با افزايش تعداد مربيانی كه با عناوين مختلف در مظان اتهام قرار گرفته‌اند و به ناچار بايد در حاشيه، تماشاگر فوتبال باشگاهی ايران باشند...
 
 پشت پرده تعلل سازمان لیگ فدراسیون فوتبال و تلاش نافرجام سردار عزیزمحمدی برای دست به سر كردن خبرنگارانی كه فهرست تازه مربیان منشوری را جست‌وجو می‌كنند، روزهای پرمشغله متولیان ستاد منشور اخلاقی خودنمایی می‌كند. پس از درز پیدا كردن خبر منشوری بودن نادر دست‌نشان در محافل رسانه‌ای، مدیران باشگاه نفت تهران مكاتبات مفصل و كشداری با فدراسیون فوتبال داشتند.

پاسخ استعلام باشگاه نفت البته هرگز به‌طور رسمی اعلام نشد اما با كنار رفتن دست‌نشان از سرمربیگری این تیم مسلم شد كه پرونده پاكسازی فوتبال ایران توسط نهادهای خاص مفتوح شده است. روش سازمان لیگ برای حذف مربیان منشوری هم ویژه و منحصر به فرد است. سازمان لیگ از آغاز طرح پدیده‌ای به نام منشور اخلاقی، سعی دارد طی مكاتبات خصوصی با مدیران باشگاه‌ها، آنها را از استخدام مربیان مورد‌دار منع كند و اطلاع‌رسانی به این مربیان نیز به صورت كاملا خصوصی انجام می‌شود.

چنین سازوكاری البته به دلیل فقدان مدارك مستدل و برای پیشگیری از شكایت رسمی مربیان مذكور در دستور كار قرار گرفته. چنانكه دو روز پیش رای پرونده شكایت حمید درخشان از یك سایت دولتی كه او را به دریافت رشوه و تبانی در هفته‌های پایانی لیگ نهم متهم كرده بود، اعلام شد.

دفاعیه سایت مذكور كه با استناد به اظهارات علیپور، دبیر ستاد منشور اخلاقی چنین اتهامی را مطرح كرده بود پای مدیران فدراسیون فوتبال را نیز به این ماجرا باز كرد و همین مسئله باعث شده برای جلوگیری از تكرار چنین ماجرایی، هرگونه خبر یا نظری در مورد مربیان منشوری مسكوت بماند.

با افزایش تعداد مربیانی كه با عناوین مختلف در مظان اتهام قرار گرفته‌اند و به ناچار باید در حاشیه، تماشاگر فوتبال باشگاهی ایران باشند، دایره مربیانی كه در سطح لیگ برتر فعال هستند نیز محدود شده است. چنانكه حسین فركی، پس از سال‌ها زندگی در سایه اكنون در قامت سرمربی یك تیم لیگ برتری مشاهده می‌شود و فصل آینده روی نیمكت نفت تهران خواهد نشست. ساز و كار جذب مربی در لیگ برتر نسبت به سال‌های گذشته دستخوش تغییرات اساسی شده.

پچ‌پچ‌ها و حرف‌های درگوشی كه به‌رغم تمهیدات فدراسیون‌نشین‌ها از اتاق‌های ساختمان فدراسیون فوتبال به بیرون درز پیدا كرده از محرومیت هفت مربی در آستانه آغاز لیگ دهم حرفه‌ای حكایت دارد. لیست هفت نفره‌ای كه هرگز به‌طور رسمی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. شامل این مربیان است:

1 - فرهاد كاظمی: كش و قوس بین سرمربی فصل گذشته فولادگستر و رئیس سازمان لیگ به نتیجه نرسید. این در حالی است كه نظارت ستاد منشور اخلاقی از این فصل شامل لیگ دسته اول هم شده و در اولین اقدام فرهاد كاظمی به حكم سازمان لیگ از ادامه همكاری با تیم فولادگستر تبریز منع شده است. اینكه كاظمی به‌رغم رقم زدن نتایج قابل اعتنا با فولادگستر و هدایت این تیم به فینال جام‌حذفی پس از پایان قراردادش مورد اقبال هیچ تیمی قرار نگرفت عجیب به نظر می‌رسد. بعدها مشخص شد برای تطهیر فضای لیگ دسته اول، سازمان لیگ، رابطه مربیان منشوری با باشگاه‌های لیگ یكی را هم قطع كرده است.

2 - فیروز كریمی: سرمربی موفق فصل گذشته داماش كه این تیم را تا آستانه صعود به لیگ برتر پیش برد، در بلاتكلیفی به سر می‌برد. فیروز كریمی كه به عنوان متخصص هدایت تیم‌های دسته‌اولی به لیگ برتر، پس از امضای قرارداد با فولادگستر در انتظار پاسخ قطعی سازمان لیگ به مدیران این باشگاه به سر می‌برد پس از چند روز سردرگمی در نهایت قراردادش با این تیم لغو شد. این در حالی است كه هنوز كسی نمی‌داند چرا این مربی در حساس‌ترین مقطع لیگ دسته اول توسط امیر عابدینی، مدیرعامل داماش اخراج شد.

3 - فراز كمالوند: در مورد سرمربی محبوب هواداران تبریزی خبرهای متناقضی به گوش می‌رسد. در حالی‌كه نام فراز كمالوند در فهرست مربیان منشوری به چشم می‌خورد، سردار جعفری كه امروز رسما به عنوان مدیرعامل جدید تراكتورسازی معرفی شد به اتفاق سردار پورجمشیدی، رئیس هیات مدیره و فرمانده لشگر 31 عاشورای تبریز مشغول مكاتبه و رایزنی با رئیس سازمان لیگ هستند. با در نظر گرفتن این فرضیه كه بازیكنان منتسب به این مربی در غیاب او كارآیی سابق را نخواهند داشت و ترس از سقوط این تیم در اولین سال فعالیت مدیران جدید باشگاه تراكتورسازی، تلاش برای تبرئه سومین «ف.ك» آغاز شده است. مدیران سیاسی، ورزشی تراكتورسازی متعهد شده‌اند در صورت صدور كارت مربیگری كمالوند در لیگ دهم، فصل آینده با منشوری بودن و محرومیت او مخالفتی نداشته باشند. جبهه‌گیری عزیزمحمدی در مقابل چنین پیشنهاد نامتعارفی وضعیت پرونده كمالوند را مبهم جلوه می‌دهد. باشگاه تراكتورسازی برای جلوگیری از درز كردن خبر منشوری بودن كمالوند، از ورود خبرنگاران تبریزی به اردوی این تیم ممانعت می‌كنند و پس از بازگشت از تركیه، اردوی تهران را در سكوت خبری پشت سر می‌گذارند.

4 - نادر دست‌نشان: سرمربی فصل گذشته نفت تهران چندین روز صبر كرد تا پاسخ استعلام فدراسیون فوتبال به مدیران این باشگاه اعلام شود. دست‌نشان در همین فاصله مصرانه خواستار اعلام نوع تخلفش شده بود اما پس از اعلام رسمی نام حسین فركی به عنوان سرمربی جدید نفت، احتمال می‌رفت كه نام این مربی هم در فهرست مربیان منشوری قرار بگیرد.

5 - وینكو بگوویچ: مرد كروات، به‌رغم كارنامه نسبتا روشنی كه پس از سال‌ها فعالیت در فوتبال ایران از خود به جا گذاشته، از نگاه ستاد منشور اخلاقی فاقد صلاحیت مربگیری- در لیگ برتر و لیگه دسته اول است. بگوویچ فصل قبل با آلومینیوم اراك تا آستانه صعود به پلی‌آف لیگ دسته اول پیش رفت و به‌واسطه عملكرد مثبتش منتظر چراغ سبز مدیران این باشگاه برای تمدید قرارداد بود اما یك تماس تلفنی مانع ادامه كار او در لیگ دسته اول شد. بگوویچ كه پیش از این به عنوان تنها مربی منشوری فوتبال ایران به لیگ یك تبعید شده بود به گواهی یكی از همكاران سابقش فعالیت‌های وسیعی در عرصه دوپینگ داشته و به دریافت پول از بازیكنان نیز متهم است. شایعه دوپینگ تعدادی از بازیكنان فولاد كه یك‌سال پس از رفتن بگوویچ برملا شد و همچنین حراج پیراهن تیم‌ملی امید در زمان مربیگری او هنوز از خاطر اهالی فوتبال پاك نشده است.

6 - پیمان صاحب جمعی: نام دستیار همیشگی فراز كمالوند هم در فهرست جدید مربیان منشوری به چشم می‌خورد. سازمان لیگ با استناد به اظهارات یكی از بازیكنان تراكتورسازی كه متهم به استفاده از مواد نیروزاست، صاحب جمعی را به جمع مربیان منشوری افزوده است. برای پی بردن به صحت اظهارات بازیكن مذكور، پرونده صاحب‌جمعی در كمیته ضددوپینگ فدراسیون فوتبال در جریان است.

7 - ساكت الهامی: سرنوشت حضور كوتاه‌مدت الهامی (به عنوان نزدیك‌ترین مربی یك دهه اخیر به فیروز كریمی) در مس كرمان با قرار گرفتن نام این مربی در سیاهه مربیان منشوری مبهم به نظر می‌رسد. او كه به‌عنوان دستیار صمد مرفاوی در تیم مس فعالیت می‌كند از صبح دوشنبه و به بهانه مذاكره با مدیران نساجی قائم‌شهر در تمرینات حاضر نشده و از محل اقامتش اطلاع دقیقی در دست نیست.
 
   
گردآوری : گروه ورزشی سیمرغ
www.seemorgh.com/sport
منبع:tabnak.ir