رئیس كمیته داوران فدراسیون فوتبال ضمن انتقاد از افرادی كه از قضاوت مسعود مرادی ایراد می‌گیرند، از این داور حمایت كرد.
 

به گزارش فارس، مسعود عنایت در مورد احتمال محرومیت مسعود مرادی به دلیل قضاوت اشتباه در دیدار استقلال با سایپا عنوان كرد: مرادی به هیچ عنوان محروم نمی‌شود. او بهترین داوری را در این دیدار انجام داد و خیلی خوب بازی را اداره كرد.

وی ادامه داد: گل اول استقلال كاملا صحیح بود. چاپ یك عكس در روزنامه ورزشی دلیل بر خطا بدون آن گل نیست. می‌خواهند با آن عكس خطا بودن گل را ثابت كنند اما من 28 سال است در كار داوری فوتبال هستم و 10 سال هم است در فیفا و AFC به عنوان ناظر و مدرس شركت می‌كنم. هیچ گاه عكس را ملاك قضاوت قرار نمی دهند و برای تجزیه و تحلیل داوری از عكس استفاده نمی‌كنند زیرا عكس ساكن و ایستا است به همین دلیل در هیچ كلاس و سمیناری از عكس برای آنالیز داوری استفاده نمی‌شود.

عنایت تاكید كرد: در عكس منتشر شده دست مهاجم استقلال به سر دروازه بان سایپا خورده است با این عكس هیچ چیز ثابت نمی‌شود زیرا مبنای قضاوت حركت و دینامیك بودن است، نه عكس ثابت.

رئیس كمیته داوران در مورد گل دوم استقلال اظهار داشت: داور 3 دقیقه وقت تلف شده اعلام كرد كه در این زمان یك تعویض انجام شد. اگر تعویضی هم انجام نشده بود از اختیارات داور است بیشتر از وقت اضافه اعلام شده به زمان بازی اضافه كند. قانون تنها می گوید داور نمی تواند از وقت اضافه اعلام شده زمان كمتری را محاسبه كند.

وی با اشاره به دیدار حساس عربستان و بحرین گفت: روشن ایرماتف؛ داور جوان ازبكی در این مسابقه 3 دقیقه وقت تلف شده گرفت و زمانی كه عربستان گل دوم خود را در دقیقه 92 به ثمر رساند و 2 بر یك از حریف پیش افتاد به دلیل شادی بیش از حد این تیم؛ وقت‌های تلف شده را 4 دقیقه حساب كرد كه در این مدت بحرین گل تساوی را به ثمر رساند. اكنون فدراسیون عربستان باید اعتراض كند كه چرا ایرماتف یك دقیقه بیشتر محاسبه كرده است؟ ارزش این مسابقه به دلیل احتمال راهیابی یكی از دو تیم به جام جهانی در برابر دیدار استقلال و سایپا قابل مقایسه نیست.

عنایت با انتقاد از روزنامه‌ها كه از قضاوت‌های هفته پنجم لیگ برتر انتقاد كردند؛ ‌یادآور شد: برخی روزنامه ها نوشتند 5 سوت سئوال برانگیز در هفته پنجم. در حالی كه روزنامه‌ها حق اظهار نظر در مورد داوری را ندارند. آنها كارشناس داوری نیستند. چند دختر و پسر 18 تا 20 ساله در مورد داوری در روزنامه ها اظهار نظر می‌كنند.

وی با انتقاد از بیانیه باشگاه سایپا پس از شكست برابر استقلال تصریح كرد: این باشگاه عجله كرد و چنین بیانیه‌ای را صادر كرد. مرادی یكی از بهترین داورهای هفته پنجم بود. با عكس نمی توان در مورد داوری قضاوت كرد. هر دو گل استقلال در این دیدار سالم بود.

عنایت همچنین از هادی دزفولی داور پیشكسوت به شدت انتقاد كرد و گفت: ایشان می‌گوید مسعود مرادی ژن داوری ندارد. چرا از چنین موجود ارزشمندی در تحقیقات ژن شناسی كشور استفاده نمی‌شود. او می‌تواند در مركز تحقیقاتی سلول‌های بنیادی كمك های زیادی بكند یا این كه در المپیادهای مختلف شركت كرده و مدال طلا بگیرد.

وی افزود: فیفا و كنفدراسیون فوتبال آسیا مسعود مرادی را از سال 2000 در فهرست داوران بین المللی قرار داده‌اند. او دو دوره نامزد قضاوت در جام جهانی بوده است و یكی از 8 داور برتر آسیا بوده، فیفا و AFC شعور ندارند كه این داور را برای دیدار حساس ازبكستان و بحرین كه برای سومی در جدول مقدماتی جام جهانی پیكار می‌كردند انتخاب می‌كند اما آقای دزفولی شعور دارد.

عنایت در ادامه در مورد قضاوت علیرضا فغانی در دیدار پرسپولیس و ذوب آهن اظهار داشت: فغانی خیلی خوب در این مسابقه قضاوت كرد و به عنوان داور هفته انتخاب شد. او بازی سختی را قضاوت كرد اما هادی دزفولی حتی معنی سختی بازی را هم نمی‌فهمد و می‌گوید این داور است كه بازی را سخت می‌كند. او در عهد دقیانوس قضاوت كرده و دانش به روز شده‌ای داوری ندارد. سختی یك مسابقه از الفبای داوری است اما او با 70 سال سن این مسئله را نمی‌فهمد و حتی در صدا و سیما به عنوان كارشناسی در برنامه های ورزشی حاضر می‌شود. آن هم كارشناسی كه مجری برنامه می‌خواهد در مورد سختی مسابقه درس بدهد.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: farsnews.net