پنج حرکت تاکتیکی مربیان در طول مسابقات جام جهانی که منجر به تغییر روند و در نهایت نتیجه بازی شد شاهدی بر این ادعاست که جام نوزدهم ثابت کرد فوتبال ورزشی جمعی است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، پیش از شروع مسابقات عموم مردم، جام نوزدهم را جام بازیکنان می دانستند.جایی برای هنرنمایی انفرادی بازیکنانی چون لیونل مسی، کریستیانو رونالدو، و وین رونی
.

علیرغم تمامی انتظارات، تیمهای موفق جام جهانی2010 آفریقای جنوبی آنهایی بودند که ذکاوت تاکتیکی مربیان را با بازیکنان توانمند و تاکتیک پذیر ترکیب کردند.

در یک کلام جام نوزدهم ثابت کرد که فوتبال ورزشی جمعی است.

پنج حرکت تاکتیکی مربیان در طول مسابقات جام جهانی که منجر به تغییر روند و در نهایت نتیجه بازی شد شاهدی بر این مدعا است.

ایالات متحده میانه میدان را از انگلستان می گیرد
همگان دیدار با ایالات متحده را بازی بسیار آسان برای انگلستان می دانستند.
انگلیس بازی را خوب شروع کرد و کاپیتان استیون جرارد تنها پس از چهار دقیقه، گل برتری تیمش را به ثمر رساند.
پس از گل، ایالات متحده به سرعت به اهمیت میانه میدان پی برد و با اجرای سیستم 4-2-2-2 تیم انگلستان را مجبور به بازی باز و حمله از جناحین کرد.

فایده دیگر این سیستم برای ایالات متحده این بود که دو دفاع انگلستان یعنی اشلی کول و گلن جانسن هرچه بیشتر به مرکز متمایل می شدند تا از نفوذ لندن داناوان و کلینت دمزی جلوگیری کنند.

نتیجه آنکه این دو مدافع کمتر در کارهای نفوذی از جناحین شرکت کردند و هافبک های غیر متمرکز انگلستان هم مجبور بودند فضای خالی ایجاد شده در پشت سرشان را به تنهایی پوشش دهند.

گرچه نتیجه تساوی یک بر یک بیشتر متاثر از اشتباه رابرت گرین " دورازه بان انگلیس" بود اما آمریکایی ها خرد تاکتیکی خود را در آن شب نشان دادند.

همان چیزی که نهایتا منجر به صعود این تیم از مرحله گروهی در مقام صدرنشین شد.

سوئیس، اسپانیا را غافلگیر می کند
قهرمان جام نوزهم دیدارهای خود را با شکست یک بر صفر برابر سوئیس در دوربان آغاز کرد.

طرح جامع اوتمار هیتزفیلد به بهترین نحو پاسخ داد و ثابت کرد که بی دلیل دو بار به عنوان بهترین مربی سال نایل نشده است.

آرایش 4-4-1-1 تیم سوئیس فضای موردنیاز بازیکنانی چون ژاوی هرناندز و آلونسو را بین خطوط دفاع و هافبک سوئیس کاهش داد.

آرایش حمله هم به همان اندازه کارآمد بود و نقش اساسی در شکل گیری مهمترین لحظه بازی داشت.
گلسون فرناندز توپ را از فاصله نزدیک و پس از یک ضدحمله درون دروازه جای داد.


دی فو و میلنر، یاران کلیدی کاپلو
به طور قطع کسانی که می خواهند تقصیر شکست انگلستان در جام جهانی را بر گردن کاپلو می اندازند، از این حرف ناراحت خواهند شد اما حقیقت این است که اگر کاپلو در دیدار حیاتی مقابل اسلوونی دست به ابتکار نزده بود انگلیس در مرحله گروهی حذف شده بود و آینده او در تیم انگلستان نامشخص تر می شد.

ریسک کاپلو نوعی همکاری در خط حمله بود که کاراییش تا آن زمان ثابت نشده بود.

تاکتیک کاپلو کارگر افتاد و میلنر که در دیدار مقابل ایالات متحده در سمت چپ قرار داشت به سمت راست آمده و پاس او به دفو تبدیل به تک گل بازی شد.

در کل کار تیمی انگلستان در آن بازی بهتر شده بود و قسمت عمده آن نتیجه بازی میلنر بود که فضای لازم را برای انگلیس ایجاد کرد.

دی فو بازی خود را از خط دفاع شروع می کرد و این به رونی اجازه می داد تا بیشتر در عمق باشد.


مثلث آلمان مهلک ترین ضربه ها را می زند
هیچ تیم حاضر در جام جهانی در حد و اندازه آلمان ترکیب جادویی " آگاهی ، مدیریتی و شعور" بازیکنان را به نمایش نگذاشت.

بازی خوب آنها در دیدار مرحله حذفی مقابل انگلیس و سپس دیدار برابر آرژانتین در یک چهارم نهایی به جهت عددی نتایج یکسانی به ارمغان آورد اما به جهت نوع بازی کاملا متفاوت بود.

اساس حمله در هر دو بازی مثلث لوکاس پودولسکی، توماس مولر و میروسلاو کلوزه بود.

در دیدار برابر انگلیس کلوزه تکیه گاه بود و با جابجایی در زمین متیو آپسن انگلیسی را با خود به این طرف و آن طرف می کشاند که خود موجب می شد تا مدافعان انگلستان از نظر تعداد در مقابل پودولسکی و مولر که از دو جناح حمله می کردند به دردسر بیافتند.

در آن دیدار کلوزه گل اول، پودولسکی گل دوم و مولر 2 گل دیگر بازی را به ثمر رساندند.

اما در دیدار مقابل آرژانتین برخلاف بازی با انگلیس پودولسکی و مولر چندان خطرناک نبودند و در عوض خط هافبک آلمان با چابکی خارق العاده ای در حمله ظاهر شد.

نتیچه آنکه خاویر ماسکرانو در مقام تنها هافبک دفاعی آرژانتین مورد هجوم مهاجمان حریف واقع می شد در حالیکه لیونل مسی، رودریگز، دی ماریا و کارلوس توز پس از صاحب توپ شدن در حسرت فضای لازم برای بازی بودند.


چشم گیرترین تغییرات دل بوسکه
تا اینجا فقط در باره طرح های موفقی بحث شد که پیش از بازی برنامه ریزی شده بود. اما دل بوسکه چشمگیرترین تغییرات را در حین بازی ها انجام داد.

در دیدار مرحله حذفی برابر پرتغال فرناندو لورنته در دقایق نخست نیمه دوم به جای تورس سختکوش به زمین آمد و بلافاصله صاحب موقعیت شد که از سوی ادواردو دفع شد.

لحظاتی بعد داوید تک گل دیدار را به ثمر رساند.

در دیدار مرحله یک چهارم نهایی مقابل پاراگوئه، پدرو را به جای ژابی آلونسو به زمین فرستاد و 7 دقیقه بعد ضربه پدرو پس از برخورد به تیر دروازه به داوید ویا رسید و باضربه ویا تبدیل به تنها گل دیدار شد.

شاید تعویض بازیکنانی در حد و اندازه های تورس و آلونسو وقتی جانشینان آنها هم بازیکنان خوبی هستند کار سختی نباشد، اما در هر حال دل بوسکه تصمیمات شجاعانه ای گرفت که بلافاصله نتیجه داد.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:iribnews.ir