قهرمان ششمين دوره‌ي ليگ برتر فوتبال كشور در فصل جديد آغاز چندان موفقي نداشت، با اين حال سرمربي اين تيم معتقد است كه تيمش در اين فصل به دنبال دومين قهرماني متوالي در فوتبال ايران خواهد بود.
 علي دايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از روياهاي بلندپروازانه، آينده كاري و حتي درد دل‌هايش صحبت كرد كه در ادامه خلاصه آن مي‌آيد:
* عملكرد سايپا در آغاز ليگ هفتم علاقه‌مندان به اين تيم را درمورد آينده نگران ساخته، شما نگران نيستيد؟

- آنچه در تمرينات مي‌بينم شرايط بسيار خوب بازيكنان است، تاكنون در بازي‌هايي شكست خورده‌ايم كه مستحق آن نبوديم.

اما، وقتي مي‌پذيريم كه فوتبال برد و باخت دارد و زيبايي آن نيز به همين اتفاقات است جايي براي نگراني نمي‌ماند. در حال حاضر بر روي نقاط ضعف‌مان كار مي‌كنيم و اميد بسياري دارم كه به زودي زود تيم ما شكل كامل مي‌گيرد و سايپايي مي‌شود كه همه آن را دوست دارند. به نظر من بازيكنان تيم به هماهنگي بيشتري نياز دارند.

* دليل اين ناهماهنگي چيست؟ آيا در يارگيري ناموفق بوديد؟

- زماني كه ما چند بازيكن را تنها 5، 6 روز مانده به آغاز رقابت‌ها در اختيار مي‌گيريم، طبيعي است كه هماهنگي اين نفرات با تيم زمان ببرد، البته بيشترين تحول در خط حمله بود چرا كه من، خليلي و مومن‌زاده به عنوان سه مهاجم اصلي و ثابت فصل گذشته ديگر حضور نداريم و با توجه به تغييرات در اين خط، مشكل اصلي ما نيز از همين نقطه است. ضمن آنكه يكي، دو گزينه براي خط حمله در نظر داشتيم كه نتوانستيم آنها را جذب كنيم اما، در حال حاضر با چند بازيكن در حال مذاكره هستيم تا خط حمله را تقويت كنيم. با اين وجود من به آينده بسيار اميدوارم و اطمينان دارم زماني كه گلزني‌هاي خط حمله سايپا آغاز شود بار ديگر دست نيافتني مي‌شويم.

* بعضي از بازيكناني كه در اين فصل از سايپا جدا شدند در اظهاراتي سياست‌هاي باشگاه را مورد انتقاد قرار دادند.

- در هر صورت جدايي بازيكناني چون يزداني، مومن‌زاده و خليلي سياست‌هاي باشگاه بوده است. آنها براي تيم زحمت بسياري كشيدند و آرزوي قلبي من موفقيت آنهاست. طي يكسال گذشته ما بدون كوچكترين مشكل در كنار يكديگر فعاليت كرده‌ايم و تمامي آنها در قهرماني سايپا نقش موثر داشته‌اند. اما، متاسفانه به دليل عدم توافق مالي آنها از سايپا رفتند. اين بازيكنان در ليست من حضور داشتند اما با باشگاه كنار نيامدند، در هر صورت من با هيچ كدام از اين بازيكنان مشكلي ندارم. حتي با حميد فرزانه كه كار غيرحرفه‌اي انجام داد و در شرايطي كه قرار بود با سايپا بماند با صبا باتري مذاكره كرد. در هر صورت ما به بازيكناني نياز داريم كه دلشان با سايپا باشد و هر زمان كه بازيكني دلش با سايپا نبود براي ماندن به وي اصرار نمي‌كنيم.

* آيا در صورت بهتر نشدن نتايج ممكن است علي دايي به دنياي فوتبال بازگردد؟

- به هيچوجه ديگر بازي نمي‌كنم، من مربي هستم و سعي مي‌كنم مشكلاتي را كه بوجود آمده است با بازيكناني كه به زودي به خدمت خواهيم گرفت جبران كنيم.

*  شما به عنوان بازيكن جام جهاني، فينال ليگ قهرمانان اروپا و موفقيت‌هاي ديگري را تجربه كرده‌ايد كه شايد آرزوي هر بازيكني باشد، اكنون به عنوان يك مربي چه آرزوهايي در سر داريد؟

- آرزوهاي بسيار بزرگي دارم كه اميدوارم با سعي و تلاش به آنها برسم. من در آغاز راه مربيگري قرار دارم و اميدوارم در آينده با آنچه كه فرا مي‌گيرم بتوانم موفق‌تر شوم. در هر صورت روياهاي بزرگي در سر دارم كه با اميد به خدا مي‌خواهم به آنها برسم.

* آيا مربي‌گري در پرسپوليس و حتي تيم ملي جزو اين آرزوها نيست؟

- من پرسپوليس را كه سال‌ها با عشق در آن بازي كرده‌ام بسيار دوست دارم و بيشتر از آن تيم ملي ايران را كه هرچه دارم از آن دارم، بخصوص لطف مردم را. اكنون بسيار دوست دارم كه بتوانم روزي به پرسپوليس كمك كنم و موجب افتخارم خواهد بود تا هدايت تيم ملي را برعهده بگيرم اما، اكنون سرمربي سايپا هستم و تمام فكر و ذكرم سايپا است. با اين حال طبيعي است كه سرمربيگري در تيم ملي جزئي از آرزوهاي من باشد.

* قطبي به عنوان آناليزور تيم ملي كره جنوبي اكنون سرمربي پرسپوليس است. آيا وي مي‌تواند به پرسپوليس كمك كند؟

- من براي قطبي آرزوي موفقيت دارم. شناختي از كار وي و تجربيات گذشته‌اش ندارم كه بخواهم درمورد وي اظهار نظر كنم. اما، اگر باشگاه ابزار لازم را در اختيار اين مربي قرار دهد و تا آخر از وي حمايت كند قطبي مي‌تواند در پرسپوليس موفق شود. آرزوي من موفقيت تمامي مربيان ايران است اما، درمورد پرسپوليس عده‌اي دوست ندارند كه سرمربي اين تيم موفق شود. من در آخرين سال حضورم در اين باشگاه زماني كه بگوويچ سرمربي بود، شاهد اتفاقات بسياري بودم كه اميدوارم اين بار كاشاني اجازه ندهد همان حاشيه‌ها تكرار شود و افرادي بتوانند در كار سرمربي پرسپوليس دخالت كنند. در اين صورت پرسپوليس مي‌تواند جزء مدعيان قهرماني ليگ برتر باشد.

* انتخابات فدراسيون فوتبال در راه است. چه تحليلي از اين انتخابات داريد؟ به نظر شما مدير ورزشي بهتر است يا غيرورزشي؟

- در مورد انتخابات نظر خاصي ندارم. چرا كه نمي‌دانم چه كساني كانديدا مي‌شوند. اميدوارم فردي كه رييس فدراسيون مي‌شود با قدرت و مستقل باشد، تا آن اندازه كه بتواند با قدرت و نظر خودش تصميم‌گيري كند. عقيده ندارم كه مدير آينده‌ي فدراسيون بايد به طور قطعي ورزشي باشد. چرا كه در باشگاه بارسلونا و يا ساير باشگاه‌هاي بزرگ فوتبال جهان مديراني كه خود ورزشكار نبوده‌اند حضور دارند كه بسيار موفق هستند. اما، مدير آينده‌ي فدراسيون فوتبال اگر ورزشي نباشد بايد از مشاوران خوب ورزشي بهره‌مند شوند.

* اظهارات‌تان درمورد نقل و انتقالات آيا به موضوع حميد شفيعي ارتباط دارد؟

- درمورد شفيعي هيچ صحبتي با اين بازيكن نداشته‌ام و به هيچ عنوان در جريان جذب وي در سايپا و يا رفتنش به استقلال نبودم. در هر صورت شفيعي دلش با استقلال بود و اگر به سايپا نيز مي‌آمد نمي‌توانست براي ما مثمرثمر باشد.

* تاكنون درمورد تيم ملي كمتر صحبت كرده‌ايد اما، به تازگي از قول شما عنوان شد كه نتايج تيم ملي در جام ملت‌ها همه چيز را روشن كرد. در اين مورد واضح‌تر صحبت كنيد؟

- من چنين جمله‌اي نگفتم. البته درمورد تيم ملي صحبت كردم. اما با اين حال صحبت كردن درمورد مسائل حاشيه‌اي را مفيد نمي‌دانم، پس از جام ملت‌ها حرف‌هاي بسياري درمورد تيم ملي زده شد اما، زماني كه كسي نه به اين حرف‌ها گوش مي‌كند و نه عمل مي‌كند، ديگر اين اظهارات فايده‌اي ندارد. من اعتقاد دارم كه حقايق بسياري روشن شده است، با اين حال نمي‌خواهم در مورد تيم ملي زياد صحبت كنم. چرا كه در اين شرايط بيهوده است.

* آيا قلعه‌نويي در جام ملت‌ها موفق نبود؟

- بهتر است از منتقدان ايشان سوال كنيد، در اين مورد من بسيار كم صحبت كرده‌ام. اما، نتايج خود گويا است. تيم ملي آرزو و اميد 70 ميليون نفر بوده است و زماني كه نتيجه نگيرد نبايد انتظار تعريف داشت. اگر من در سايپا ناموفق باشم در كل شايد يك ميليون نفر نيز ناراحت نشوند، چرا كه در اينجا علي دايي يا يك باشگاه شكست خورده است اما، زماني كه تيم ملي نتيجه نگيرد يك ملت 70 ميليون نفري سرخورده مي‌شود و بايد چهار سال ديگر براي موفقيت انتظار بكشند.