هنوز خیلی‌ها عكس امیررضا واعظی‌آشتیانی در صفحه نخست یكی از روزنامه‌های ورزشی كه به دوچرخه‌ای تكیه داده بود را به خاطر دارند.
 
به گزارش آرین اسپورت، او در برهه‌ای كه محمد دادكان از سمت ریاست فدراسیون فوتبال بركنار شده بود یكی از گزینه‌های سازمان تربیت‌بدنی برای احراز این پست محسوب می‌شد. غافل از اینكه او نه توسط مسئولان وقت سازمان تربیت‌بدنی كه باید از سوی مجمع فدراسیون فوتبال انتخاب می‌شد و علی‌آبادی به او چراغ سبز نشان نداد. اما برای تحقق رویای دیرینه‌اش لازم نبود زمان زیادی بگذرد. او به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال جانشین علی فتح‌الله‌زاده شد و با این تیم به قهرمانی رسید البته با امیر قلعه نویی.

آشتیانی، گزینه ریاست فدراسیون فوتبال

مدیرعامل باشگاه استقلال كه اخیرا از سوی علی سعیدلو حكم قائم‌مقامی سازمان ورزش را نیز دریافت كرده است یكی از گزینه‌های جدی ریاست فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود. آخرین خبرها حاكی از آن است كه آشتیانی تمایل دارد جای علی كفاشیان را در فدراسیون فوتبال بگیرد. هرچند كه او دراین‌باره چندی پیش گمانه حضورش در فدراسیون فوتبال را رد كرد اما او سابقه چنین تكذیب‌هایی را در كارنامه‌اش دارد وقتی در كمتر از یك هفته بعد از حضور در هیات مدیره باشگاه استقلال دست به تكذیب گمانه‌هایی زد كه از مدیرعاملی قریب‌الوقوع وی در استقلال خبر می‌دادند.

اما او در نهایت به این سمت منصوب شد. رسیدن به یك باشگاه پرطرفدار فوتبالی برای آشتیانی اگر چه لذتبخش بود اما پایان رویاهای او محسوب نمی‌شد. او حالا در تازه‌ترین واكنش‌های خود به طور غیرمستقیم از تمایلش برای رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال خبر می‌دهد. به‌خصوص اینكه تاكید وی بر طرح جدید اساس‌نامه فدراسیون فوتبال نیز می‌تواند دلیل خوبی برای علاقه‌مندی آشتیانی به نشستن روی صندلی علی كفاشیان حساب بیاید.

طرح جدید

قائم‌مقام رئیس سازمان تربیت‌بدنی و مدیر عامل باشگاه استقلال از ارائه پیشنهادی به سازمان تربیت‌بدنی برای تغییر در اساس‌نامه فعلی فدراسیون فوتبال با محوریت تغییر روند موجود در مدیریت فدراسیون و افزایش اختیارات رئیس آن خبر داده است.وی درباره عملکرد فدراسیون فوتبال و مجموعه مدیریتی این فدراسیون با اشاره به اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گفت: «با وجود اساس‌نامه کنونی، رئیس فدراسیون تقریباً هیچ اختیاری ندارد و به همین واسطه، هرگونه انتقاد یا ارزیابی از عملکرد مدیریت این فدراسیون، می‌تواند به بهانه اختیارات بسیار اندک برای رئیس فدراسیون، راهی برای توجیه پیدا کند.» نكته جالب توجه اینكه این بار آشتیانی نه در قامت یك حامی بلكه در مقام انتقاد از رئیس فدراسیون فوتبال برآمده است.

مدیرعامل باشگاه استقلال با اشاره به اختیارات رئیس فیفا در انتخاب بسیاری از مسئولان کمیته‌ها و با انتقاد از اساس‌نامه فعلی فدراسیون فوتبال کشورمان افزود: «برطبق اساس‌نامه فعلی، انتخاب مسئول فنی یا هر تغییر دیگری در تیم ملی هم باید با تایید هیات رئیسه فدراسیون باشد که این امر عملا وجود رئیس فدراسیون را بی‌معنا کرده و باب گریز از پاسخگویی را نیز گشوده است. این در حالی است که رئیس فیفا بسیاری از کمیته‌های فدراسیون جهانی فوتبال را شخصاً تعیین می‌کند.» واعظی آشتیانی در پایان از ارائه طرحی برای اصلاح اساس‌نامه فعلی به سازمان تربیت‌بدنی خبر داد که محور اصلی آن تغییر روند موجود در مدیریت فدراسیون فوتبال و افزایش اختیارات رئیس این فدراسیون است.

اشكال اساسی طرح آشتیانی

امیررضا واعظی‌آشتیانی در اظهارات اخیر خود یك موضوع مهم را از قلم انداخته است. چه این مجمع فدراسیون فوتبال است كه اصلی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در خصوص مسائل فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود و هرگونه تغییری در خصوص مدیریت فوتبال باید از كانال مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بگذرد. آشتیانی تاكید كرده كه طرح خود را تسلیم سازمان ورزش خواهد كرد. این در حالی است كه سازمان ورزش در خصوص تغییر اساس‌نامه هرگز نمی‌تواند دخالتی داشته باشد.

در غیر این صورت تبعاتی چون تعلیق، فوتبال ایران را تهدید خواهد كرد. شاید به همین دلیل بود كه علی كفاشیان چندی پیش در حركتی رو به جلو تاكید كرد: «اگر من بركنار شوم فوتبال ایران تعلیق می‌شود.» اما نكته دیگری هم وجود دارد؛ اینكه آشتیانی با طرح جدید خود قصد دارد اهالی فوتبال را مجاب به تشكیل جلسه فوری مجمع كند. اگر این اتفاق رخ دهد آشتیانی به هدف خود نزدیك‌تر شده است. با توجه به شرایط خاصی كه در فدراسیون فوتبال وجود دارد و البته گسترده‌تر شدن دامنه انتقادات نسبت به عملكرد مدیریتی علی كفاشیان، اصلا بعید نیست كه طرح آشتیانی خود اولین حركت جدی برای بركناری علی كفاشیان محسوب شود.

آشتیانی از جهت دیگری هم شانس زیادی برای رسیدن به سمت ریاست فدراسیون فوتبال دارد. اینكه محمد دادكان با مصاحبه اخیر تلویزیونی خود به احتمال فراوان از فهرست نامزدها برای جانشینی كفاشیان كنار گذاشته شد.

دادکان درباره علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی گفت: «الان می‌گویند آقای سعیدلو دارد از متخصصان استفاده می‌کند. کدام مدیر متخصص؟ ایشان خودشان هم در ورزش تخصص ندارند. وقتی ما از مدیر متخصص حرف می زنیم، مشخص است. الان من دوست ندارم از آقای کفاشیان ایراد بگیرم اما چرا حال و روز فوتبال ما این است؟چون درست مدیریت نشده است.

یک مدیر باید جرات مدیریتی داشته باشد.»دادکان سپس با انتقاد از مسئولان سازمان در دوران مدیریتش در فدراسیون گفت: «آن آقایانی که می‌گفتند ما باید بالاتر باشیم، کجا رفتند؟ الان ما تیم شصت و سوم دنیا هستیم و بحرین 150 هزار نفری دارد صعود می‌کند. وقتی تیم ما می‌باخت آدم‌هایی که می‌گفتند تیم ملی دارد جوانگرایی می‌کند، الان کجا هستند؟ جز اینکه می‌خواستند در فوتبال پست بگیرند که گرفتند؟

زمان ما تیم به رده 16 دنیا رسید و ما هرجا می‌خواستیم بازی تدارکاتی برگزار کنیم 150 هزار دلار پول می‌گرفتیم و 50 بلیت فرست کلاس... الان آقایان فدراسیون فوتبال برای بازی تدارکاتی خرج تیم‌هایی می‌کنند که ارزش‌اش را ندارند.»با این اظهارات، احتمالا دادكان دیگر به فدراسیون فوتبال نخواهد رسید. آشتیانی در چنین شرایطی گزینه جدی ریاست فدراسیون فوتبال است. البته اگر مجمع عمومی به صورت فوری تشكیل دهد و او بتواند نظر اهالی فوتبال را جلب كند. احتمالا او در این بخش با موانعی روبه‌رو خواهد بود. شاید یكی از موانع او علی سعیدلو باشد.


 
 
گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: ariensport.com