كامران نجف‌زاده همان خبرنگار معروفی است که چندماهی است عازم فرانسه شده و به‌عنوان خبرنگار واحد مركزی خبر در پاریس فعالیت مکند اما آنچه در این بین جالب به نظر می‌رسد...
 

كامران نجف‌زاده كلا خبرنگار معروفی است، حالا این‌كه این شهرت را كدام عناصر حرفه‌ای و شخصیتی‌اش برای او به ارمغان آورده، بحث دیگری است كه چندان به این گزارش ارتباطی ندارد. چند ماهی می‌شود كه عازم فرانسه شده و به‌عنوان خبرنگار واحد مركزی خبر در پاریس فعالیت مکند اما آنچه در این بین جالب به نظر می‌رسد، شدت علاقه او به فعالیت‌های ورزشی است؛ چیزی كه در ایران هم مورد نظر كامران‌خان بود و حتی پای او را به تهیه گزارش از زندگی شخصی بوقچی‌های پرسپولیس و استقلال هم بازكرد! حالا نجف‌زاده فوتبالدوستی‌اش را زیر سایه برج ایفل دنبال می‌كند و گهگاه گزارش‌هایی از آن طرف آب برای پخش در تلویزیون ایران می‌فرستد كه در نوع خودش جالب توجه است. فرض كنید حتما لازم بوده یك خبرنگار از این مملكت برود و در فرانسه اقامت پیدا كند تا متوجه این كشف تاریخی شود كه «لنگ‌های حمام در پاریس، آبی‌رنگ هستند!»

فیرپلی از نوع ضدفوتبال!
یكی از اولین گزارش‌هایی كه نجف‌زاده از فرانسه به تهران ارسال كرد، مربوط می‌شد به فیلم یك حركت جوانمردانه در لیگ باشگاه‌های هلند كه طی آن پس از آن‌كه یك تیم بدون توجه به مصدومیت بازیكن حریف دروازه تیم مقابل را باز كرد، این فرصت را در اختیار رقیب قرار داد تا گل مساوی را به ثمر برساند. نجف‌زاده كه موقع حرف زدن روی تصاویر این بازی، اشك در چشمش حلقه زده بود و بغض گلویش را می‌فشرد(!) احتمالا نمی‌توانست حدس بزند كاربران ایرانی اینترنت آن‌قدر «سریش» باشند كه 24ساعته ته‌وتوی گزارش اختصاصی او را دربیاورند و متوجه شوند فیلم مربوطه، محصول پدیده شگفت‌انگیز «یوتیوب» است كه از چند سال پیش تا به حال روی این سایت قابل دسترسی بوده و علاوه بر فرانسوی‌ها و دیگر جهانیان، ایرانی‌ها هم از روی همین خاك خودمان می‌توانستند آن را مشاهده كرده و حتی در موردش گزارش اختصاصی(!) تهیه كنند. به هر حال اولین سوغات كامران‌جان در مورد فیرپلی، بیشتر چیزی شبیه به «ضدفوتبال» بود تا بازی جوانمردانه!

ببخشید آقای مسی، مگه كری؟!
البته این‌طوری‌ها هم نبوده كه نجف‌زاده در پاریس فقط «یوتیوب‌گردی» كند. او گاهی دست به ناپرهیزی هم می‌زد و مثل مراسمی كه در پاریس برای اهدای توپ طلا به بازیكن برتر اروپا برگزار می‌شد، در محل تولید خبر حضور پیدا می‌كرد. در حاشیه مراسم مورد نظر، نجف‌زاده رو به دوربین واحد مركزی خبر ایستاد و كلی از گفت‌وگوی اختصاصی‌اش با لئو حرف زد و به بیننده‌های تلویزیونی وعده داد كه به‌زودی نظر مسی راجع به فوتبال ایران را خواهند فهمید اما وقتی زمان پخش مصاحبه كذایی از راه رسید، مخاطبان بهت‌زده 20:30 مسی را دیدند كه با توپ طلا در كمال بی‌تفاوتی در حركت بود و هر چقدر نجف‌زاده از لابه‌لای انبوه خبرنگاران فریاد می‌زد «نظر شما راجع به فوتبال ایران چیست؟» ستاره آرژانتینی اصلا متوجه نمی‌شد... ما كه نمی‌دانیم نجف‌زاده وسط آن مراسم حیاتی چه فكری پیش خودش كرده كه چنین سوالی را از لئومسی پرسیده است اما فقط چند لحظه تصور كنید آقای ستاره به درخواست‌های مكرر كامران واكنش نشان می‌داد، می‌ایستاد و در مورد منشور اخلاقی یا دعوای تاج و كفاشیان اظهارنظر می‌كرد...!

کامران باتعصب!
اما انصافا هر چقدر از این كشف حیاتی و تاریخی اخیر كامران بگوییم، كم گفته‌ایم. نجف‌زاده اخیرا در گزارشی مهم و استراتژیك، موفق شد به یك حمام سنتی ایرانی در پاریس دست پیدا كند و به این نتیجه خارق‌العاده برسد كه لنگ‌های مورد استفاده مشتری‌ها در این حمام، آبی‌رنگ است! نجف‌زاده كه یك پرسپولیسی متعصب محسوب می‌شود، برای اثبات عرق و علاقه‌اش به تیم محبوبش، تا آن سر دنیا رفته تا در ناف پاریس، قرمزهای پایتخت را از اتهام تاریخی انتساب به ان پارچه رنگ سنت تبرئه كند. واقعا یك خبرنگار كاربلد، چقدر می‌تواند پیگیر باشد و پشتكار داشته باشد؟ واقعا چقدر؟!

خبرنگار تماشاگرنما!
ماجرای تهیه گزارش اختصاصی نجف‌زاده از مسابقه فینال جام‌حذفی باشگاه‌های فرانسه بین پاری‌سن‌ژرمن و موناكو هم در نوع خودش شنیدنی است. كامران‌خان كه می‌خواست در این بازی ساختارشكنی كند، بلیت خرید و همراه تصویربردارش راهی سكوهای ورزشگاه محل برگزاری بازی شد و چند لحظه از حضور تاریخی‌اش در این رویداد سرنوشت‌ساز را ضبط كرد و در اختیار بینندگان تلویزیونی قرار داد. بعد از آن بود كه كامران‌خان از تماشاچیان برنامه دعوت كرد به بقیه گزارش اختصاصی‌اش از بازی توجه كنند. ادامه تصاویر اما، همان فیلم‌های خبری معروفی بود كه از همه مسابقات در رسانه‌ها پخش می‌شود و معمولا هم هیچكس از كشورمان برای ضبط و پخش آن راهی دیار غربت نمی‌شود! وقتی خبرنگاری به قصد تهیه گزارش از یك مسابقه فوتبال راهی استادیوم می‌شود، انتظار این است كه حواشی بازی را به ثبت دوربین خودش دربیاورد و گزارشی كاملا «اختصاصی» تهیه كند، نه آنكه بعد از ادای چند دیالوگ كلیشه‌ای، همان تصاویر معمولی را كه از همه شبكه‌های جهان پخش می‌شود روی آنتن بفرستد. امیدواریم نجف‌زاده بعد از این همه سال فعالیت، این اصول ساده و پیش پا افتاده را از یاد نبرده باشد.

پیتزا مخلوط با طعم اینترنت!
اما بشنوید از آخرین شاهكار كامران خان نجف‌زاده كه رنگ و بوی كاملا متفاوتی داشت! ماجرا از این قرار است كه چند روز پیش خبری در تیراژ بسیار وسیع در اینترنت منتشر شد كه اختصاص داشت به موضوع تصمیم تازه و جنجالی یك رستوران ایرلندی. ظاهرا مسوولان این رستوران تصمیم گرفته‌اند به تلافی حركت ناجوانمردانه آنری كه منجر به حذف ایرلند از جام جهانی شد، در ازای هر گلی كه فرانسه در مسابقات آفریقای‌جنوبی دریافت می‌كند، یك پیتزای مجانی به هر كدام از مشتركان خود اهدا كنند و به این ترتیب ضربه خوردن فرانسه را دور هم جشن بگیرند. اگر بخش خبری 18:45 شبكه سه سیما را دیده باشید، لابد به یاد می‌آورید كه كامران خان همین خبر كامل اینترنتی را هم با كمی جوسازی و آب و تاب دادن‌های مخصوص خودش، در یك سری تصاویر آرشیوی ادغام كرده و به نیت گزارش اختصاصی به خورد ملت داده است! به هر حال جا دارد از مسوولان رسانه ملی(!) تشكر كنیم كه خبرنگار به فرانسه فرستاده‌اند، وگرنه كی حال داشت این خبرها را از اینترنت پیدا كند؟!

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:goaldaily.ir