در حالی که کمتر از دوماه دیگر یازدهمین دوره لیگ‌برتر آغاز می‌شود بخش عمده ای از 18 تیم حاضر در این رقابتها با مشکلات مدیریتی، انتخاب کادر فنی و بازیکنان مورد نیازشان مواجه هستند و تعداد کمی در آرامش بسر می‌برند.
 
 
 
مهر: درحالیکه 25 روز از پایان لیگ برتر و 4 روز از مشخص شدن قهرمان جام حذفی گذشته است و طبق اعلام سازمان لیگ، یازدهمین دوره رقابت‌های فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از یازدهم مردادماه آغاز می‌‍شود و تا آغاز این مسابقات کمتر از 50 روز زمان باقیمانده است، تکلیف بسیاری از تیم‌های شرکت کننده در این دوره از رقابت‌ها هنوز مشخص نیست.

بعضی از تیم‌ها در وضعیت انتقالی و "هبه" شدن قرار دارند، برخی دیگر در چرخه خصوصی شدن گرفتار شده‌اند، تعدادی منتظر مشخص شدن بحث استفاده یا استفاده نکردن از بودجه دولتی هستند تا بتوانند با تعیین بودجه باشگاه به فکر بستن تیم و آماده‌سازی برای حضور در این مسابقات باشند و برخی دیگر در چرخه انتخاب مدیرعامل و سرمربی هستند.

البته بحث انتخاب وزیر ورزش هم در آینده تعدادی از تیم‌ها تاثیرگذار است اما قانون تعیین سقف قراردادها و رقابتی که باشگاه‌ها از یکسو برای جذب بازیکنان مطرح با تنها 350 میلیون تومان و از سوی دیگر جهت معرفی باشگاه‌ها، مدیران و بازیکنان متخلف خواهند کرد، سوژه دیگری است که نابسامانی‌های موجود در فصل نقل و انتقالات را افزایش می‌دهد.

قطعا تداوم احتمالی این تاخیرها، تاثیر منفی‌اش را بر وضعیت مسابقات لیگ یازدهم می‌گذارد و سطح کمی و کیفی این رقابت‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در این شرایط تنها وضعیت چند باشگاه که تعدادشان در حدود انگشتان دست است، تقریبا مشخص بوده اما شرایط مدیریت، کادر فنی و شرایط حضور تیم‌های دیگر در یازدهمین دوره لیگ‌برتر در ابهام قرار دارد.

سپاهان اصفهان: کادر فنی و ستاره‌ها در ابهام
تاکید غلامحسین حسینی بر رعایت قانون سقف قراردادها مدیران باشگاه سپاهان را در شرایط سختی قرار داده است. آنها که به گفته رئیس هیئت مدیره باشگاه در فصل گذشته قانون سقف قراردادها را رعایت نکردند، برای تمدید قرارداد بازیکنان مطرح خود از جمله سیدمهدی رحمتی، هادی عقیلی، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، جواد کاظمیان، غلامرضا عنایتی و ... و جذب ستاره‌های جدید با مشکل زیادی مواجه شده‌اند تا تیم کهکشانی‌ها با کمبود ستاره مواجه شود.

در این بین ادامه همکاری امیر قلعه‌نویی با سپاهان هم به در‌های بسته خورده و به نظر می‌رسد اگر وضعیت همکاری قلعه‌نویی با تراکتورسازی قطعی شود، مسئولان باشگاه با گزینه‌های دیگری وارد مذاکره می‌‍شوند. شاید در صورت توافق نکردن ابراهیم‌‎زاده با ذوب‌آهن، این مربی هدایت سپاهان را در فصل آینده برعهده بگیرد. البته بحث حضور دایی در سپاهان هم یکی از اتفاقات مهم روز فوتبال است. 

استقلال تهران: جذب ستاره‌ها با صندلی لرزان
پس از حذف استقلال از جام حذفی و پایان کار این تیم در فصل 90-89 فوتبال ایران، علی فتح‌الله‌زاده که روی صندلی لرزان مدیریت نشسته، مذاکراتش را با بازیکنان مدنظر و به قولی ستاره‌های لیگ آغاز کرده است. البته سرپرست باشگاه استقلال با صراحت از تداوم سرمربیگری پرویز مظلومی در تیم فوتبال این باشگاه صحبت و از این مربی کاملا حمایت کرده است.

البته وضعیت باشگاه استقلال هم در مواردی با شرایط باشگاه پرسپولیس شباهت دارد زیرا ممکن ‌است پس از انتخاب سرپرست وزارت ورزش و در نهایت معرفی هیئت مدیره استقلال، فرد جدیدی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال انتخاب شود و امکان تغییر در کادر فنی هم وجود داشته باشد.

ذوب‌آهن اصفهان: علامت سوال مقابل مربی و شاید مدیرعامل
مشکلات بین صفر علی براتی مدیرعامل شرکت سهامی ذوب‌آهن و اصغر دلیلی مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن ادامه دارد اما به نظر می‌رسد دیدارهای دوستانه! طرفین، تا حدودی آرامش را در بخش مدیریتی به این باشگاه اصفهانی باز گردانده اما بحث هدایت تیم فوتبال این باشگاه توسط منصور ابراهیم‌زاده هنوز یک معادله است. به نظر می‌رسد طرفین موافق تداوم این همکاری هستند ولی مشخص نیست چرا قرارداد این مربی تمدید نمی‌شود.

نایب قهرمان آسیا که کار سختی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برابر "سوون" کره‌جنوبی پیش رو دارد، تنها ممکن است در فصل نقل و انتقالات محمدرضا خلعتبری و فرشید طالبی را به علت پایان قرارداد از دست بدهد ولی می‌تواند با حفظ استخوانبدی تیم و جذب نفرات جدید، حضور قدرتمندتری در مسابقات داخلی و آسیایی داشته باشد. تمام این مسائل به آن باز می‌گردد که تغییری در مدیریت باشگاه رخ ندهد و ابراهیم‌زاده هم به عنوان سرمربی به فعالیتش در این باشگاه ادامه دهد.

پرسپولیس تهران: قهرمانی با بحران
درگیری‌های حبیب کاشانی و علی دایی در ماه‌های اخیر سوژه اصلی این باشگاه بود و همکاری آنها با قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی به پایان رسید. پس از استعفای حبیب کاشانی و علی دایی که از باشگاه سپاهان پیشنهاد دارد، هواداران میلیونی این باشگاه را نگران کرد، گرچه با ابقای مجدد کاشانی از سوی سعیدلو، آرامش را تا حدودی به این تیم بازگردانده اما باید منتظر تصمیم وزیر ورزش و جوانان در مورد آینده مدیریت این باشگاه بود.

در این شرایط همه منتظر انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل یا سرپرست این باشگاه هستند تا مدیر جدید وضعیت کادرفنی و بازیکنان این تیم را برای فصل آینده مشخص کند که گمانه‌‎زنی‌های مختلفی در این خصوص صورت گرفته است. البته در چنین وضعیتی مشخص نیست چه کسی از سوی باشگاه پرسپولیس با برخی از بازیکنان برای فصل آینده مذاکره کرده است! بازگشت مهدوی‌کیا، علی کریمی، کاظمیان و... به این تیم هم اتفاق مهمی در این تیم خواهد بود.

تراکتورسازی تبریز: حضور قلعه نویی و آغاز یک راه!
خبر تمدید قرارداد فراز کمالوند پیش از پایان لیگ دهم و آغاز فعالیت مسئولان این باشگاه برای تدارک و آماده‌سازی تیمی در شان هواداران متعصب تبریزی بلافاصله پس از پایان این مسابقات، از عزم مدیران و مسئولان این باشگاه تبریزی برای حضور پرقدرت در لیگ یازدهم خبر می‌داد، اما خبر "قلعه‌نویی سرمربی تراکتورسازی می‌شود" که در ابتدا شایعه بود اما در نهایت به واقعیت پیوست، همه چیز را در این باشگاه تحت الشعاع قرارداد.

با حضور قلعه‌نویی هواداران متعصب تبریزی به فکر کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و حتی قهرمانی در لیگ یازدهم هستند و باید دید با توجه به جدایی احتمالی تیموریان و نصرتی، این باشگاه می‌تواند نفرات مطرحی را به خدمت بگیرد. همچنین این بحث وجود دارد که قلعه‌نویی می‌تواند پس از استقلال و سپاهان با تیم دیگری به نام تراکتورسازی قهرمان لیگ‌برتر شود؟

فولاد خوزستان: تنها بالانشین با ثبات
تیم فولاد که در لیگ دهم با مجید جلالی فصل خوبی را سپری کرد و اگر در جام حذفی از پرسپولیس شکست نمی‌خورد، می‌توانست به عنوان قهرمانی این جام هم دست یابد، با هدایت مدیران با تجربه‌ای همچون دهکردی و رضائیان، فصل آینده هم این مدرس و مربی با اخلاق را بالای سرش تیمش می‌بیند تا به روند رو به رشدش ادامه دهد.

جلالی که در این مدت شناخت خوبی از فضا و مشکلات حاکم بر فوتبال اهواز بدست آورده، با حفظ استخوانبدی تیم، هدف‌های بزرگی در لیگ یازدهم دارد که یکی از آنها کسب سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا است. فولاد را می‌توان تنها تیم بالانشین لیگ دانست که بدون کمترین مشکل خود را برای حضور در مسابقات فصل جاری آماده می‌کند.

مس کرمان: بازگشت آرامش با صمد
پس از پایان لیگ دهم و بحث حضور صمد مرفاوی در تیم سایپا، مشکلات بسیاری را برای نارنجی‌پوشان دیار کریمان بوجود آورد اما پس از کش و قوس‌های فراوان و درحالیکه داوری و برهانی‌نژاد مدیران باشگاه مس قاطعانه از ادامه همکاری با این مربی صحبت می‌کردند، بالاخره روز شنبه این مربی با حضور در کرمان قراردادش را با تیم مس تمدید کرد.

تداوم حضور ادینهو در این تیم کرمانی هم موضوع مهمی بوده که ممکن است طی روزهای آینده هم برای این باشگاه خبرساز شود. البته هدفگذاری اصلی و سیاستگذاری مسئولان باشگاه مس بومی‌سازی و توجه ویژه به بازیکنان این استان است و آنها می‌خواهند با تکیه بیشتر به استعدادهای دیار کریمان در لیگ یازدهم هم در جمع مدعیان قرار بگیرند.

ملوان بندرانزلی: پرواز قوی محبوب
تیم ملوان مسابقات فوتبال ایران در فصل 90-89 را به خوبی پشت سرگذاشت. رسیدن به رده هشتم و خصوصا نایب قهرمانی در جام حذفی پس از حدود 20 سال، نتایج قابل قبولی بود که این تیم با هدایت فرهاد پورغلامی بدست آورد و به نوعی همانند یک قوی سفید بر آسمان فوتبال شمال ایران پرواز کرد، گرچه در این بین نمی‌توان زحمات اردشیر پورنعمت مدیرعامل پیشین و بهمن صالح‌نیا سرپرست فعلی باشگاه را نادیده گرفت.

این تیم از زمانیکه زیر نظر منطقه آزاد انزلی قرار گرفت و مشکلات مالی‌اش با مدیریت بهمنی رئیس هیئت مدیره باشگاه حل شد، توانست نتایج خوبی را بدست آورد و قطعا با ادامه این روند می‌تواند در فصل آینده هم نتایج خوبی کسب کند. البته با توجه به جدایی احتمالی مهرداد اولادی، باید دید این تیم در حفظ نفرات کلیدی و جذب مهره‌های تاثیرگذار برای ادامه موفقیت‌هایش تا چه اندازه موفق خواهد بود.

صنعت نفت آبادان: خانه تکانی برزیلی
تمدید قرارداد غلامحسین پیروانی با حمایت علی حکمت مدیرعامل صنعت نفت در حالیکه این مربی در شهر آبادان مخالفانی هم دارد، باعث شد صنعت نفت پیش از آغاز لیگ یازدهم تا حدودی در آرامش کارش را پیگیری کند اما علیرضا خلیلی‌نیا سخنگوی این باشگاه از یک خانه تکانی اساسی و حفظ تنها 50 درصد بازیکنان فعلی در این تیم خبر داد.

این تصمیم درحالی اتخاذ شده که مشکل مالی باشگاه صنعت نفت همچنان ادامه دارد و گرد و غبار و گرمای هوای شهر آبادان یکی از دلایل مهمی است که بازیکنان مطرح فوتبال ایران حاضر به عقد قرارداد با این تیم نیستند. در این شرایط باید دید مسئولان و کادر فنی صنعت نفت، می‌توانند تیمی را برای حضور در لیگ یازدهم آماده کنند که انتظارات هواداران متعصب برزیل ایران را برآورده کند یا این تیم همانند فصل گذشته روزهای پر نوسانی را پیش‌رو خواهد داشت.

صبای قم: منتظر انتخاب مدیرعامل
پس از اینکه اواسط دیماه سال گذشته احمد شهریاری و عباس مرادی مدیرعامل و قائم مقام باشگاه صبای قم از تیم کنار رفتند، زاهدی به عنوان سرپرست هدایت صبا را تا پایان لیگ دهم برعهده گرفت اما در پایان این مسابقات استعفا داد تا فعالیت‌های باشگاه تا انتخاب سرپرست یا مدیرعامل جدید فعلا زیر نظر عباس جهانبینی مدیرکل تربیت بدنی استان قم پیگیری شود.

در این بین قرارداد عبدالله ویسی که عملکرد خوبی با تیم صبای قم داشت، تمدید شد و این مربی در حال حاضر برای پیگیری امور باشگاه در ترکیه به سر می‌برد. همچنین طبق اعلام مسئولان این باشگاه آنها با نفرات فصل آینده خود هم تقریبا به توافق رسیده و طی روزهای آینده نام آنها را اعلام می‌کنند.

سایپا البرز: حضور یک جوان به جای مایلی باتجربه
خاتمه همکاری با محمد مایلی‌کهن این فرصت را در اختیار مجید صالح قرار داد تا این مربی که روزهای پر افتخاری را در تیم ذوب‌آهن سپری کرد و از وی به عنوان مغز متفکر این تیم اصفهانی یاد شده است، بتوانند توانایی‌هایش را در نخستین تجربه لیگ برتری با این تیم به نمایش بگذارد که در این راه بیژن طاهری، سعید رجبی و حمید بابازاده وی را همراهی می‌کنند.

با توجه به سیاست‌های باشگاه سایپا و استراتژی تغییر، آرامش خاصی در این تیم حاکم است و در سایه این بی‌حاشیه بودن، آنها سعی دارند تیمی را برای لیگ یازدهم ببندد که از اعتبار این تیم کرجی دفاع کنند. البته بحث جدایی کریم انصاری‌فرد از این تیم هم یک موضوع جذاب خواهد بود.

شهرداری تبریز: نامعلوم!
از تبریز خبر می‌رسد مسئولان این تیم که با هدایت حمید درخشان در هفته‌های پایانی لیگ خصوصا پس از پیروزی پرگل برابر استیل آذین از سقوط به دسته اول نجات پیدا کرد، در این مدت به دنبال جذب قلعه‌نویی بودند اما حالا که حضور این مربی در تراکتور قطعی شد، آنها حمید درخشان، حمید استیلی و علی‌اصغر مدیرروستا را به عنوان گزینه‌های هدایت این تیم معرفی کرده‌اند.

این تیم هم با حفظ نفرات مطرحی مانند حمیدرضا طهماسبی، میثم بائو، سعید دقیقی، حبیب کردانی و ... و جذب نفرات جدید قصد دارند حضوری موفق در لیگ یازدهم داشته باشند. البته در این روزها شایعه تغییر در مدیریت باشگاه و حضور رحمان ایمانی‌نژاد به جای میرمعصوم سهرابی مطرح شده، گرچه عملکرد سهرابی در تیم فوتبال خصوصا والیبال قابل قبولی بوده و با این شرایط چنین تغییری بعید به نظر می‌رسد.

نفت تهران: در مسیر انتقال
شیرینی بقای ناپلئونی در لیگ برتر با پیروزی در دقیقه 2+90 برابر شاهین در بوشهر خیلی زود با قطعی شدن انتقال امتیاز این تیم به استان مرکزی تلخ شد. مردان حسین فرکی که در این مدت روزهای مبهم و سختی را در این مدت پشت سرگذاشتند، با شنیدن این خبر که" مدیرکل تربیت بدنی استان مرکزی اعلام کرده بدون منابع مالی امکان انتقال تیم نفت به استان مرکزی وجود ندارد" تا حدودی به ادامه فعالیت در تهران امیدوار شدند.

با این شرایط تا وضعیت انتقال یا لغو انتقال امتیاز تیم فوتبال نفت تهران به استان مرکزی مشخص نشود، نمی‌توان در مورد مدیریت، کادر فنی و بازیکنان آن صحبت کرد. نارضایتی کادرفنی و بازیکنان تیم نفت برای بازی در استان اراک هم درصورت قطعی شدن انتقال این تیم به استان مرکزی، حاشیه‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

شاهین بوشهر: پرواز بدون بال
پس از بقای دشوار شاهین در لیگ برتر، وضعیت مدیرعامل و کادر فنی مبهم است. اکبر میثاقیان که با این تیم نتایج خوبی کسب کرد، منتظر پیشنهاد جدید مسئولان این تیم است اما تا زمانیکه وضعیت مدیرعامل مشخص نشود، نمی‌توان در مورد کادر فنی و بازیکنان این تیم اظهار نظر مناسبی انجام داد که در این شرایط هواداران متعصب شاهین هم برای واکنش‌های مختلفی را به وضعیت مبهم تیم‌شان نشان دادند.

البته برای مشخص شدن آینده باشگاه شاهین و انتخاب اعضای هیئت مدیره، افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی، احمد گزی، جمشیدی و محمدی اعضای هئیت موسس قرار است نشست‌هایی را در تهران برگزار کنند تا تکلیف نهایی شاهین که این روزها بدون بال پرواز می‌کند، مشخص شود. این اتفاقی در حالی رخ می‌دهد که بازیکنانی همچون عماد رضا، ستار زارع، لک چیرا، ایوان پترویچ عبدالله کرمی، محسن ایران‌نژاد و ... هم قصد جدایی از این تیم را دارند و مشکل جذب بازیکن جدید هم به معظلات قبلی شاهین اضافه شده است.

راه‌آهن شهرری: می‌فروشیمش!
خصوصی شدن باشگاه راه‌آهن و واگذاری سهام آن از سوی سازمان خصوصی‌سازی بزرگترین مشکل مدیران این باشگاه تهرانی- شهرری است. بحث این واگذاری و مزایده باشگاه راه‌آهن از دیماه سال گذشته آغاز و شاید طی روزهای آینده بصورت رسمی این واگذاری صورت گیرد اما پیش بینی می‌شود با قیمتی که روی راه‌آهن گذاشته شده، این باشگاه مشتری نداشته باشد.

با توجه به اینکه در این شرایط و با توجه به مشکلات مالی بسیار، امکان آماده‌سازی تیم برای حضور در فصل آینده وجود ندارد، باید دید کسی حاضر می‌شود 5 میلیارد و 900 میلیون تومان برای برند این باشگاه و 3-4 میلیارد بدهی گذشته این باشگاه تقبل و با خرید آن وضعیت آینده زردپوشان اکباتان را مشخص کند. قطعا تا زمانیکه سهام باشگاه راه‌آهن واگذار نشود، تکلیف کادر فنی، بازیکنان و آینده این باشگاه نامشخص خواهد بود.

داماش گیلان: آرامش پس از صعود
تیم برتر گروه "الف" لیگ دسته اول که پیش از پایان آن مسابقات توانست جواز حضور در لیگ برتر را کسب کند، با مدیریت امیر عابدینی قصد دارد در لیگ یازدهم لقب تیم آسانسوری را از ذهن‌ها پاک کند. ادامه همکاری با مهدی دینورزاده، حفظ نفرات مطرح و شایعه حضور بازیکنان مطرح در این تیم، نگاه‌ها را به این تیم گیلانی جلب کرده است.

داماش که تنها تیم خصوصی لیگ یازدهم محسوب می‌شود، در سایه‌ آرامش روزهای اخیر برنامه‌های مفصلی برای آماده‌سازی جهت حضور در مسابقات فصل آینده دارد. البته بحث حضور میاچ دستیار اول داماش در این تیم نه به عنوان سرمربی هم وجود دارد. ضمن اینکه با بازگشت داماش به لیگ، تنور شهرآورد قدیمی گیلان بین این تیم و ملوان داغ می‍‌شود.

مس سرچشمه کرمان: پایان بحران انتقال
شاگردان سنجری که در رقابتی سخت در گروه "ب" دسته اول موفق شدند با تکیه بر تفاضل گل جواز حضور مستقیم به لیگ برتر را بدست آورند، به خاطر قوانین AFC و داشتن مجمع مشترک با تیم مس کرمان، تا مرز از دست دادن امتیاز و "هبه" شدن به همدان پیش رفتند اما با نظر رئیس جمهوری در لحظه آخر این انتقال بطور کامل منتفی شد تا این تیم به حیاتش در سرچشمه کرمان ادامه دهد.

در حال حاضر مسئولان شرکت ملی مس ایران و مسئولان استان در حال رایزنی در مورد واگذاری این باشگاه به شرکت دیگری از استان، معرفی مجمع و اعضای هیئت مدیره هستند که پس از مشخص شدن آنها، مدیرعامل و سرمربی این باشگاه هم مشخص خواهد شد. البته حفظ احمد سنجری سرمربی موفق این تیم، بازیکنان اصلی و جذب نفرات جدید تقریبا قطعی به نظر می‌رسد.

فجرسپاسی شیراز: بی‌ادعاهای دیار حافظ
پس از صعود از مرحله پلی‌آف با پیروزی برابر تیم آلومینیوم هرمزگان در پر حاشیه‌ترین مسابقه فصل گذشته لیگ ایران، فوتبال شیراز بار دیگر در رقابت‌های لیگ‌برتر کشور ثابت سهمیه شد، گرچه جای خالی غلامحسین پیروانی در تیم بی‌ادعای فجرسپاسی در لیگ یازدهم خالی است.

جعفر جعفری به عنوان مدیر عامل و احمد کلانتری به عنوان سرمربی هدایت این تیم را در لیگ آینده برعهده خواهند داشت و ضمن حفظ اسکلت اصلی تیم، جذب بازیکنان جدید خصوصا بازیکنان مطرح سرباز لیگ، قصد دارند تیمی را به میدان بفرستند که در کنار دفاع از اعتبار فوتبال شیراز، بار دیگر به دسته اول باز نگردد.

 
گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:mehrnews.com
 
مطالب داغ ورزشی:
حرف‌های عجیب فتح ‌الله ‌زاده، پیش از شروع فصل: به مظلومی تا نیم فصل وقت می‌دهیم!  
فاضلی به درخواست فرگوسن پاسخ منفی داد
انتقادهای علی دایی از کارلوس کروش
کریم انصاری‌فرد: دوست دارم در تیم دایی بازی کنم
پيروز قربانی به سايپا پيوست