سرمربی تيم ملی فوتبال ايران گفت: رسانه‌ها درباره تيم ملی منصفانه و منطقی قضاوت نكردند.
 
به گزارش فارس نشست مطبوعاتی افشین قطبی ساعت 11:10 امروز در فدراسیون فوتبال و با حضور خبرنگاران برگزار شد.
سرمربی تیم ملی ایران قبل از آنكه خبرنگاران بخواهند سئوالات خود را مطرح كنند از آنها وقت خواست به مدت 20 دقیقه درباره شرایط تیم ملی توضیحاتی ارائه كند.

* فوتبال دنیا برخلاف ایران دیجیتالی پیشرفت كرده است
فوتبال ایران در تاریخ خود تاكنون 3 بار به جام جهانی صعود كرده و در 3 دوره فقط یك پیروزی كسب كرده ایم. ما 35 سال است كه نتوانستیم عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیا را بدست آوریم. در رده بندی فیفا نیز رتبه 60 را داریم و لیگ برتر فوتبالمان مقام هفتم آسیا را دارد. واقعیت فوتبال ایران همین است.
مردم و خبرنگاران و بازیكنان ما انتظار دارند با هر تیمی كه بازی می‌كنیم نتیجه خوب بگیریم. شفاف می‌گویم فوتبال دنیا با سرعت دیجیتالی پیشرفت كرده و ما در جا ایستاده‌ایم. روزهایی كه فقط با یك لباس ورزشی بازیكنان تیم ملی به میدان می‌رفتند و نتیجه مطلوب كسب می‌كرند به پایان رسیده است. در شرایط كنونی فوتبال جهان فرق كرده است. من وقتی ناراحتی و اشك‌های مردم را می بینیم دلم برای فوتبال كشورم می‌سوزد و دوست دارم با تلاش تیم فوتبال ملی ایران را به جایگاهی برسانم كه انتظارات بر آورده شود و ما سربلند شویم.
فضایی كه در فوتبال ایران است در هیچ جای دنیا ندیده‌ام. تیم های استقلال و پرسپولیس و تیم ملی هر لحظه مربیانشان عوض می‌شوند و چنین بستری شرایط را برای هر كسی دشوار می‌كند و عاملی می‌شود كه تمركز مدیران و مربیان تقسیم شود چون آنها نمی‌توانند برای مدت طولانی برنامه ریزی كنند.
این فضای آلوده كار را مشكل می‌كند و ما نمی توانیم در فوتبال پیشرفت كنیم. دوست دارم فضای جدیدی را درست كنم مخصوصا اینكه بسیار تمایل دارم رسانه ها با منطق بیشتری كار كنند و ما باید فرصت دهیم كه مدیران و مربیان بتوانند با زمان كافی تیم را به شكل مطلوب بسازند. در یك هفته یا یك ماه نمی توان تیم كاملی ساخت.

* بعد از جام جهانی برنامه ریزی طولانی را برای فوتبال ایران آغاز كردم
من برای ایجاد یك برنامه ریزی مطلوب بعد از آن كه نتوانستیم راهی جام جهانی 2010 شویم كار خود را آغاز كردم. اگر چه می‌دانستم كار دشواری پیش روی دارم. سعی می‌كنم نسل‌های جدیدی را به فوتبال ایران بیاورم.
ما در چند سال گذشته نسلی را در اختیار داشتیم كه عملكرد رو به جلویی داشتند اما به خاطر بالا رفتن سن كنار كشیدند. با وجود همه مشكلات تلاش دارم بازی‌های دوستانه ای هر چند كه مشكل هستند برای تیم ملی برگزار كنم.
شاید خیلی از مربیان از رویارویی با تیم های قدرتمند صرف نظر كنند. گاهی اوقات ما با تیم های درجه سوم آفریقا و در میان 4 هزار تماشاگر بازی كرده ایم و پیروز هم شده‌ایم كه بعد از مسابقات مربیان گفته اند نتیجه خوب بود اما این راه پیشرفت نیست.
ما باید با تیم های مطرح تر بازی كنیم. مشكل برنامه ریزی، داوری و ... وجود دارد اما مهم این است كه ما موانع را برطرف كنیم. باید یاد بگیریم یك لیگ برتر با تقویم طولانی درست كنیم و در آن 72 ساعت قبل از بازی دوستانه نفرات ملی پوش را در اختیار سرمربی تیم ملی قرار دهیم.
بدون شك سطح كیفی مسابقات لیگ تاثیر زیادی در بازی‌های ملی دارد. ما انتظار اول شدن از تیم ملی را داریم بنابراین باید برنامه ریزی و تقویم مناسب داشته باشیم. در آن شرایط است كه می‌توانیم به صعود به جام جهانی امیدوار شویم.
در این مدتی كه در خدمت تیم ملی بودم بخش‌های حرفه‌ای را در فدراسیون فوتبال تعریف كردم. ما باید برای اجرایی شدن این بخش‌ها با هم صحبت و آنها را به صورت عملی پیدا كنیم. بخش بین المللی فدراسیون فوتبال و شخص محمد منصور عظیم زاده در این زمینه تلاش زیادی انجام داده و با وجود همه مشكلات بازی های خوبی را برای ما هماهنگ كرده است. باید از وی تشكر كرد و عزیز محمدی، رئیس سازمان لیگ نیز همكاری خوبی با ما داشته است و در سه بازی اخیر تیم ملی با وجود همه مشكلات با ما همكاری كرد.

* از عملكرد بازیكنانم در 3 بازی دوستانه تشكر می‌كنم
ما در 30 روز اخیر 3 بازی مشكل انجام داده ایم. من از 24 بازیكن برای این مسابقات استفاده كرده ام و با 3 تركیب و 2 سیستم مختلف تیم را به میدان فرستادم. بوسنی، بحرین و ازبكستان در خانه‌هایشان برای هر تیمی حریفی سخت هستند. ما در سخت ترین شرایط نتایج خوبی گرفتیم قبل از بازی با بحرین می دانستیم بازی دشواری را در منامه برگزار خواهیم كرد و در كمتر از 72 ساعت كه بسیاری از بازیكنان را خسته را در اختیار گرفتیم.
برای رویارویی با بحرین بازیكنان از شهرستان‌ها با پرواز و یا خودروی شخصی به تهران آمدند. رانندگی 5 ساعته هر بازیكن فوتبالی را نابود می‌كند. علاوه بر این ما برای سفر به منامه ابتدا به قطر رفتیم سپس به بحرین رسیدیم كه پرواز 2 ساعته 8 ساعت طول كشید.
قبل از دیدار با بحرین یك جلسه و نیم تمرین كردیم و علاوه بر این بازیكنان با تجربه نیز در اختیار ما نبودند اما حریف ما 3 هفته در اردو بود و با انگیزه غلبه بر عربستان در مرحله پلی آف جام جهانی 2010 روبروی ما حاضر شد.
بازیكنان به دلیل خستگی دچار اشتباه می‌شوند اگر چه ما در مقابل بحرین خوب شروع كردیم و دو موقعیت صددرصد نیز داشتیم. در ادامه بازیكنان ما دو اشتباه كردند و توپ وارد دروازه ما شد. باید افتخار كنم كه بازیكنان ایران پس از دریافت دو گل در ادامه خوب جنگیدند و رقابت را تا آخرین لحظه ادامه دادند اما بین دو نیمه اتفاق عجیبی افتاد چون داور مسابقه هر تصمیمی كه می‌گرفت همه آنها علیه تیم ملی ایران بود. عجیب بود كه داور 45 دقیقه نیمه دوم را 55 دقیقه گرفت اما ما با وجود دریافت گل سوم دوباره ادامه دادیم و جنگیدیم. داور در دقایق پایانی فرصت‌ها را از ما گرفت و ما در چنین وضعیتی شكست خوردیم اما در ایران قضاوت رسانه ای عادلانه نبود. این بازی ها نكات منفی داشت اما نكات مثبت بسیاری نیز در این بازی به دست آوردیم. ما به طالب لو وقت دادیم كه 90 دقیقه در بازی ملی به میدان برود و اینها از نكات مثبت است.

* بازیكنان تیم ملی 7 روز قبل از بازی ملی در اختیار كادر فنی قرار می‌گیرند
سعی می‌كنیم در بازی های آینده بازیكنانی كه به اردو دعوت می شوند 7 روز قبل از بازی های ملی مسابقه نداشته باشند. اگر چه پس از شكست مقابل بحرین روزنامه‌ها تیتر زدند كه ما 4 تا 4 تا گل خوردیم در حالی كه در سال 2002 مقابل بحرین شكست خوردیم. در 10 سال اخیر تیم ملی ایران در منامه نتیجه خوبی مقابل این تیم كسب نكرده است و من باید خوشحال باشم كه بازیكنانم در این وضعیت دشوار در منامه جنگیدند.
بازی آخر مقابل ازبكستان بود كه به نظرم در ایران خیلی ها از كیفیت فوتبال كشور آگاهی ندارند. فوتبال ازبكستان سطح بالایی در قاره آسیا دارد و ستاره های بزرگی چون ریوالدو در باشگاه های این كشور بازی می‌كند. وقتی استادیوم تاشكند را دیدیم و وارد رختكن شدیم شاید نیمی كه در آن ورزشگاه بود در هیچ یك از استادیوم های ایران وجود ندارد. فدراسیون آنها خیلی حرفه ای با ما رفتار كرد و بعد از بازی یك دی وی دی كامل از شرایط مسابقه را ارائه كرد. این موارد نشان می دهد ما هنوز فوتبالمان با فوتبال ازبكستان متفاوت است.
ازبكستان در سال جاری در خانه خود ما را شكست داده و با ژاپن مساوی كرد و بوسنی را در خانه‌اش با تساوی متوقف كرد. شك نكنید این تیم در جام ملت های 2011 حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت و تا مرحله پایانی صعود خواهد كرد. ما برابر ازبكستان سیستم جدیدی را ارائه كردیم و به تلاش بازیكنانم افتخار می‌كنم. در جریان بازی هنگامی كه داور یك كارت قرمز به بازیكن حریف نشان داد برخلاف بسیاری از مربیان كه شاید از اخراج بازیكن ازبكستانی خوشحال می شدند من ناراحت شدم چون می دانستم آنها با 10 نفره شدن به لاك دفاعی می‌روند كه شرایط نیز چنین شد. اگر داور؛ بازیكن ازبكستانی را اخراج نمی كرد بدون شك گل مسعود شجاعی مردود اعلام نمی شد اگر چه قبول دارم در دقایق پایانی تیم ملی هنوز كیفیت لازم را ندارد.
در خط حمله هنوز ما در حد استاندارد بازیكن كامل نداریم و می‌پذیرم كه هنوز در سطح بین المللی تیم ملی بازی نمی كند اما با كمك رسانه ها و مردم می‌توانیم این امر را محقق كنیم. مهمترین چیز در این راه این است كه احترام متقابل وجود داشته بود و انتقاد با منطق باشد.
 
 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:farsnews.com