علی دایی را همه بعنوان یک فوتبالی تحصیلکرده می شناسند ،مهندس متالورژی دانشگاه صنعتی شریف (بهترین دانشگاه فنی ایران)و البته پرافتخارترین بازیکن فوتبال ایران که در بالاترین سطح بازی کرده است.


بی شک همین میزان اطلاعات کافی است تا نسبت به علی دایی دیدی متفاوت نسبت به دیگر فوتبالی ها داشته باشیم اما علی آقا که در کنار تمام افتخاراتی که برایمان کسب کرده ،عضو کمیته فنی فیفا و یکی از دوستان نزدیک قیصر فرانتس بکن باوئر است،علاقه ای ندارد که ما چنین نگاهی به ایشان داشته باشیم.

راستش هرگاه مثل چند وقت قبل، روزگارعلی آقای دایی را ازما دور می کند ،چه فکرهایی که به ذهن انسان نمی رسد.از فینال لیگ قهرمانان اروپا و بدوبیراه به هیتسفلد و یانکر گرفته تا سرشکسته و طحال پاره شده مثل مورچه روی مغزآدم رژه می روند و اینکه سالهای سال شاید فوتبال آسیا چنین مهاجمی به خودش نبیند. اما واقعیت این است که نمی توان همیشه راجع به این شخصیت بزرگ ورزش ایران اینگونه فکر کرد.
خیلی از مواقع مثل روزهای اخیر ذهنیت ها نسبت به دایی متفاوت است. فصل قبل دایی زمانی پرسپولیس را تحویل گرفت که کرانچار پس از ماهها عاقبت به شناخت نسبی از تیمش دست یافته بود و البته پرسپولیس بازیهای بدی هم انجام نمی داد.دایی خوب موقعی رسید و تیمی را که خوب بدنسازی و تمرین کرده بود تحویل گرفت.هرچند به اشتباه همه چیز را زیر و رو کرد اما روحیه مبارزه و جاه طلبی های او قهرمانی در جام حذفی و پیروزی در داربی را بهمراه داشت.
به جرات می توان گفت که بردن در این داربی فقط کار خود علی دایی بود.او کریم باقری را که بسیار بد بازی می کرد تا آخر در زمین نگه داشت و اعتمادش هم جواب فوق العاده ای داد. در نهایت علی دایی در پایان فصل گذشته همان مردی بود که هواداران پرسپولیس می خواستند روی نیمکت تیمشان داشته باشند.دیگر شاید بیان این موضوع تکراری باشد که پرسپولیس تیمی است که برای طرفدارانش سرمربی حتی از همه چیز مهمتر است.
زمان حضورمجدد علی پروین این تیم بدترین دوران خود را از نظر جذب بازیکن را داشت اما هواداران این تیم تا آخر پای سلطان ایستادند.دایی نشانه های تولدسلطان جدید را در سال گذشته داد و از همین رو در برد و باخت بشدت مورد تشویق قرار گرفت.اما سوال اینجا است که آیا فصل بعد هم روند همینگونه خواهد بود.
 بنظرتان چرا طرفداران پرسپولیس دایی را دوست دارند؟آنها چرا قطبی را دوست داشتند و چرا علی پروین را در حدود سی سال بر تخت سلطنت حمایت کردند؟ پروین بهترین بازیکن ایران بود.درجوانی کاپیتان تیم ملی شد .فوتبال او در کنار جذبه و خاکی بودنش بهترین دلایل هستند. علی پروین مردی بود که از نظر هوادران تیم را با دندان قهرمان می کرد .میلیونها نفر با خواست خودشان او را بر تخت نشاندند و این یعنی پذیرفته اند که سلطان در فوتبال از همه آنها بالاتر است.
قطبی اما کمی کتفاوت تر و البته امروزی تر به امپراطوری رسید.مردی خوش قیافه و جذاب ، فارغ التحصیل یو.سی . ال . ای ،شاگرد چند تن از مربیان سرشناس پس از سالها به ایران آمده و در میان این همه تیم علی الخصوص رقیب سنتی ،پرسپولیس را انتخاب می کند و حتی از برخی طرفداران پرسپولیسی تر هم می شود.
طرفداران پرسپولیس قطبی را به خاطر نوگرایی،علم فوتبال و کاراکتر ویژه و دوست داشتنی اش تا روی سریر امپراطوری بالا بردند و تا آخرین لحظه هم حمایتش کردند.مقابل استیلی که زمانی اسوه تعصبشان بود ایستادند و از ستاره های بزرگ تیمشان مثل نیکبخت و شیث و آقایی هم گذشتند.
دایی که شهریار ملی است امروز در انتظار اینست که شهریار پرسپولیس ، تیم محبوبش شود اما متاسفانه نشانه های موجود حاکی است که شاید شهریار بار دیگر بر روی نمودار نزولی قرار گرفته و برای جبران مافات از راه پشتکار و تلاش بی وقفه وارد شود اما شاید تاوان سختی برایش بهمراه داشته باشد.
 در همه جای دنیا بازیکنان بزرگ و حتی در هر رشته ای بهترین ها حداقل در ظاهر رابطه بسیار خوبی باهم دارند. لمپارد و تری در چلسی و تیم ملی انگلستان، زین الدین زیدان و لوئیزفیگو،دیوید بکام و رونالدینیو و...در همین ایران خودمان علی پروین و ناصرحجازی بهترین نمونه می توانند باشند.اما علی دایی این مشکل بزرگ را دارد که به جز کریم باقری که آنهم این اواخر رابطه خوبی با او دارد و البته همزبان هستند دیگر با هیچکدام از بزرگان فوتبال رابطه خوبی ندارد. از علی پروین گرفته تا علی کریمی ، خداداد،مهدوی کیا و...بی شک اگر او با علی کریمی رابطه خوبی داشت و او را به پرسپولیس می آورد نه تنها از محبوبیتش کم نمی شد که قطعا از طرف هواداران ترفیع درجه می گرفت .
او به قطبی که مثل خودش مربی پرسپولیس بوده رحم نکرد در حالیکه اگر این دو با هم روابط خوبی داشتند و همدیگر را کاور می کردند صد در صد به نفع خود دایی و البته پرسپولیس بود.دیگر ستاره های فوتبال نیز برخلاف انتظار نه تنها به خاطر دایی به پرسپولیس نیامدند بلکه به نوعی قضیه برعکس هم بود.
 نکته مهم دیگرهمه از دایی بعنوان یک تحصیلکرده و کسی که کوله باری از تجربه بین المللی را همراه خود دارد ، متوقع هستند که در مربیگری دانش روز و اصول فوتبال حرفه ای را بکار گیرد اما در این مورد نیز او عکس انتظارات عمل کرده و می کند. البته گویی این نوعی ویروس است که پیش از این قطبی را هم بیمار کرد.اینکه در فوتبال ایران باید دانش ، سواد و شخصیت را باید آویزان کرد به جا رختی و تبدیل به یک آدم دیگر شد.آدمی که بتواند در این فوتبال زنده بماند .
افشین قطبی روزهای اول ورودش به ایران مردی علمگرا و پیگیر خود فوتبال بود.این جمله معروف او:«در ایران اطراف فوتبال از خود فوتبال مهمتر است»بیانگر دیدگاه درستی بود که از او قهرمانی در حد امپراطور ساخت اما نمی دانیم مشاور این مرد کاریزماتیک کیست که او را از آرزوی مربیگری در بهترین تیمهای اروپایی به اینجا رسانیده است.قطبی انگار به این نتیجه رسیده که در این فوتبال علم نیست که بکار می آید بلکه چلوکباب است که مشکلات را حل می کند.
وقتی دایی سرمربی پرسپولیس شد همه فکر می کردند او با وجود روابط و اعتبارش فاز دیگری را به فوتبال ایران وارد می کند.این ذهنیت وجود داشت که او دستیاران قدرتمندی را به کادر خود اضافه کند و دیدگاهی کاملا مدرن نسیت به فوتبال ارائه دهد. اما انگار این فرضیه که علی دایی باید با آدمهایی کوچکتر از خودش کار کند درست از آب در خواهد آمد.خیلی ها فکر می کردند در فصل نقل و انتقالات دایی با وجود کاشانی بازیکنان مطرحی را به پرسپولیس بکشاند اما هیچوقت اینگونه نشد.
به حرفهای دایی درباره وحید هاشمیان و حتی محسن خلیلی بار دیگر نگاهی بیاندازید تا متوجه موضوع بشوید. دایی ، قطبی و تمام کسانی که استعداد و توانایی خود را به شرایط نادرست فوتبال ایران فروختند امروز دارند این حرف ناراحت کننده امیر قلعه نویی را به یاد می آورند که با مقاومت برابر کارشناسان می گفت:«بازیکن ایرانی فقط در سیستن 3-5-2 موفق است».اما دایی خوب می داند که فوتبالیست ایرانی می تواند در بهترین تیمهای دنیا بازی کند ، گل بزند ، بدرخشد و مهره تاثیر گذار تیمش باشد.نه فقط خود دایی که نکونام،مهئپدوی کیا ، کریمی ، شجاعی و...قبلا این را ثابت کرده اند. علی دایی ، قطبی و امثالهم به جای آنکه خود و تفکراتشان را بر فوتبال ایران تحمیل کنند برای موفقیت همرنگ فوتبالی شدند که برای رهایی از این وضعیت اسفبار نیازمند دانش ،علم و شخصیت است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:goal.com