علی سعیدلو دیروز نیز وعده‏ای تازه و البته قابل اجرا داد که سال‏ها به عنوان یک معضل در ورزش مطرح بود و آن مشخص ساختن زمان کیفیت و پرداخت پاداش ملی‏پوشان....
 

به گزارش تابناک، علی سعیدلو دیروز نیز وعده‏ای تازه و البته قابل اجرا داد که سال‏ها به عنوان یک معضل در ورزش مطرح بود و آن مشخص ساختن زمان کیفیت و پرداخت پاداش ملی‏پوشان رشته‏های مختلف ورزشی پس از کسب عناوین قهرمانی و افتخارات اینچنینی در میادین بین‏المللی و همچنین کیفیت این پرداخت‏ها بود؛ اتفاقی که سال‏ها با حواشی فراوانی همراه شده و حتی بسیاری از قبال پرداخت پاداش به قهرمانان منتفع شده‏‏اند.

پرداخت پاداش به ملی‏پوشان رشته‏های مختلف هیچ‏گاه قاعده‏مند نبوده و همواره تحت تاثیر سلایق مدیران بالادستی دستگاه ورزش علی‏الخصوص رئیس سازمان تربیت‏بدنی و اندکی نیز روئسای فدراسیون‏های ورزشی قرار داشته است و روئسای پیشین که این پاداش‏ها را یک برگ برنده برای حمایت از فدراسیون‏های دوست و نزدیک یافته بودند، تمایلی به قاعده‏‏مند‏سازی پرداخت پاداش قهرمانان نشان ندادند.

این مسئله در طول زمان با معضلاتی همراه شد که آهسته آهسته خود را نمایان ساخت اما با توجه به مکانیزم طراحی شده برای پرداخت پاداش‏ها، قهرمانان تمایلی برای بیان اعتراضاتشان به این نحوه عملکرد و تبعیض‏هایی که در این زمینه مشاهده می‏شد، نداشتند و ترجیح می‏دادند با رفتن زیر بار ظلم و حتی باج دادن، پاداش‏شان را در اسرع زمان دریافت کنند.

علی سعیدلو اما دیروز وعده‏ای داد که بسیاری از قهرمانان با تشکیک به انجام و یا استمرار آن در طول چهار سال آتی و پس از آن نگریستند و آن پرداخت پاداش‏های مدال‏آوری هنگام بازگشت تیم‏های ورزشی در همان فرودگاه بود؛ اتفاقی بی‏سابقه که به شدت در مسیر انگیزه‏سازی برای مدال‏آوری موثر واقع خواهد شد اما در این مسیر می‏بایست از گذشته درس‏هایی گرفت که بر این مبنا به برخی ضعف‏ها و نقاط تاریک اهداء جوایز در سال‏های اخیر اشاره می‏شود.

پاداش کمتر با دریافت رسید درشت‏تر

یکی از اتفاقات جالبی که در زمان مدیریت دو تن از روئسای پیشین سازمان ورزش به شکل برجسته به وقوع پیوست اما هیچ‏گاه علنی نشد، پرداخت پاداشی کمتر از آنچه بابت آن رسیده گرفته می‏شد، بود اما اثبات این موضوع کار چندان ساده‏ای نبود، چرا که قهرمان امضاء می‏داد که میزان مشخصی پاداش دریافت کرده و پس از آن نیز مستند قانونی نداشت که ثابت نماید کمتر از آنچه رسید ارائه کرده، به عنوان پاداش دریافت کرده است.

در واقع قهرمان در زمان مراجعت برای دریافت پاداشی که من باب مثال 10 سکه طلا بود، 8 سکه دریافت می‏کرد اما رسید 10 سکه را امضاء می‏نمود و هرچند مقاومتی اندک انجام می‏داد اما هنگامی که درمی‏یافت شاید با ادامه مقاومتش چند سالی تاخیر در پرداخت پاداش بیافتند، ترجیح می‏داد همان میزان پاداش را تحویل بگیرد و رسید قرار گرفته در مقابلش را امضاء کند.

این موضوع از آن جهت غیرقابل پیگیری بود که پرداخت‏ها از طریق اهداء سکه شده بود و هیچ واریزی به حساب قهرمانان صورت نمی‏پذیرفت که بتوان به عنوان مستند قانونی به آن اشاره داشت و همین موضوع با اعتراض خاموش برخی قهرمانان همراه شد اما این اعتراضات به واسطه خوف قهرمانان هیچ‏گاه به تیتر مطبوعات مبدل نگردید و تنها در محافل خصوصی راجع به آن صحبت می‏شد.

کسر مالیات از پاداش قهرمانی

این اتفاق یکی از شاهکارهای مدیران سابق دستگاه ورزش بود که مشخص نیست پیش از محمد علی‏آبادی نیز چنین رویه‏ای در سازمان تربیت‏بدنی پیگیری می‏شده است یا این از ابداعات مدیریت مالی سابق سازمان بوده است اما به هر حال قهرمانان به شدت از این موضوع گلایه‏مند بودند.

هنگامی که زمان دریافت پاداش قهرمانی جهان یا آسیا می‏شود، کسر مبلغی در حدود 15 درصد به عنوان مالیات از ارقام ریالی یا تعداد مسکوکات در نظر گرفته شده برای هر عنوان قهرمانی، اتفاقی نادر و غیرقابل انتظار بود، چرا که اگرچه پاداش‏ها نیز به نوعی درآمد و تحصیل مال برای ورزشکاران محاسبه می‏شود اما انتظار این بود که اگر قرار باشد بابت جند سکه یا چند میلیون تومان پاداش، کسر مالیاتی نیز صورت پذیرد، توسط دستگاه ورزش پرداخت شود و پاداش قهرمانان دست‏خورده و نصفه و نیمه تحویلشان داده نشود.

از این جهت انتظار می‏رود از این پس چنین رویه‏ای در نظر گرفته شد تا این سبک کج‏سلیقگی‏ها، تاثیرگذاری پرداخت پاداش به قهرمانان جهان و قاره کهن را که به شدت در انگیزه‏سازی موثر است، تحت‏الشعاع خود قرار ندهد و قهرمانان جهان به هر میزان پاداش با کسر رقم قابل توجهی که در زندگی بسیاری از ایشان موثر است، ننگرند.

پرداخت در روز قیامت

"بیا روز قیامت بگیر!" این عین عبارتی است که سال‏های نه چندان دور پس از حضور یکی از قهرمانان در سازمان ورزش و فریاد اعتراض برآوردن به دیرکرد یک ساله پرداخت پاداشش توسط یکی از مسئولان وقت داده شد و این یعنی قهرمانان برای دریافت پاداش پس از قهرمانی دست‏شان به جایی بند نیست.

حتی وقتی قهرمان برای اعتراض و گلایه نزد روئسای فدراسیون‏های متبوعشان می‏رفتند نیز در بسیاری از اوقات با عکس‏العمل خاصی از جانب ایشان مواجه نمی‏شدند و روئسا ترجیح می‏دادند با بدنه سازمان ورزش بر سر پرداخت به موقع پاداش قهرمانانشان درگیر نشود و با ذکر جمله مرسوم "حق خودت سات، خودت برو بگیر"، ورزشکار را آواره ساختمان سفید سئول می‏کردند.

جالب‏تر آنکه برخی فدراسیون‏ها نیز در این زمینه سنگ‏اندازی کرده و هنگامی که پاداش قهرمانانشان به فدراسیون‏ها واریز می‏شد، با اعلام اینکه هنوز پاداش به حساب فدراسیون واریز نشده، قهرمان را دچار دوگانگی می‏کردند، چرا که همان قهرمان در مراجعه دوباره به سازمان با این پاسخ مواجه می‏شد که به حساب فدراسیون تابعه‏اش واریز شده و اینچنین بود که روئسای فدراسیون‏ها نیز اهرمی برای تحت فشار قرار دادن قهرمانان در اختیار داشتند.

یکی از مهم‏ترین بخش‏های وعده سعیدلو، پرداخت پاداش‏ها در فرودگاه و در واقع زمانی است که عرق ورزشکار هنوز خشک نشده و این مزد قطعاً به مراتب از دریافت همراه با مصائب این رقم در ذهن ورزشکاران شیرین‏تر و ماندگارتر است و دیگر چنین نخواهد شد که آخرین قسط پاداش برخی قهرمانان بازیهای آسیایی دوحه 2006 که بلیت سفر به چین و جدال در المپیک 2008 پکن را دریافت کرده بودند، اندکی پیش از اعزام‏شان به المپیک پرداخت شود.

سوگلی‏ها

قواعد نانوشته یا دستورالعمل‏های ناقصی که به مقتضای زمان برای میزان پرداخت‏ها در نظر گرفته شده نیز هیچ‏گاه از یک رویه قبال دفاع برخوردار نبوده است و همواره به نوعی این پاداش‏ها به قهرمانان تعلق گرفته که اعتراضاتی را به همراه داشته است.

یکی از موضوعات مهم در پرداخت‏ها همین نامشخص بودن ارزش قهرمانی آسیا و جهان در رشته‏هایی همچون فوتبال، کشتی، وزنه‏برداری، کاراته، جودو، بسکتبال و والیبال که قدرت‏های بزرگی در قاره و جهان رقیب ایران هستند و جایگاه عظیمی در ورزش جهان دارد در قیاس با ورزش‏‏هایی همچون کیک‏بوکسینگ و کوراش است که از جایگاه بزرگ و اعتباری همچون رشته‏های فوق‏الاشاره برخوردار نیست.

با این حال مشاهده شد به یک قهرمان کیک‏بوکسینگ آسیا به همان میزان پاداش تعلق گرفته که به یک قهرمان ایرانی جودو یا وزنه‏برداری در قاره کهن اختصاص یافته و این به زعم بسیاری از صاحب‏نظران، رویه‏ای غیرکارشناسی و یادآور روش کمونیستی است که همه به یک اندازه حق برداشت و پاداش دارند!

در این میان اما عکس این رویه نیز در خصوص برخی قهرمانان به طور ویژه اتفاق می‏افتد و من باب مثال برخی از ایشان با قهرمانی در کشتی، وزنه‏برداری و یا کاراته چندین برابر هم‏تیمی‏هایشان که حتی عناوینی بهتر از ایشان به دست آورده‏اند، کسب می‏کنند که این نوع برخورد که عدهای را سوگلی می‏سازد، عین انگیزه‏کشی بوده و سبب‏ساز کاهش تلاش ورزشکار برای مدال‏آوری و افزایش کوشش برای نزدیک شدن به منابع قدرتی است که پرداخت اینچنین پاداش‏هایی در ید قدرت آنان است که در این زمینه نیز برای جلوگیری از آثار تخریبی باید برنامه‏ریزی کرد.

تورم صفر درصدی در پرداخت پاداش

علاوه بر آنکه تعیین پاداش‏ها مبنای مشخصی ندارد، افزایش آن نیز به همین شکل بدون اصول و قاعده مانده و در بسیاری از اوقات ترجیح داده می‏شد با گذشت چندین سال همان ارقام گذشته با کشیدن دستی بر سر و رویش به عنوان میزان پاداش در نظر گرفته شود.

در این خصوص بازی‏های المپیک پکن نمونه‏ای در دسترس است که پاداش صد میلیون تومانی المپیک آتن، با افزایشی اندک پس از چهار سال برای مدال‏آوران ایران در این دوره از بازی‏های المپیک در نظر گرفته شد، حال آنکه از سال 2004 تا سال 2008 با در نظر گرفتن نرخ تورم اعلام شده از سوی بانگ مرکزی، مجموعاً نزدیک به صددرصد تورم را شاهد بوده‏ایم اما این تورم انگار در ورزش صفر درصد در نظر گرفته می‏شود!

بر این اساس به همان میزان که تنظیم ارقام پرداختی به قهرمانان پراهمیت است، در نظر گرفتن مکانیزم و فرمولی برای افزایش سالیانه پاداش‏ها که نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی یک پارمتر قابل اتکاء است، می‏تواند به ظم یافتن دریافتی ورزشکاران کمک کند.

مربیان از قلم نیافتند

حقیقتاً نقش مرییان در کسب عناوین قهرمانی ورزشکاران فوق‏العاده پررنگ است، کما اینکه در همین مسابقات قهرمان جهان کشتی، تیمی که قبلاً با بنا در جهانی‏های پیشین مدال‏آور بود و با مربی دیگری از المپیک دست خالی بازگشته بود، مجدداً احیا شد و به اوج رسید.

با این حال در بسیاری از اوقات آنچه در پرداخت پاداش‏ها از قلم می‏افتد، همین مربیان زحمت‏کشی هستند که رشد قهرمانانشان را می‏بینند اما خود در یک نقطه ایستاده‏اند که این موضوع نیز هم در روحیات و هم در انگیزه‏های مربیان سازنده تاثیرات منفی برجای می‏گذارد و برخوردهایی از این دست باعث شده، بسیاری از مربیان زبده رشته‏های مختلف ورزشی، ترجیح دهند هدایت تیم‏های ملی سایر کشورها را برعهده بگیرند.

بی‏قانونی، بدترین آفت

در سال‏های گذشته همواره آنچه به این سلیقه‏گرایی در توزیع پاداش قهرمانان رونق بخشیده خلاء قانونی و یا به عبارت ساده‏تر بی‏قانونی در این زمینه بوده است، به گونه‏ای که مجریان دستگاه ورزش خود را هیچ‏گاه مکلف ندانسته‏اند حتی از قواعدی که خود در نظر گرفته‏اند نیز عیناً تبعیت کنند و سلیقه‏گرایی را در این زمینه به اوج خود رسانده‏اند.

شاید بی‏قانونی در این زمینه را بتوان بدترین آفت دانست که باعث شد سازمان ورزش حتی برای تامین سکه و پرداخت به قهرمانان نیز با مشکلات قانونی و ایرادات وارده از سوی نهادهای نظارتی به دلیل خلاء قانونی روبرو شود. از این منظر تدوین قانونی اهداء پاداش به قهرمانان یکی از حرکت‏های ماندگاری در عرصه قانون‏گذاری ورزش می‏تواند باشد که با طرح تحت عنوان لایحه در مجلس و اخذ مصوبه از خانه ملت می‏تواند برای همیشه چهارچوبی قانونی به این پرداخت‏ها ببخشد

از این منظر در صورت اخذ چنین مصوبه‏ای، قطعاً پایانی بر قانون‏گریزی روئسای پیشین سازمان در پرداخت پاداش‏ها است که در صورت وقوع این موضوع، نخستین تفاوت میان سعیدلو و روئسای سابق سازمان ورزش ملموس خواهد شد و حواشی برجای مانده از سوابق پرداخت قهرمانان با تغییر رویه آخرین رئیس سازمان تربیت‏بدنی به دست فراموشی سپرده می‏شود.

دلخوش به پاداش نباشیم

اگرچه ماهیت تشویقی پاداش‏ها ارزشمند و حفظ و افزایش این پرداخت‏ها قابل توجه است اما قطعاً به طور قطعی به کار نمی‏آید و ضروری است برای تامین زندگی قهرمانان اقدامات جدی‏تر انجام داد که در بلندمدت برای ایشان تامین آتیه نماید.

صندوق قهرمانان و پیشکسوتان می‏تواند با در اختیار داشتن منابع مالی، در این زمینه کمک شایانی داشته باشد اما متاسفانه این صندوق به دلیل عدم برخورداری از یک مدیریت کارآمد که خود در پی افزایش منابع مالی و تامین ورزشکاران به میزانی باشد که هزینه‏های ایشان را کفاف دهد و همچنین عدم حمایت مدیریت بالادستی و عدم اختصاص امکانات به مراتب وسیع‏تری که درآمدش به عنوان حقوق به ورزشکاران پرداخت شود، نتوانسته بازدهی لازم را در مدت فعالیت خود داشته باشد.

از این حیث انتظار می‏رود، چندان دلخوش به پاداش‏ها نبود و چشم انتظار تغییر ساختار مدیریتی و همچنین تامین منابع انسانی کارآمد برای این مجموعه نشست تا درمان قطعی برای مشکلات مالی متعدد ورزشکاران مدال‏آور فراهم آید.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir