود رئال مادرید شد. بارسا در یک بازی دیدنی در سانتیاگو برنابئو توانست 2 بر صفر میزبان خود را مغلوب کند و با تساوی یک - یک در نیوکمپ آبی و اناری‌ها را به فینال ومبلی رساند.

 

منچستریونایتد:

یونایتد این فصل لیگ قهرمانان را در گروه C رقابت‌ها و با حضور والنسیا، رنجرز و بورسااسپور آغاز کرد. شیاطین سرخ در این گروه کار سختی در پیش نداشتند و موفق شدند با کسب 14 امتیاز از 6 بازی به عنوان تیم اول به دور بعدی رقابت‌ها صعود کنند.

 

در مرحله حذفی یونایتد حریف مارسی شد و بعد از تساوی بدون گل در فرانسه موفق شد در اولدترافورد 2 بر یک پیروز شود و به مرحله یک چهارم نهایی برسد. در این مرحله یونایتد به مصاف حریف دیرینه خود چلسی رفت و در مجموع دو دیدار رفت و برگشت 3 بر یک به برتری دست یافت.

 

در نیمه نهایی شاگردان فرگوسن با شالکه روبرو شدند. شاید این آسان‌ترین حریف ممکن در نیمه نهایی برای یونایتد‌ها بود. آنها در مجموع دو بازی موفق شدند با نتیجه 6 بر یک حریف آلمانی خود را شکست دهند و به فینال ومبلی برسند.

 

نتیجه:

 

به نظر اکثر کارشناسان هر دو تیم بختی مساوی برای کسب عنوان قهرمانی داشتند. ولی بارسا اجازه خودنمایی به تیم منچستر نداد . البته اما نباید فراموش کرد که در فصل 92-1991 بارسلونا اولین قهرمانی در لیگ قهرمانان خود را در همین ومبلی و با پیروزی یک بر صفر مقابل سمپدوریا به دست آورد.

 

یونایتد شاید بهترین فصل خود را تجربه نکرده باشد اما آنها دفاع مستحکم و دروازه بان مطمئن آنها تا به حال تنها 4 گل در لیگ قهرمانان دریافت کرده بود. ولی در بازی فوق 3 گل دیگردریافت کردند .

 

آمار جالب و خواندنی در مورد دو تیم:

 

* بارسلونا در 6 فینال لیگ قهرمانان حضور داشته و کارنامه آنها سه شکست و سه پیروزی بوده است. البته آنها در دو فینال قبلی که در آن حاضر بودند در سال 2006 آرسنال و در سال 2009 منچستریونایتد را مغلوب کرده اند.

 

* پپ گواردیولا سرمربی فعلی بارسا در فینال لیگ قهرمانان سال 1992 که در ومبلی برگزار شد با 21 سال سن حضور داشت.

 

* لیونل مسی در این فصل در 12 بازی اروپایی برای بارسا 11 گل به ثمر رسانده بود و با گلزنی در این دیدار با رکورد 12 گل رود فان نیستلروی مساوی کرد.

 

*  کارلس پویول در بازی امشب یکصد و یکمین بازی خود را در لیگ قهرمانان برای بارسا انجام داد.

 

* بارسلونا پیش از این بازی تا به حال 11 بار مقابل منچستریونایتد به میدان رفته بود اما تنها سه بار مقابل حریف بریتانیایی خود به برتری رسیده است. نکته جالب اینکه هیچ یک از دو تیم سابقه دو پیروزی پشت سر هم را مقابل یکدیگر در کارنامه نداشتند

 

* منچستریونایتد نیز همانند بارسلونا اولین عنوان قهرمانی خود در لیگ قهرمانان را در ومبلی کسب کرده است. آنها در فینال رقابت‌ها در سال 1968 با نتیجه 4 بر یک بنفیکا را شکست دادند و قهرمان شدند. بابی چارلتون، جورج بست و برایان کید برای یونایتد در آن بازی گلزنی کردند.

 

* سر الکس فرگوسن به دنبال هت‌تریک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست. در صورت قهرمانی یونایتد در بازی فردا شب فرگوسن با رکورد قهرمانی‌های باب پیزلی سرمربی اسبق لیورپول برابری خواهد کرد.

 

* ادوین فان در سار بعد از بازی فینال از فوتبل خداحافظی خواهد کرد اما در صورت قهرمانی یونایتد او مسن ترین بازیکنی لقب می گرفت که لیگ قهرمانان اروپا را فتح می‌کرد. پائولو مالدینی با قهرمانی میلان در سال 2007 با 38 سال و 332 روز مسن ترین بازیکنی است که لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده است.

 

* منچستریونایتد در بازی‌های خانگی رقابت‌های لیگ قهرمانان این فصل خود هیچ گلی دریافت نکرده است.

 

* منچستریونایتد بعد از بازسازی ورزشگاه ومبلی 9 بار در آن بازی کرده است که 5 پیروزی و 4 شکست در کارنامه خود دارد. آخرین بازی آنها در ومبلی با شکست یک بر صفر مقابل منچسترسیتی در نیمه نهایی جام حذفی همراه بود.

 

 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:tabnak.ir
 
 
مطالب داغ ورزشی:
دو بازيكن از ليست پرسپوليس خط خوردند
سعیدلو به سازمان تربیت بدنی نرفت!
دختری که حجاب را به لیگ برتر آورد+عکس 
اوقات فراغت کار دست شمس داد/سرمربی تیم ملی بینی خود را عمل کرد
عکس/ امان از دست برهانی!