شیپور ویژه جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی كه به اندازه حوادث جام جهانی خود خبرساز بود، در كشورهای منطقه شمالی خاورمیانه به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود.
 

به گزارش ایسنا، این گزارش حاكی است كه پس از حضور شیپورهای ووووزلا در شهرهای تركیه از طریق كردستان عراق و از مرزهای شهرهای مریوان و مناطق شمالی نوار مرزی با كردستان عراق این شیپور پر سروصدا به داخل ایران نیز قاچاق شده است.

قاچاق وسایل خانگی، صوتی و تصویری و برخی كالاهای غیر مجاز پیش‌تر از این مرز خبرساز شده بود اما ورود این شیپور پرسروصدا به صورت غیر قانونی به كشور خبری است كه امروز توسط منابع رسانه‌ای كردستان عراق بویژه اربیل و سلیمانیه نیز تایید شد.

ووووزلا كه مدتی پیش از طریق كردستان عراق در شهرهای تكریت، بغداد و شهرهای كركوك و موصل نیز به فروش رفته است هم‌اكنون در دوبی نیز برای خود پایگاه فروش پیدا كرده است.

تعدادی از ایرانیان تماشاگر بازی‌های جام جهانی نیز كه به آفریقای جنوبی سفر كرده بودند، از این شیپور و كلاه‌های مخصوص جام جهانی با خود به كشور آورده‌اند.

یادآور می‌شود هفته گذشته و در پایان بازی‌های جام جهانی، شایعه‌ای در گمركات جنوبی كشور پیچید كه یك تاجر ایرانی 400 هزار عدد ووووزلا وارد كشور كرده است و قصد آن دارد تا در هنگام برگزاری مسابقه‌های لیگ برتر آن‌ها را به فروش برساند.

ووووزلا كه ساخت چین است، عمدتا در كارخانجات اسباب‌بازی بندر شانگهای تولید می‌شود و گفته می‌شود بیش از 15 میلیون عدد از ان تاكنون در چین ساخته شده است. بیش از یك میلیون و 700 هزار ووووزلا تاكنون در چین به فروش رفته است و بیش از 4 میلیون ووووزلا نیز به آفریقای جنوبی و سایر كشورهای آفریقایی صادر شده است. با اینكه نمی‌شود به آمارهای داده شده اطمینان لازم را داشت اما باید گفت اگرچه جام جهانی آفریقای جنوبی پایان یافته است اما ووووزلا با صداهای گوشخراشش همچنان خبرساز هستند.

الجزیره اسپورت در گزارشی اعلام كرد برزیلی‌ها كه خود بسیار سروصدا را در ورزشگاه‌ها دوست دارند، پس از اعلام اینكه این ساز باعث شكست آن‌ها در برابر هلند شد، آن را تحریم كرده‌اند.

یادآور می‌شود فیلیپه ملو بازیكن تیم ملی برزیل كه دروازه تیم خود را به اشتباه گشود و باعث شكست تیم ملی كشورش شد، پیشتر گفته بود سروصدای ووووزلا باعث از بین رفتن تمركز من و هم‌بازیانم در جام جهانی شد.

 

 گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:isna.ir