چهار شهر توکیو، ریودوژانیرو، مادرید و شیکاگو کاندیدهای میزبانی بازیهای المپیک و پارالمپیک 2016 هستند که برای کسب این عنوان تلاش می کنند.
 

به گزارش ایرنا، برای میزبانی بازیهای المپیک و پارالمپیک 2016، چهار کشور ژاپن از قاره آسیا، اسپانیا از اروپا، آمریکا و برزیل از قاره آمریکا و آمریکای جنوبی با یکدیگر رقابت دارند.

کمیته بین المللی المپیک روز جمعه دهم مهرماه در نشستی در کپنهاگ، میزبان سال 2016 این بازیها را مشخص و به رقابت چهار کشور پایان می دهد.

در این گزارش ویژگی ها، موانع و مشکلات هر کشور برای میزبانی این بازیها ارائه می شود.

*توکيو، سربلند از ميزبانی مسابقات جام جهانی 2002

کشور ژاپن تنها کشور آسیایی است که برای میزبانی بازیهای المپیک 2016 تلاش می کند. این کشور که میزبانی موفق مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2002 را به همراه کره جنوبی در اختیار دارد، امید زیادی به کسب میزبانی به دلیل عملکرد کشورش در این مسابقات دارد.

توکیو برای کسب این میزبانی، به رغم نبود اسپانسرهای نام آور، میزبانی مسابقات پارالمپیک 2009 جوانان آسیایی را نیز عهده دار شد.

اما میزبانی نسبتا ضعیف این کشور در بازیهای 2009 جوانان آسیایی، احتمال میزبانی 2016 را برای این کشور کم کرد و با توجه به اینکه نمایندگان کمیته بین المللی المپیک نیز از نزدیک شاهد ناهماهنگی ها بودند، احتمال کسب میزبانی ژاپن را ضعیف کرد.

شهردار توکیو به منظور حمایت مردم از میزبانی المپیک و پارالمپیک 2016 در کمتر از 10 روز مانده به انتخابات شهر میزبان، نمایش برای بیان تمایل شهروندان توکیو را برگزار کرد.

در این مراسم گروه های مختلف موزیک، حرکات موزون و سایر گروه های هنری و همچنین تعدادی از قهرمانان المپیک و پارالمپیک ژاپن حضور داشتند.

شهر توکیو در میان سه شهر (ریودوژانیرو، مادرید و شیکاگو) دیگر نامزدهای میزبانی المپیک، در یک نظر سنجی کمترین میزان موافقت شهروندان خود را دارد همین موضوع باعث شد آنها بنوعی شهروندان خود را برای ابراز تمایل برای میزبانی این بازیها به خیابانها بکشند.

تنها دلیل برای انتخاب توکیو به عنوان میزبان بازیهای المپیک 2016، عملکرد بسیار خوب شهر پکن در میزبانی بازیهای المپیک 2008 است، چین توانست اعتبار خاصی برای قاره کهن آسیا در زمینه میزبانی بازیهای المپیک کسب کند، اما باید این را هم در نظر داشت که با وجود پنج قاره در جهان، بیست سال بعد از بازیهای پکن دو باره نوبت قاره آسیا خواهد شد.

*مادرید میزبانی از قاره اروپا

کشور اسپانیا دیگر کاندید میزبانی بازیهای المپیک و پارالمپیک 2016 است که از قاره اروپا برای کسب این عنوان تلاش می کند.

از نظر شرایط کشور، سطح فنی و امکانات ورزشی موجود، شهر مادرید برای میزبانی این پدیده ورزشی مشکلی ندارد، اما با توجه به اینکه بازیهای سال 2012 در شهر لندن و در یک کشور اروپایی برگزار می شود، برگزاری مجدد این بازیها در قاره اروپا کمی بعید به نظر می رسد.

اگر میزبان مناسبی وجود نداشت، شاید شهر مادرید امکان کسب میزبانی را داشت. اما وجود کشورهای مانند آمریکا، برزیل و حتی ژاپن از قاره های دیگر، میزبانی مادرید از قاره اروپا را کاهش می دهد.

*شیکاگو میزبانی با استاندارد های بالا

کشور آمریکا نیز برای کسب میزبانی بازیهای المپیک و پارالمپیک 2016 تلاش دارد. نکته ای که شاید تلاش های آمریکا برای کسب میزبانی این رویداد مهم ورزشی ناکام بگذارد، وجود استانداردها بالا برای برگزاری این رقابتهاست.

ایالات متحده آمریکا یکی از معدود کشورهای است که استاندارد برگزاری رویدادهای مهمی همچون بازیهای المپیک بالاتر از سایر کشور هاست و وجود این استانداردها باعث افزایش هرینه های میزبانی می شود.

افزایش هزینه های میزبانی باید همراه با افزایش درآمد میزبانی این مسابقات برای آمریکا باشد، در غیر اینصورت از نظر اقتصادی برگزاری بازیهای در این کشور عملی نیست.

اما مشکل از جایی آغاز می شود که اسپانسرهای که بتوانند این تعادل را به سود آمریکا ختم کنند، بسیار نادر هستند و شاید هم وجود نداشته باشند.

*ریودوژانیرو شهری که اقبال میزبانی اش بیشتر است

کشور برزیل با تمام توان برای کسب میزبانی بازیهای 2016 تلاش می کند، این کشور علاوه بر حمایت های داخلی تا حدودی هم حمایت های بین المللی را برای میزبانی کسب کرده است.

یکی از حامیان برزیل برای کسب میزبانی کشور فرانسه است که به هنگام بازدید مسوولین کشور فرانسه از برزیل،" سارکوزی" رئیس جمهور این کشور به همتای برزیلی خود" لویز ایناسیو لولا دا سیلوا" اطمینان داد که فرانسه از داوطلبی ریودوژانیرو حمایت می کند.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه لولا رئیس جمهور برزیل اعلام کرد: ما آرزو می کنیم که برزیل برگزارکننده این دوره از بازی های المپیک باشد، زیرا برگزاری این رویداد جهانی برای برزیل و برای آمریکای لاتین فوق العاده خواهد بود و ما کاملا در کنار شما خواهیم بود.

از دیگر مواردی که احتمال میزبانی کشور برزیل را افزایش می دهد، پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی برزیل در چند سال گذشته است، مقامات این کشور برای کسب میزبانی و درآمدهای این بازیها و ادامه روند توسعه این کشور، امید زیادی به کسب میزبانی دارند.

حال باید دید، کمیته بین المللی المپیک (IOC)، کدام شهر را به عنوان میزبان بازی های المپیک 2016 در نشست دوم اکتبر خود در کپنهاگ از بین شهرهای ریودوژانیرو، مادرید، توکیو و شیکاگو انتخاب خواهد کرد؟

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع: irna.ir