در شرایطی كه اختلافات مدیریتی در فدراسیون فوتبال بالا گرفته، گفته می‌شود سناریویی در جریان است تا با شعله‌ور شدن این اختلاف‌نظرها و فاصله گرفتن هر چه بیشتر رئیس و نایب رئیس فدراسیون فوتبال از یكدیگر و جدایی یكی از طرفین از مجموعه فدراسیون، زمینه ورود حبیب كاشانی مشاور ارشد علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت بدنی در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال فراهم شود.
سرپرست موقت باشگاه پرسپولیس كه تاثیر زیادی بر افكار و تصمیمات مدیریتی رئیس ورزش دارد، مدتی است حضور در راس فدراسیون فوتبال را مورد توجه قرار داده است. حبیب كاشانی كه نحوه ورودش به مدیریت پرسپولیس (در زمان مدیرعاملی محمدحسن انصاری‌فرد) سوالات زیادی را در نزد افكار عمومی و ورزشی‌ها به‌وجود آورد، امروز نیز درست بسان 4 سال قبل ، فعالیت خویش را برای حضور در راس تصمیم‌گیری فدراسیون فوتبال آغاز كرده است.
طبق سناریوی تعریف شده ، در این عرصه حمایت از افشین قطبی سرمربی تیم ملی فوتبال بهانه‌ای شده است تا خواسته و ناخواسته علی كفاشیان و مهدی تاج در مقابل هم قرار بگیرند و جالب آن‌كه این فعل و انفعال‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد كه رئیس و نایب رئیس فدراسیون وقتی در زمینه جایگزین كردن یك مربی خوب خارجی به جای قطبی به تشكیك می‌رسند، تصمیم می‌گیرند كه موضوع را جهت اتخاذ تصمیم نهایی نزد علی سعیدلو مطرح كنند كه در آن جلسه، رئیس ورزش موافقتش را با آوردن مربی خارجی به جای قطبی اعلام می‌كند.
بی‌شك همه این اتفاق‌ها و رایزنی با مربیان خارجی قرار بوده كه در خفا انجام شود تا پس از نهایی شدن كار توافق با مربی خارجی مورد نظر، موضوع رسانه‌ای شود. اما این وسط و در شرایطی كه مهدی تاج برای مذاكره با فاتح تریم در تركیه بسر می‌برد، موضوع رسانه‌ای می‌شود تا با اطلاع افشین قطبی و حضورش در سازمان، سناریویی تازه كلید بخورد.
به گفته برخی منابع خبری ، در چنین شرایطی حبیب كاشانی در مقام سرپرست و مشاور عالی علی سعیدلو، واسطه دیدار قطبی با رئیس ورزش می‌شود تا در ادامه نیز علی كفاشیان مجبور شود برای عبور از كنار قضیه، اعلام كند كه اصلا بحث مذاكره‌ای برای آوردن مربی خارجی به جای قطبی مطرح نیست و باقی قضایا كه تا امروز نیز ادامه دارد و آخرین اظهار نظر رئیس فدراسیون نیز این است كه فاتح تریم و اریكسون نیز در صورت حضور در ایران زیر نظر قطبی فعالیت خواهند كرد!
جلسه كاشانی با قطبی در رستوران جردن
در شرایطی كه در پس قضیه دو دستگی و اختلافات كفاشیان و تاج، مسائل دیگری در جریان است، پنجشنبه شب حبیب كاشانی مشاور ارشد رئیس ورزش در رستورانی در خیابان جردن (رستوران منسوب به یكی از بستگان قطبی) با سرمربی تیم ملی جلسه می‌گذارد و به وی اطمینان می‌دهد كه مهدی تاج در فدراسیون تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و نباید چندان، حرف‌های او را برای آوردن مربی خارجی جدی تلقی كند. این اتفاق‌ها در شرایطی در جریان است كه با توجه به مسائل ایجاد شده در فوتبال و نارضایتی جامعه فوتبال و بویژه نمایندگان فراكسیون ورزش در مجلس شورای اسلامی، علی سعیدلو نیز چندان بی میل نیست كه دست به تغییرات لازم در بدنه مدیریتی فدراسیون فوتبال زده و مجموعه‌ای را در راس كار قرار دهد كه با وی و سیاست‌های سازمان همسویی بیشتری به خرج دهند.
هر چند كه همه چیز باید در این فعل و انفعال طبق قانون و اساسنامه فدراسیون پیش برود تا بهانه ای به‌دست فیفا نیفتد كه از بیرون در تصمیم‌گیری‌های فوتبالی دخالت شده، اما بی‌شك با استعفای احتمالی مهدی تاج از نایب رئیسی فدراسیون و به دنبال استعفایش از كمیته تیم‌های ملی و همین‌طور موضوع جایگزینی مدیر باشگاهی دیگری به جای علی فتح‌الله‌زاده در هیات رئیسه فدراسیون، زمینه برگزاری مجمع فدراسیون در تیرماه و بلكه زودتر فراهم خواهد شد تا كاملا قانونی و با نظر اعضای مجمع، حبیب كاشانی به مجموعه هیات رئیسه اضافه شده و زمینه نفر اول شدنش در كوتاه مدت فراهم آید. البته نكته‌ای كه شاید علی كفاشیان این روزها از آن غافل باشد، این است كه با فراهم شدن شرایط استعفای مهدی تاج از نایب رئیسی فدراسیون، هدف بعدی جهت قبول استعفا، خود وی خواهد بود تا بلكه زمینه رئیس شدن حبیب كاشانی خیلی زودتر از آنچه فكر آن می‌شود، فراهم آید.
به هر حال اینها موارد و موضوعاتی است كه در پس قضایای فوتبال ما در جریان است. البته باتوجه به استعفای احتمالی محمد علی‌آبادی از ریاست كمیته ملی المپیك و یكدست شدن مدیریت ورزش، گویا به علی كفاشیان قول‌هایی در زمینه بازگشتش به كمیته ملی المپیك داده شده تا رئیس فعلی فدراسیون نیز به نوعی خیالش از ادامه حضورش در ورزش راحت باشد.
فوتبال، اسیر هزار دستان
امیررضا واعظی‌آشتیانی مدیرعامل استقلال كه در جریان بسیاری از فعل و انفعالات صورت گرفته بوده و براین اساس نیز از وضعیت موجود، حسابی دلخور است، به ایسنا گفت: دیگر راجع به این فوتبال صحبت نمی‌كنم و با این همه ناهنجاری بحث درباره فوتبال «آب در هاون كوبیدن» است.
به گفته وی اراده‌ای برای درست شدن فوتبال وجود ندارد و این رشته پرطرفدار در ایران اسیر یك هزار دستان شده و هر روز این اسارت بیشتر و بیشتر می‌شود. این هزاردستان از گذشته وجود داشته و تا امروز ادامه یافته است و دیگر رغبتی برای صحبت كردن راجع به فوتبال نمی‌ماند. البته مدیر عامل استقلال در شرایطی نارضایتی‌اش از وضعیت موجود را بازگو می‌كند كه گفته می‌شود در دیداری كه هفته پیش با علی سعیدلو داشته، پیشنهاد حضور در فدراسیون فوتبال به وی داده شده كه او این پیشنهاد را رد كرده است.
بحران در فوتبال
امیر حاج رضایی، كارشناس و مفسر فوتبال ایران نیز در ارزیابی‌اش از وضعیت موجود به ایسنا چنین گفت : من كلمه‌ نگرانی را برای وضعیت موجود فوتبال ایران كوچك می‌دانم و باید از این وضعیت به عنوان بحران در فوتبال یاد كرد. مطمئن هستم كه بدون فرهنگ و اخلاق در فوتبال بعد فنی‌مان هم رشد نمی‌كند. براساس همین دیدگاه است كه حوادث بدی كه پی‌درپی در فوتبال به وجود می‌آید برایم چندان تعجب‌برانگیز نیست.
نه این‌كه آنها را پیش‌بینی می‌كنم بلكه با توجه به این‌كه مرزهای فرهنگی در فوتبال شكسته شده است منتظر چنین حوادثی هستم، مرزهایی كه ما چشممان را به روی آنها بسته‌ایم. به هر حال فوتبال ایران آبستن حوادث زیادی در روزها و ماه‌های آتی خواهد بود و هر چند كه شاید مسوولان طبق روال معمول وجود این تغییرات را از اساس رد كنند، اما یقینا مدیریت علی كفاشیان در فوتبال به ته خط خود رسیده است.
 
 
 
 
گردآوری: گروه خبری سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:jamejamonline.ir